Thursday, April 9, 2009

ALHAMDULILAH KEMENANGAN ISLAM-SELESAI MISI TRIPLE (B),Bkt gantang,BKT Selambau, Btg Ai








ALHAMDULILAH SEGALA PUJIAN MILIK ALLAH YG TELAH MENGATUR SEGALA PERANCANGAN & GERAKKERJA, MENGIRIM ANSARUALLAH BG MEMBANTU & MENYEBARKAN DAKWAH DI BUMI PERAK...


p/s : Syukran buat semua sahabat sahabiah yg bertungkus lumus memerahkan segala tenaga, meluangkan masa dan buah fikiran bg membantu pilihan raya kecil di Perak. Buat shbt-sahabiah yg tida hadir ttp tidak putus2 mendoakan kami semua syukran atas segala nya.. TAKBIR!!!!

Congratulation and condolence!
Felicitación y condolencia !(in Spain).
Kutlama ve başsağlığı! (in Turkish)
Selesai sudah misi Triple B (Bukit gantang, Bukit Selambau, dan Batang Ai). Akhirnya referendum rakyat berbicara. Rakyat menyatakan sokongan dengan majoriti yang lebih tinggi di ketiga-tiga lokasi ini. Perlu proses post mortem melihat kemenangan dan kekalahan ini. Keputusan akhir pilihanraya triple B ialah Pakatan Rakyat 2- Barisan Nasional 1. Tahniah kepada YB yang menang. Yang Berhormat, Yang Berkerja, Yang Beramanah, Yang Beretika dan lain-lain sifat YB yang positif.
Dapatkan keputusan penuh di bawah.










TAKBIR!!!! ALLAHUAKHBAR.. Tingkatkat segala usaha utk Mengekalkan KEMENANGAN ISLAM, MASIH BANYAK LAGI KERJA2 YG HENDAK KITA PERBAIKI & DILAKUKAN DGN LEBIH BAIK & MANTAP.

ENAM PERKARA TERAS AKIDAH ISLAM






Assalamualaikum, Dalam menjelaskan akidah Islamiah yang sebenar maka mestilah bersumber dari Kitabullah dan Sunah Rasulullah. Imam Muslim telah meriwayatkan satu hadis bahawa malaikat Jibril telah bertanya kepada Nabi Muhammad saw beberapa perkara supaya baginda menjawab dan dapat diketahui oleh para sahabat. Antaranya ialah tentang keimanan, lalu baginda menjawab:
الإيمان أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر وتؤمن بالقدر خيره وشره Maknanya: Iman adalah beriman dengan Allah, para malaikat, kitab-kitab-Nya, para rasul-Nya, hari akhirat dan beriman dengan qadar baik dan buruknya.


1- BERIMAN DENGAN ALLAH - Beriman dengan Allah ialah meyakini bahawa Dia ada/wujud dan kewujudan-Nya tiada permulaan dan pengakhiran, firman-Nya yang berbunyi:
هو الأول والآخرMaknanya: Dia Yang Awal (Yang tiada permulaan) dan Yang Akhir(tiada pengakhiran) (Hadid:3) Dan wajib meyakini bahawa Allah Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, firman-Nya yang berbunyi:
وإلهكم إله واحدMaknanya: Dan Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Esa.(al Baqarah:26) Dan wajib meyakini bahawa Allah tidak berhajat pada yang lain dari makhluk-Nya, Dia yang mencipta semua makhluk, Dia yang mencipta arasy dan tidak berhajat kepadanya, bukan seperti akidah sesat lagi kufur golongan Wahhabiah yang meyakini bahawa arasy itu adalah tempat bagi Allah. Firman-Nya yang berbunyi:
ف إن الله غني عن العالميMaknanya: Maka sesungguhnya Allah tidak berhajat pada sesuatu pun(al Imran: 97)Dan wajib meyakini bahawa Allah tidak akan sekali-kali menyamai makhluk-Nya, tidak bertempat, berarah, tidak beranggota, tiada bagi-Nya mata, telinga, kaki dan selainnya dari anggota-anggota makhluk. Ini bercanggah dengan pegangan orang bukan Islam seperti Wahhabi misalnya yang meyakini bahawa Allah beranggota. Firman Allah berbunyi:
ليس كمثله شيءMaknanya: Tiada sesuatu pun yang menyerupai-Nya (al Syura:11)Dan wajib meyakini bahawa Allah Maha Berkuasa (Qodir) ke atas setiap sesuatu, tidak ada sesuatu yang di langit dan di bumi dapat melemahkan dan menghalang-Nya, firman-Nya yang berbunyi:
وهو على كل شيء قــديــــرMaknanya: Dan Dia Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu (al Mulk: 1)Dan wajib meyakini bahawa Allah melakukan apa yang dikehendaki oleh-Nya, firman-Nya yang berbunyi:
وما تشآؤن إلا أن يشآء اللهMaknanya: Kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu, kecuali apabila ia dikehendaki oleh Allah (al kausar:29)Dan Allah Maha mengetahui semua benda, ilmu-Nya meliputi semua benda, tiada sesuatu pun yang dapat lari dari pengetahuan Allah. Friman-Nya yang berbunyi:
وهو بكل شيء عليمMaknanya: Dialah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu (Hadid:3)Dan wajib meyakini bahawa Allah Maha Hidup dan tidak akan mati, firman-Nya yang berbunyi:
وتوكل على الحي الذي لا يموتMaknanya: Dan bertawakallah engkau kepada Allah Tyhan Yang Hidup, Yang tidak mati.(al Furqan: 58)Dan meyakini bahawa Allah Maha Mendengar dan Maha melihat tanpa ada penyamaan dengan makhluk, firman Allah:
Dialah Yang Maha mendengar dan Maha Melihat(al syura:11)Dan wajib meyakini bahawa Allah berkata-kata(kalam), firman-Nya yang berbunyi:
وكلم لله موسى تكليماًMaknanya: Allah berkata-kata kepada Musa dengan kata-kata. (al Nisa’:164)Inilah diantara perkara-perkara yang berkaitan dengan Tuhan kita yang wajib kitab beriman dengannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, tidak diliputi oleh tempat dan tidak dilalui oleh masa, inilah ijmak para ilmuan Islam seperti yang dinukilkan oleh Imam al Baghdadi dalam kitabnya Al Farqu baainal Firoq.2- BERIMAN DENGAN PARA MALAIKATWajib beriman dan mempercayai pada kewujudan para malaikat yang mulia. Mereka adalah makhluk Allah yang dicipta dari cahaya. Nabi bersabda:
خلق الله الملائكة من نورMaknanya: Allah mencipta para malaikat dari cahaya. (Muslim)Telah berkata Saed bin al Musayyab:
إن الملائكة لا يتوالدون ولا يأكلون ولا يشربون ولا ينامون وأنهم ليسوا ذكوراً ولا إناثاًMaknanya: Sesungguhnya para malaikat tidak beranak, tidak makan dan minum, tidak tidur,mereka bukanlah lelaki dan perempuan Para malikat adalah makhluk Allah yang sentiasa mentaati perintah-Nya dan tidak akan sekali-kali melawan-Nya. Firman Allah yang berbunyi:
لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرونMaknanya:Mereka (malaikat)tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (Tahrim:6)


Ada seperkara lagi yang ingin dijelaskan di sini ialah peristiwa dongen yang mengatakan bahawa Harut dan Marut diuji dengan seorang wanita yang bernama al Zahrah kemudia terpedaya dengannya. Sesungguhnya peristiwa ini tidak benar dan tidak boleh dijadikan hujah dalam perkara-perkara akidah.


3- BERIMAN DENGAN KITAB-KITAB SAMAWIYYAH- Wajib meyakini bahawa kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah ke atas para rasul-Nya melalui malaikat jibril. Semua kitab-kitab tersebut adalah benar dan sesuai pada setiap umat, padanya syariat-syariat yang menjelaskan suruhan-suruhan Allah yang mesti dipatuhi. Diantara kitab-kitab-Nya yang masyhur ialah al Quran, Injil, Taurat dan Zabur. Dan mesti kita beriman bahawa kalam Allah bukan dari karangan Jibril, dan juga bukan dari karangan nabi Muhammad, Isa, Musa alaihimussalam. Manakala kitab-kitab Allah yang diturunkan ke atas para utusan-Nya itu adalah ibarah yang menunjuk pada zat kalam Allah yang azali dan abadiPeringatan: Boleh dikatakan kitab samawi yang bermaksud kitab-kitab yang diturun dari langit, manakala kalimah agama-agama langit (adyan samawiyyah) adalah tidak boleh kerana agama langit yangh diterima oleh Allah hanya satu sahaja iaitu agama Islam.


4- BERIMAN DENGAN PARA RASUL- Wajib beriman dengan utusan Allah, sama ada dari kalangan rasul maupun nabi. Sesungguhnya para rasul membawa syariat yang memansukkan syariat yang sebelumnya atau membawa syariat yang baru, manakala para nabi yang bukan rasul adalah yang diwayhukan kepadanya untuk mengikut syariat yang sebelumnya. Jadi kedua-duanya iaitu nabi dan rasul diwahyukan kepadanya dan disuruh menyampaikan seruan wahyu itu. Dan nabi itu bukanlah dimaksudkan dengan orang yang diturun kepadanya wahyu dan tidak perlu disampaikan pada org lain, definisi ini adalah salah. Semua para nabi dan rasul beragama satu iaitu Islam. Para nabi dan rasul wajib mempunyai beberapa sifat iaitu benar, cerdik, berani. Mustahil mereka memiliki sifat menipu, khianat, melakukan perbuatan-perbuatan hina, bodoh, penakut. Meraka juga maksum(terpelihara) dari kekufuran dan dosa besar dan perbuatan-perbuatn hina sama ada sebelum kenabian mereka atau selepasnya. Inilah pegangan Islam dan akidah Ahli sunnah Wal jamaah, dan ini bercanggah dengan ajaran songsang HIZBU TAHRIR yang mengatakan bahawa Nabi tidak maksum sebelum kenabiannya..Subhnallah.
5- BERIMAN DENGAN HARI AKHIRAT- Wajib meyakini kebenaran hari akhirat, iaitu Allah Taala akan membangkitkan orang-orang yang di dalam kubur. Nabi kita telah menceritakan beberapa perkara yang berlaku pada manusia selepas kematian iaitu’ azab kubur, mizan, neraka, titian,kolam, syafaat, syurga, melihat Allah di akhirat kelak, berbeza dengan pandangan songsang Muktazilah yang bercanggah dengan Ahli sunnah yang menafikan ru'yah (melihat)Allah di akhirat kelak.






6- BERIMAN DENGAN QODAR - Wajib meyakini bahawa setiap yang baik dan buruk itu adalah dengan taqdir, kehendak dan ilmu Allah subhanahu wataala. Maka setiap perbuatan baik manusia adalah dengan takdir Allah dan Allah meredhai sedemikian, manakala perbuatan manusia yang buruk juga dengan takdir Allah tetapi Dia tidak meredhainya. Ini bertentangan dengan ajaran songsang HIZBU TAHRIR yang mengatakan bahawa perbuatan manusia itu tiada kaitan dengan takdir Allah kerana manusia itu sendiri yang mencipta perbuatannya. Ini adalah satu kekufuran yang mana ianya berasal dari akidah songsang golongan muktazilah.Moga-moga dengan akidah yang sebenar ini kita akan digolongkan di kalangan mereka yang diredhai oleh Allah dan dijauhi dari ajaran-ajaran songsang yang bercanggah dengan Islam seperti yang dinyatakan di atas tadi.waallahhualam.. Wallahamdulillahirobbil alamin

MENGHIDUPKAN MANHAJ NABAWIYYAH DAN MENGHAPUSKAN MANHAJ SYAITONIYYAH

Ditulis dan disediakan oleh: Ustaz Ahmad faidzurrahim Hj Mohd Alwi .
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Ahli Sunnah bererti mereka yang berpegang dengan apa yang dipegangi oleh Rasulullah dan para sahabatnya. Manakala Al Jamaah bermaksud jamaah muslimin yakni mejoriti umat Islam yang bermula dari zaman Nabi Muhammad saw hingga ke zaman ini. Semuannya berpegang dengan tauhid dalam mengesakan Allah, yakni tidak menyamakan Allah dengan setiap makhluk. Mereka mengisbatkan bagi Allah sifat-sifat yang menunjukkan kesempurnaan-Nya serta layak bagi-Nya seperti yang dinyatakan oleh para ulamak, sifat tersebut dikenali dengan sifat 13 iaitu:

الوجود والقدم والبقاء والمخالفة للحوادث والوحدانية والقدرة والإرادة والسمع والبصر والكلام والقيام بالنفس
Semua sifat-sifat ini telah diketahui dan diyakini oleh semua umat Islam bermula dari generasi para sahabat dan generasi terkemudian sehingga ke dewasa ini.

Di zaman pemerintahan khalifah Al Abbasi ada seorang hamba Allah yang amat terkenal dengan kealimannya, baik, solih, bertaqwa dan berani. Beliau digelar dengan sultan Solahuddin al Ayyubi. Beliau telah menghafal al Quran dan alim dalam ilmu feqah sehingga beliau berjaya menghafal salah satu kitab fekah mazhab Syafie yang masyhur iaitu kitab al Tanbih, begitu juga beliau berjaya menghafal kitab al Hamasah. Beliau selalu menghadiri majlis-majlis ilmu hadis yang menggunakan kaedah cara ulamak-ulamak terdahulu. Beliau juga sentiasa menjaga dan mengambil berat terhadap pengajian ilmu akidah. Di zaman beliau ada seorang ulamak yang bernama Muhammad bin Hibatillah al Barmaki. Orang alim ini telah mengarang satu kitab yang isi kandungnya berbentuk syair yang menjelaskan manhaj dan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti Maha Suci Allah dari tempat, anggota, arah, mengisbatkan sifat kalam bagi Allah yang mana kalam-Nya bukan dengan huruf, suara dan bahasa. Imam Hibatullah al Barmaki ini telah menunjukkan kitabnya itu kepada Sultan Solahudin al Ayubi lalu Sultan Solahudin amat kagum dengan kitab tersebut sehingga beliau telah mengeluarkan arahan supaya isi kandung kitab tersebut menjadi sukatan pembelajaran bagi kanak-kanak yang belum baligh (Sibyan) dan juga pada sekolah-sekolah lama (al Kuttab) dalam pembalajaran ilmu akidah. Beliau juga mengeluarkan arahan agar syair akidah tersebut dibaca di atas mimbar-mimbar masjid sebelum azan solat subuh kerana zaman dahulu sudah menjadi kebiasaan umat Islam bangun sebelum fajar dan berqiamulail sehingga mereka menunggu ketibaan waktu subuh.
Di antara isi kandung buku tersebut yang menjelaskan akidah Islam ialah:
وصانـع العالـم لا يحـويـه ,,, قطر تعالى الله عـن تشبيـه قد كـان موجـودا ولا مكانـا ,,, وحكمه الآن علـى مـا كانـا سبحانـه جـل عـن المكـان ,,,, وعـزّ عـن تغيـر الزمـان
Maknanya: Yang Pencipta(Allah) alam tidak diliputi oleh arah dan tempat, maha suci Allah dari peneyerupaan, Allah itu ada abadi dan tidak ada tempat bagi-Nya, dan keputusan bahawa keberadaan-Nya sekarang sebagaimana Dia dahulu iaitu tanpa tempat, Maha Suci Allah dari tempat dan zaman.
Kisah ini diriwayatkan oleh Imam al Suyuti dalam kitabnya AlWasaeil ila Musamaratil Awaeil.
Sesungguhnya syair ini menunjukkan bahawa Allah Subhanahu Wataala yang mencipta alam ini tidak akan berubah-ubah dari satu keadaan kepada keadaan yang lain kerana Dia tidak sekali-kali menyamai makhluk. Firman-Nya yang berbunyi:
ليس كمثله شئ وهو السميع البصير
Maknanya: Tiada sesuatu pun yang menyerupai-Nya dan Dia Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat (al Syura: 11)
Dan pegangan ini juga selari dengan sabda baginda Nabi Muhammad:
كان الله ولم يكن شئ غيره
Maknanya: “Sesungguhnya Allah sediakala (ada-Nya tanpa pemulaan), kewujudan-Nya tanpa ada sesuatu pun di samping-Nya”. (Hadis riwayat al Bukhari, al Baihaqi dan Ibnu Jarud)
Ini menjadi bukti bahawa Allah adalah wujud tanpa tempat dan arah, dan akidah ini sangat berbeza dengan ajaran songsang golongan al Musyabbiha moden iaitu Wahhabiah
Maka pegangan Ahli Sunnah adalah pegangan jumhur umah (mejoriti umat Islam) dalam beriman dengan enam perkara seperti yang dikhabarkan oleh junjungan besar Nabi Muhamad:
الإيمان أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر وتؤمن بالقدر خيره وشره
Maknanya: Iman adalah beriman dengan Allah, para malaikat, kitab-kitab-Nya, para rasul-Nya, hari akhirat dan beriman dengan qadar baik dan buruknya.(Hadis riwayat Imam Muslim)
Jadi sesiapa yang tidak beriman dengan enam-enam perkara ini maka dia tidak dikira sebagai muslim. Ini juga bercanggah dengan ajaran songsang Hizbu Tahrir yang tidak beriman dengan qadar Allah.
Sesungguhnya sebaik-baik generasi umat Islam adalah mereka yang hidup di kurun yang ketiga, dan ini telah dikhabarkan oleh Nabi kita Muhammad Sallahu alaihi wasallam:
خير الناس قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم
Maknanya: Sebaik-baik manusia ialah manusia yang berada pada kurunku, kemudian kurun yang sesudah mereka, kemudian kurun yang sesudah mereka. (Disahkan hadis ini oleh Imam al Bukhari, Muslim, Ahmad al Baihaqi dan Ibnu Majah)
Al Qurun pada hadis tersebut bermaksud seratus tahun seperti yang dinyatakan oleh al Hafiz Abu al Qosim Ibnu Asakir dan juga selainnya. Generasi ini juga yang dimaksudkan oleh sabda baginda, iaitu:
:"أوصيكم بأصحابي ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم
Maknanya: Aku berpesan kepada kamu supaya mengikut pegangan para sahabatku, kemudian generasi sesudah mereka, kemudian generasi sesudah mereka.
Sehinggalah baginda bersabda:
عليكم بالجماعة وإياكم والفرقة فإن الشيطان مع الواحد وهو من الاثنين أبعد، فمن أراد بُحبُوحة الجنة فليلزم الجماعةَ
Maknanya: Hendaklah kamu semua berpegang dengan jamaah dan jangan sekali-kali berpecah belah, sesungguhnya syaitan itu bersama yang seseorang dan dia akan menjauhi orang yang berdua, barangsiapa yang inginkan kelapangan di syurga maka mestilah dia melazimi jamaah. (Hadis ini disahkan oleh Imam al Hakim, dan dihukum oleh Imam Tirmizi sebagai hasan sahih.
Dan generasi ini juga yang dimaksudkan oleh Nabi kita Muhammad:
وإن هذه الملة ستفترق على ثلاث وسبعين، ثنتان وسبعون في النار وواحدة في الجنة وهي الجماعة".
Maknanya: Sesungguhnya dalam agama ini akan berpecah kepada 73 golongan, 72 darinya akan masuk neraka dan satu darinya akan masuk syurga iaitu al Jamaah
Kalimah Al Jamaah yang dimaksudakan dalam hadis tersebut ialah al Sawad al A’zom iaitu mejoriti umat Islam, bukanlah makna al Jamaah tersebut adalah solat jamaah seperti tanggapan sebahagian orang awam yang jahil dan juga mereka yang mendakwa sebagai ulamak tetapi pada hakikatnya mereka bukanlah ulamak yang sebenar.
Selepas 220 tahun H telah muncul dan tersebar ajaran-ajaran sesat lagi kufur seperti ajaran yang dibawa oleh Muktazilah dan selainnya, lalu telah bangkit dua orang ulamak yang hebat membenteras ajaran tersebut. Dua ulamak tersebut adalah Imam Abu hasan al Asyari dan Abu Mansur al Maturidi. Mereka berdua telah menjelaskan ajaran sebenar Ahli Sunnah yang mana iannya adalah pegangan para sahabat. Mereka berdua menggunakan hujah al Quran dan hadis serta hujah akal bagi menentang golongan Muktazilah misalannya. Golongan Muktazilah ini pula j berpecah kepada 20 golongan, lalu kedua ulamak tersebut menentang setiap golongan tersebut. Maka umat Islam menyandarkan kedua-dua ulamak tersebut kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah, kerana itulah jika disebut Ahli Sunnah Wal Jamaah maka yang dimaksudkan dengan mereka adalah al Asyariyyun (para pengikut Imam Abu Hasan al Asyari), dan al Maturidiyyun (para pengikut Imam Abu Mansur al Maturidi), seperti yang disebut oleh Imam al Hafiz Al Zabidi dalam kitabnya Ithaf Sadatil Muttaqin. Generasi yang dimaksudkan di sini ialah ahlu Salaf atau Salafiyah atau Salafiyyun.
Kita Umat Islam wajib dan mesti menjaga dan mengambil berat dengan pembelajaran ilmu agama yang dibawa oleh golongan yang terselamat ini iaitu Ahli Sunnah Wal Jamaah, dan ilmu yang paling tinggi dan mulia sekali kedudukannya ialah ilmu akidah/tauhid/usuluddin kerana ianya menjelaskan asas-asas agama. Ilmu ini juga dinamakan oleh Imam Abu Hanifah dengan ilmu al Fikah al Akbar. Alangkah beruntungnya mereka yang menekan dan menyebukkan diri mereka dengan ilmu tauhid ini, bukan seperti golongan songsang Hizbu Tahrir yang hanya menyebukkan diri mereka dengan kebangkitan khalifah sahaja sehingga begitu jahil dengan ilmu akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah ini disebabkan ketidaksibukan mereka padanya.
Walhamdulillahi Robbil Alamin

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI