Sunday, July 24, 2011

Kerajaan Negeri Bantu belia Selangor cari kerja


Kuala Langat : Karnival Jelajah Generasi Idaman Selangor (GeMS) Siri 8 sekali lagi diadakan di Dataran Morib, Kuala Langat baru –baru ini untuk memberi peluang kepada rakyat Selangor khususnya kepada semua belia yang baru lepasan universiti untuk mengikuti Kempen Jom Kerja.

Antara aktiviti yang mendapat tumpuan belia di Karnival ini selama sehari diadakan ialah ‘walk-in interview’. Jom Kerja merupakan program di bawah pengurusan Jawatankuasa Tetap Pembangunan Modal Insan yang dipengerusikan oleh YB Dr Hajah Halimah Ali.

Menurut Halimah, tujuan diadakan Kempen Jom Kerja adalah untuk memberi ruang kepada belia dan remaja yang menganggur dan tiada pekerjaan untuk mengisi kekosongan tenaga kerja di syarikat dan kilang-kilang swasta di Selangor.

Kerajaan negeri Selangor Pakatan rakyat (PR) menyedari hakikat bahawa masih banyak peluang pekerjaan di Selangor dalam sektor swasta dan perkilangan yang memerlukan tenaga kerja yang banyak akan tetapi kebanyakannya diisi oleh tenaga kerja warga asing, manakala kadar belia menganggur sangat ramai.

Oleh itu bagi menangani pengangguran di Malaysia khususnya di negeri Selangor, kerajaan negeri telah melaksanakan program seumpama ini denga tujuan untuk mengajak belia mencari kerja dan mengcuburi berbagai bidang tanpa mensia-siakan masa depan dan tenaga mereka yang masih kuat untuk menjana ekonomi negeri yang pesat ini.

Beliau mengulas, Kempen Jom Kerja telah dilaksanakan dan diperkenalkan hampir semua daerah di seluruh Selangor sejak pada tahun 2009.

Semenjak diperkenalkan Kempen ini, Penyertaan belia yang hadir memohon pekerjaan adalah kira-kira seramai 200 orang. Kebanyakan belia yang ditemui berkata mereka berpuas hati dengan kempen jom kerja seumpama ini yang dapat memberi kemudahan dan pilihan kepada belia yang sudah tamat pengajian dan juga belia yang menganggur mencari pekerjaan yang menjamin masa depan mereka.

Sebanyak sembilan syarikat swasta dan pengusaha kilang dalam Selangor yang terlibat di dalam temuduga terbuka secara langsung dengan kerjasama daripada Selangor State Investment Centre (SSIC). Antaranya ialah Western Digital (M) Sdn. Bhd., KL Airport Services Sdn.Bhd., Golden Palm Tree Rsort & Spa-Sepang Goldcoast Sdn. Bhd., Megasteel Sdn. bhd., Kolej MCS, Chemi-con (Malaysia) Sdn. Bhd., Significant Technologies Sdn. bhd., Trolli Master Sdn. bhd., dan Mettube Sdn. Bhd, katanya selepas majlis peramian karnval tersebut yang telah diadakan baru-baru ini.



Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI