Sunday, July 24, 2011

Belia digalak melibatkan diri dalam keusahawanan



Pelabuhan Klang – Beliawanis di Negeri Selangor digalakkan mengcuburi diri dalam keusahawanan bagi mempertingkatkan ekonomi diri dan keluarga mereka dengan meyertai kursus-kurus yang dianjurkan oleh
Briged Amal atau badan NGO untuk melahirkan belia yang kreatif dan
Berjaya.

“kita amat menggalakkan dikalangan belia melibatkan diri dalam keusahawanan disamping itu untuk mengelak mereka daripada terlibat dengan aktiviti yang kurang sihat”, kata Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Y.B Dr Halimah Ali ketika memberi ucapan perasmian penutup program Kursus Kemahiran Sulaman Manik Siri 1 baru-baru ini yang diadakan di Dewan Masjid As Saadah, Bandar SultanSuleiman Klang.

Menurutnya, belia harus tahu apakah dia Briged Amal dan fungsinya.

Briged Amal adalah sebuah organisasi yang bersifat kemasyarakatan dan sukarelawan yang ditubuhkan bagi membantu ADUN dan Ahli Parlimen bagi merealisasikan aspirasi dan agenda Mesra Berkebajikan untuk membantu menjayakan semua program yang dilaksanakan.

Beliau yang juga merupakan penasihat Briged berkata, “ Visi penubuhan ini adalah bagi membentuk masyarakat yang prihatin mesra danberkebajikan bagi membantu rakyat tanpa mengira parti”.

Keahlian untuk menjadi ahli Briged Amal adalah percuma dan terbuka kepada semua peringkat umur, agama, bangsa, kaum, fahaman politik dan gender.

Selain memberi khidmat kepada masyarakat, Briged Amal juga banyak mengadakan program-program ilmiah, kem motivasi bersama pelajar, remaja sekolah dan beliawanis bagi membentuk dan melahirkan Generasi Idaman Selangor yang beribawa.

Pada hari ini Briged Amal Selangor telah berusaha untuk mengadakan kursus yang amat bermakna untuk memberi peluang kepada beliamelibatkan diri dalam kursus sulaman. Bakat yang sediada kepada semua belia yang hadir hari ini harus diasahkan dan perlu mengembangkan kemahiran yang ada dalam diri dari semasa ke semasa dengan mengikuti kursus-kursus yang dianjurkan.

Bagi membantu rakyat Selangor terutamanya dikalangan belia, maka kerajaan negeri memberi peluang kepada semua rakyat Selangor untuk melibatkan diri mereka dalam perniagaan.

Ini adalah bertujuan untuk mengurangkan penganguran dikalangan belia dan untuk menaiktaraf ekonomi rakyat Selangor yang berpendapatan rendah dan fakir miskin agar mereka mampu menjadi seorang usahawan
yang berjaya dengan membuka perniagaan kecil-kecilan dan seterusnya jika mereka Berjaya pasti perniagaan ini akan terus berkembangkeperingkat global.

Ujarnya lagi, belia tidak perlu risau jika tidak mempunyai wang untuk memulakan perniagaan kerana Kerajaan Negeri Selangor telah menubuhkan Mikrokredit (MIMBAR) dimana pinjaman yang diberikan adalah sangat
mudah untuk membuat permohanan dan diluluskan dalam masa yang singkat.

“Justeru itu, saya amat menggalakkan golongan beliawanis mengembangkan ekonomi mereka dengan melibatkan diri dalam keusahawanan kerana kemahiran yang di pelajari hari ini adalah sangat berharga kerana jika hendak mengikuti kelas jahitan dan sulaman di institusi sudah pasti menelan kos yang sangat tinggi dan mungkin ramai tidak mampu untuk menyertainya”, katanya.

Halimah juga melahirkan perasaan terharu dan gembira apabila program ini telah mendapat sambutan yang begitu ramai lebih-lebih lagi syarikat fesyen Noriz De Fashion sudi meluangkan masa untuk menjayakan kursus ini untuk menarik beliawanis di DUN Selat Klang agar melibatkan
diri dalam keusahawanan.


Editor : khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI