Sunday, July 24, 2011

Peserta Kem Bina Semangat disaran pertingkatkan potensi diri “Dr Shafie”

Kuala Kubu Baru : Kerajaan Negeri begitu serius mengadakan program Bina Insan untuk semua pelajar dan belia bagi melaksanakan polisi bina Insan (SPIES) iaitu Spritual, Physical, Intelectual, Emotional dan Sosial untuk melahirkan Generasi Idaman Selangor (GeMS) yang beribawa bebas daripada masalah gejala sosial.

Seramai 107 orang pelajar yang berumur 17thn telah mengikuti Kem Bina Semangat yang diadakan baru – baru ini selama 2 hari satu malam yang telah dirasmi penutup oleh Y.B Dr Shaife Abu Bakar. Semua peserta yang mengikuti progam ini terdiri daripada kawasan Bangi seramai 53 orang dan dari kawasan Kota Damansara seramai 54 orang.

Berkata Dr Shafie, “program yang di adakan ini adalah daripada Program Kerajaan Negeri Selangor yang dikendalikan oleh Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi. Pembangunan Modal Insan, Y.b Dr Halimah Ali”.

Objektif Kem Motivasi adalah bertujuan mendidik hati semua pelajar untuk mengenali diri dan Tuhan dengan lebih mendalam lagi, memaksimumkan keupayaan diri yang dianugerahkan oleh Tuhan, memahami kepentingan kesihatan dalam kehidupan, meningkatkan daya pemikiran kreatif secara berterusan dan Mengaplikasikan konsep 5M dalam kehidupan.

“saya merakamkan tahniah buat semua peserta yang telah mengikuti Kem Motivasi SPIES”.

“Semua peserta yang telah mengikuti kem ini membuat pilihan yang tepat untuk mengisi masa cuti sekolah dengan kegiatan berguna bagi peningkatan potensi yang melibatkan individu dan generasi manusia. Peningkatan potensi diri ialah dengan menggilat fakulti akal, kalbu dan rohani manusia dan jangan terjebak dengan taraf nafsu”.

Setiap orang perlu mengenali potensi diri dan meningkatkan potensi ini kepada peringkat maksimum. Melalui potensi akal memungkinkan seseorang boleh menjadi pemikir dan pemimpin, melalui fakulti kalbu memungkinkan seseorang menjadi sasterawan, seniman, arkitek yang berjaya dan melalui Fakulti rohani memungkinkan seseorang menjadi ulama, ahli rohani dan sebagainya.

“Kita hendaklah berusaha dan menjauhi dari meletakkan diri pada tahaf nafsu yang boleh menjatuhkan diri pada lembah kehinaan dan kedurjanaan. Perjuangan dan kejayaan individu yang diwarisi adalah menjadi dokumentasi peradaban dan tamadun yang memajukan manusia”, kata Shafie.

Beliau juga mengharapkan agar semua pelajar mempertingkatkan potensi diri untuk bagi memberi sumbangan kepada masyarakat sekaligus.

Sementara itu, Zaid Muhammad bin Mohd Rais, Pelaksana Program (Pengerusi Pusat Pengajian Al-Quran Sistem Individu) Merangkap Konsultan SPIES merakamkan terima kasih kepada ADUN Bangi kerana sudi bersama meluangkan waktu bagi menjayakan program ini.

“Kita merasa terharu atas kerjasama yang diberikan oleh ADUN Bangi kerana sudi menghadirkan diri bagi penutupan Kem Bina Semangat untuk menjayakan program ini Mengaplikasikan cara hidup sihat, produktif dan sejahtera di kalangan semua peserta”.

Semoga dengan adanya program ini semua peserta yang telah diberikan pendedahan mengenai SPIES yang bertujuan untuk memahami kepentingan hubungan baik sesama manusia dan mempertingkatkan kepedulian sosial dan alam dapat diamalkan dalam kehidupan seharian, katanya.

Turut hadir dalam Kem bina semangat Muhammad Ali Jinnah selaku Pemantau pihak kerajaan Negeri Selangor.

Semua peserta telah diberikan sijil peneyertaan SPIES yang disampaikan oleh ADUN Bangi.

Editor : khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI