Siapakah yag sanggup mengorbankan, kerjaya dan masa usia muda mereka untuk memberi tumpuan sepenuhnya dalam melakukan kerja-kerja amal. Untuk berdepan dengan pelajar-pelajar bermasaalah dalam pelajaran bukan begitu mudah bagi seorang pendidik.
Kalau tidak mempunyai jiwa seorang yang penyabar berbagai tindakan luar jangkaan akan berlaku. Menjadi seorang pendidik bukan semudah itu. Profession seorang guru memang mudah membuat pahala tetapi juga mudah juga mendapat dosa. Begitulah juga , lebih-lebih lagi kadangkala apa yang hendak dilakukan tidak mendapat sokongan daripada pihak berwajib.
Hatta, sekalipun pernah disuarakan kepada Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) mahupun kepada Kementerian Pendidikan Malaysia mengenai bantuan dana untuk membangunkan pusat pendidikan disleksia. Bahkan ada yang mempertikaikan kerja yang murni ini adalah untuk mengaut keuntungan semata-mata.
Dengan kecuaian inilah menyebabkan peningkatan gejala sosial dikalangan pelajar semakin meningkat. Apakah puncanya dan mengapa kita tidak cuba atasi masaalah ini dengan mengkaji puncanya.
Tidak ramai menyedari dan mengerti apakah yang dimaksudkan dengan "Disleksia". Ada yang beranggapan ianya penyakit tetapi menurut En Rahmat Mohd Sidek, 41 thn yang telah menubuhkan Pusat Disleksia di Kg Laksamana semenjak 2007 telah berjaya membantu masyarakat yang mempunyai anak-anak disleksia ini. Seramai 500 pelajar yang keluar daripada pusat pemulihan ini telah berjaya menjadi pelajar-pelajar cemerlang dalam akedemik mereka. Meskipun pada mulanya mereka dianggap seorang pelajar yang bodoh, lemah sekaligus dipinggirkan oleh sesetengah pihak.
Beliau telah melibatkan diri dengan Pendidikan Khas Disleksia pada tahun 1998 sehingga 2005 dan begitu aktif dalam Persatuan Autisme Malaysia sehingga 2007. Selepas itu beliau bersama isterinya membuka Pusat Pendidikan Disleksia dengan sendirinya di Kg. Laksamana atas nama Pusat Jagaan Umi Leeyah. Bagi yang memerlukan perkhidmatan ini, mereka boleh berhubung dengan pusat pemulihan Umi Leeyah 019-6789833, 0163097829.
Pusat disleksia beroperasi daripada 8:30 pagi sehingga 12 tengahhari isnin sehingga jumaat. Pelajar-pelajar diberikan kelas-kelas tuisyen bagi membantu keyakinan pelajar dalam pelajaran. Antara Penekanan matapelajaran yang diberikan adalah B.Melayu, B.Inggeris dan Matematik. Yuran mereka adalah sebanyak RM500 sebulan. Peralatan bantuan mengajar yang mereka gunakan sangat berbeza berlainan daripada kanak-kanak lain. Penggunaan Alat Komputer mereka juga adalah berlainan.
Bagi buku-buku rampaian mereka, bukan seperti buku pelajar normal. Sebuah buku hampir mencecah RM18. Inilah menyebabkan kos yuran mereka tinggi dan kadangkala ibubapa pelajar rasa tidak mampu untuk membiayai yuran tersebut. Disebabkan itulah kita memohon agar pihak Kerajaan dan saf-saf pimpinan membantu mereka yang tidak berkemampuan lebih-lebih lagi bagi golongan fakir miskin, ibu tunggal dan OKU untuk membantu anak-anak mereka yang mengalamai disleksia.
Tetapi jika ibubapa / penjaga mereka mengambil berat pelajaran dan masa depan anak mereka, tidak mustahil mereka sanggup mengorbankannya. Bahkan pelajar-pelajar yang hadir disini semuanya duduk di antara Sg Buluh, P.Jaya dan luar dikawasan Batu Caves. Pengorbanan ahli keluarga ini amatlah kita puji kerana mereka mengambil berat masa depan anak-anak mereka.
Berbagai kenkangan dihadapi untuk memastikan pusat disleksia ini terus kekal terutamanya kesukaran sokongan daripada pihak Kerajan, masyarakat tentang penubuhan pusat ini. Dengan berbekalkan jiwa yang kental dan atas kesedaran untuk membantu anak-anak disleksia ini, beliau bersama isterinya mampu meneruskan pusat disleksia sehingga hari ini walaupun kadangakala hampir putus asa dengan niat untuk menutup sahaja pusat tersebut disebabkan dana bagi membangunkan pusat disleksia sukar untuk didapati daripada mana-mana pihak.
Tetapi atas sokongan ibubapa pelajar yang menghantar anak-anak mereka disinilah pusat disleksia ini mampu beroperasi lagi.
Sudah pasti ramai yang bertanya, mengapakah Pusat Umi Leeyah ini begitu serius untuk mengumpul pelajar-pelajar disleksia yang bagi setengah pihak tidak mahu menerima pelajar-pelajar yang dianggap bermasaalah disekolah kerana kelemahan mereka dalam pelajaran.
Baginya matlamat adalah satu untuk memastikan pelajar-pelajar ini tidak ketinggalan dan ingin membendung masalaah gejala sosial yang semakin meningkat. Pelajar-pelajar yang mengalami disleksia ini perlu dibantu. Ibubapa sering beranggapan kelemahan anak-anak dalam pelajaran ketika kecil adalah perkara biasa tanpa mengambil kira ia akan berterusan sehingga dewasa. Jika tidak diambil perhatian dari awal lagi.
Menurut Rahmat, Pengurus Pusat Disleksia Kg Laksamana, tujuan utama pusat bimbingan ini adalah untuk membantu kanak-kanak yang mengalami masalah disleksia agar mereka tidak ketinggalan pelajaran di sekolah.
Jelasnya kebanyakkan kanak-kanak yang mengalami masalah disleksia ini mereka mempunyai kederdasan otak yang tinggi tetapi mereka lemah dari aspek pendidikan. Sememangnya kanak-kanak ini cerdik dan pandai bercakap serta cara mereka berfikir seperti orang dewasa tetapi masalah yang mereka hadapi adalah tidak tahu menulis. Kalau tahu menulispun ,tulisan mereka sangatlah buruk dan tidak dapat dibaca. Pusat disleksia yang telah ditubuhkan pada tahun 1999 dan pengerusinya adalah Pn Sariah Amirin yang merupakan Pengerusi Persatuan Dileksia Wilayah Persekutuan.
Disleksia adalah masaalah yang tidak jelas kelihatan. Dari segi sosial kanak-kanak ini seperti kanak-kanak biasa tetapi mereka menghadapi masaalah membaca, menulis, dan mengira tanpa sebab-sebab tertentu. Kemahiran akedemik amat berbeza dengan kebolehan amnya.
Adakah kita semua mengetahui apakah masalah di Malaysia ini dan berapakah bilangan peratus pelajar-pelajar yang alami disleksia setiap tahun? 5-10% daripada kanak-kanak sekolah mengalami disleksia, bermakna seramai 340,000 kanak-kanak sekolah seluruh Malaysia. Guru-guru pakar diperlukan, tetapi dimanakah pensyarah-pensyarah pakar mengenai disleksia? Ibubapa tidak memahami disleksia dan tidak pula mahu berusaha daripada kecil lagi jika anak-anak mereka mengalaminya.
Dengan bilangan psychologist dan kelas khas disleksia yang sangat terhad. Kelas khas bermasalah pembelajaran adalah untuk kanak-kanak yang rendah keupayaan mental, sindrom down dan sebagainya.
Kanak-kanak yang mengalami disleksia, mereka sentiasa merasakan diri mereka banyak kekurangannya. Mereka merasakan seperti "otak saya macam ada terlalu banyak perkataan berpusing-pusing didalamya. Setiap kali saya menulis, saya sendiri tidak dapat membaca apa yang ditulis kerana begitu banyak membuat kesilapan. Saya cuba menulis dan mengeja apa yang saya fikiran, tetapi saya tidak dapat pindahkan fikiran saya daripada otak kepada tangan. Saya perlu fikir begitu lama susunan huruf sehingga saya lupa apa yang saya sedang cuba tulis itu".
Kanak-kanak yang mengalami disleksia ini mereka begitu sukar menguasai kemahiran membaca dan menulis TETAPI mereka memiliki bakat, kepintaran dan kecerdasan yang lain. Mereka terlalu istimewa. Bahkan apabila mereka keluar dari pusat pemulihan ini mereka menjadi pelajar cemerlang.
Disleksia dibahagikan 3 iaitu Autastik, ADHD dan disleksia.
Simtom Autastik ialah semasa peringkat bayi lagi. Apabila kita mengah-agahkan bayi tersebut, diri mereka seperti tidak memberi tindak balas apa-apa, tetapi apabila mereka mencapai usia 7thn kanak-kanak ini bercakap seperti robot, banyak cakap dan tidak suka kepada keganasan.
ADHD pula semasa kanak-kanak ini berusia 3thn lebih, mereka seperti tidak boleh duduk diam, banyak bertanya benda yang sama dan berulang-ulang kali tetapi mereka begitu aktif.
Manakala bagi disleksia semasa kanak-kanak ini berusia 7thn keatas, cara mereka menulis berlainan seperti kanak-kanak normal yang lain. Cara mereka pegang pensil dan sebagainya. Mereka juga suka mengira jari-jari kaki. Bagi mereka yang peringkat dewasa pula ,mereka boleh menyedari disleksia ini ada atau tidak pada diri mereka ialah mereka mudah lupa dengan apa yang mereka kata. Bagi peringkat ini mereka perlu mendapatkan sesi kaunseling.
Secara Amnya ciri-ciri disleksia ini ialah mereka seorang pelupa, kesukaran mengikut arahan, kesukaran memberi jawapan atau bertulis. Menghasilkan mutu kerja yang tidak tersusun dengan kemas. Tulisan mereka sangat buruk, mengeja terbalik, kesukaran menggabungkan huruf-huruf konsonan dan vokal, kemajuan membaca amatlah lambat, bermasalah untuk mengenal pasti isi -isi yang penting dalam bacaan, pembalikan huruf b, d, q, p, m, w, dan nombor 2, 13, 31, 3, 9, 6, 4 dan 10. Dari sudut simbol pula pelajar-pelajar ini keliru mengenali simbol +, -, x, +,. Mereka juga begitu keliru untuk mengenali arah atas, bawah, kanan, belakang, luar dan dalam. Mereka juga lemah dalam memegang dan ketetapan pensil dan pen. Perlakuan mudah berubah-ubah.
Selain daripada itu, bagi mengenali tingkah laku mereka yang alami disleksia ini ialah selalu mengelak untuk membuat kerja dan berpura-pura mengasah pensil, pergi ketandas dan lain-lain. Mereka selalu berkhayal dan tidak mendengar. Emosi mereka mudah tergangu, seorang yang kelam kabut.
Simtom lainnya pula ibubapa boleh mengenali sikap anak-anak mereka seperti kesukaran berpakaian sendiri, sebagai contoh memakai butang baju, sukar mengikat tali kasut.
Kesan daripada itulah akibatnya kanak-kanak ini akan mengelak membuat kerja sekolah. Mereka bukannya malas atau lembap sebenarnya mereka didalam kesukaran untuk menyelesaikan sesuatu perkara dan inilah yang dikatakan DISLEKSIA.
Rahmat bersama isterinya (Pn. Jamaliah Salleh, 32thn) amat mengharapkan agar pihak-pihak berwajib memainkan peranan dengan memberi kerjasama untuk membantu pelajar-pelajar yang mengalami Disleksia. Beliau mengaharapkan Pusat Disleksia ini terus berkembang setiap Daerah diseluruh Negeri.
Menurutnya dengan kecuaian, lepas tangan dan tidak kepekaan ibubapa, pihak sekolah dan pihak berwajib inilah menyebabkan gejala sosial semakin meningat. Pihak-pihak berwajib tidak sedaya upaya mengatasi masalah ini sebaiknya. Tidak hairanlah mengapa pelajar-pelajar sekolah banyak melibatkan aktiviti kurang sihat sekali gus mereka mengambil dadah, mencuri, pecah rumah, pergaulan bebas dan akhirnya pusat-pusat serenti ini dipenuhi dengan pelajar-pelajar yang dikategorikan dalam peringkat Juvana. Jika dikaji sebetulnya , pelajar -pelajar ini menghadapi tekanan-tekanan yang serius disekolah kerana sering dipinggirkan oleh guru-guru dan teman-teman.
Mereka merasakan mereka diabaikan. Guru-guru pula tidak mahu mengambil inasatif memahami dan mendekati golongan tersebut. Apabila mereka merasa tertekan dengan keadaan sekolah, tanggapan teman-teman kepada dirinya , maka mereka mengambil jalan mudah untuk ponteng sekolah dan melibatkan aktiviti-aktivi kurang sihat. Disini siapakah yang harus dipersalahkan?
Seharusnya kita harus mengatasi masalah ini daripada akar umbi lagi bukan membiarkan begitu sahaja. Tahukah kita semua bahawa diantara mereka yang telah bergelar golongan profesional ini pernah mengalami disleksia tetapi mereka telah menjadi orang yang berjaya dan disegani apabila mereka berjaya diberi didikan dengan sempurna dan keyakinan dalam diri mereka kembali. Mereka adalah diantaranya Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew, Pelukis Jurubina dan Pengacara Leonardo Da Vinci, Saintis Albert Enstein, Negarawan / Gabenor New York Neison Rockefeller, Pegacara Inggeris Auguste Rodin, Celebrity Tom Cruise.
Apakah kita tidak mahu melihat anak-anak dan pelajar disekolah kita yang alami disleksia ini menjadi seperti mereka juga.
Editor :khaulah azwar
Kalau tidak mempunyai jiwa seorang yang penyabar berbagai tindakan luar jangkaan akan berlaku. Menjadi seorang pendidik bukan semudah itu. Profession seorang guru memang mudah membuat pahala tetapi juga mudah juga mendapat dosa. Begitulah juga , lebih-lebih lagi kadangkala apa yang hendak dilakukan tidak mendapat sokongan daripada pihak berwajib.
Hatta, sekalipun pernah disuarakan kepada Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) mahupun kepada Kementerian Pendidikan Malaysia mengenai bantuan dana untuk membangunkan pusat pendidikan disleksia. Bahkan ada yang mempertikaikan kerja yang murni ini adalah untuk mengaut keuntungan semata-mata.
Dengan kecuaian inilah menyebabkan peningkatan gejala sosial dikalangan pelajar semakin meningkat. Apakah puncanya dan mengapa kita tidak cuba atasi masaalah ini dengan mengkaji puncanya.
Tidak ramai menyedari dan mengerti apakah yang dimaksudkan dengan "Disleksia". Ada yang beranggapan ianya penyakit tetapi menurut En Rahmat Mohd Sidek, 41 thn yang telah menubuhkan Pusat Disleksia di Kg Laksamana semenjak 2007 telah berjaya membantu masyarakat yang mempunyai anak-anak disleksia ini. Seramai 500 pelajar yang keluar daripada pusat pemulihan ini telah berjaya menjadi pelajar-pelajar cemerlang dalam akedemik mereka. Meskipun pada mulanya mereka dianggap seorang pelajar yang bodoh, lemah sekaligus dipinggirkan oleh sesetengah pihak.
Beliau telah melibatkan diri dengan Pendidikan Khas Disleksia pada tahun 1998 sehingga 2005 dan begitu aktif dalam Persatuan Autisme Malaysia sehingga 2007. Selepas itu beliau bersama isterinya membuka Pusat Pendidikan Disleksia dengan sendirinya di Kg. Laksamana atas nama Pusat Jagaan Umi Leeyah. Bagi yang memerlukan perkhidmatan ini, mereka boleh berhubung dengan pusat pemulihan Umi Leeyah 019-6789833, 0163097829.
Pusat disleksia beroperasi daripada 8:30 pagi sehingga 12 tengahhari isnin sehingga jumaat. Pelajar-pelajar diberikan kelas-kelas tuisyen bagi membantu keyakinan pelajar dalam pelajaran. Antara Penekanan matapelajaran yang diberikan adalah B.Melayu, B.Inggeris dan Matematik. Yuran mereka adalah sebanyak RM500 sebulan. Peralatan bantuan mengajar yang mereka gunakan sangat berbeza berlainan daripada kanak-kanak lain. Penggunaan Alat Komputer mereka juga adalah berlainan.
Bagi buku-buku rampaian mereka, bukan seperti buku pelajar normal. Sebuah buku hampir mencecah RM18. Inilah menyebabkan kos yuran mereka tinggi dan kadangkala ibubapa pelajar rasa tidak mampu untuk membiayai yuran tersebut. Disebabkan itulah kita memohon agar pihak Kerajaan dan saf-saf pimpinan membantu mereka yang tidak berkemampuan lebih-lebih lagi bagi golongan fakir miskin, ibu tunggal dan OKU untuk membantu anak-anak mereka yang mengalamai disleksia.
Tetapi jika ibubapa / penjaga mereka mengambil berat pelajaran dan masa depan anak mereka, tidak mustahil mereka sanggup mengorbankannya. Bahkan pelajar-pelajar yang hadir disini semuanya duduk di antara Sg Buluh, P.Jaya dan luar dikawasan Batu Caves. Pengorbanan ahli keluarga ini amatlah kita puji kerana mereka mengambil berat masa depan anak-anak mereka.
Berbagai kenkangan dihadapi untuk memastikan pusat disleksia ini terus kekal terutamanya kesukaran sokongan daripada pihak Kerajan, masyarakat tentang penubuhan pusat ini. Dengan berbekalkan jiwa yang kental dan atas kesedaran untuk membantu anak-anak disleksia ini, beliau bersama isterinya mampu meneruskan pusat disleksia sehingga hari ini walaupun kadangakala hampir putus asa dengan niat untuk menutup sahaja pusat tersebut disebabkan dana bagi membangunkan pusat disleksia sukar untuk didapati daripada mana-mana pihak.
Tetapi atas sokongan ibubapa pelajar yang menghantar anak-anak mereka disinilah pusat disleksia ini mampu beroperasi lagi.
Sudah pasti ramai yang bertanya, mengapakah Pusat Umi Leeyah ini begitu serius untuk mengumpul pelajar-pelajar disleksia yang bagi setengah pihak tidak mahu menerima pelajar-pelajar yang dianggap bermasaalah disekolah kerana kelemahan mereka dalam pelajaran.
Baginya matlamat adalah satu untuk memastikan pelajar-pelajar ini tidak ketinggalan dan ingin membendung masalaah gejala sosial yang semakin meningkat. Pelajar-pelajar yang mengalami disleksia ini perlu dibantu. Ibubapa sering beranggapan kelemahan anak-anak dalam pelajaran ketika kecil adalah perkara biasa tanpa mengambil kira ia akan berterusan sehingga dewasa. Jika tidak diambil perhatian dari awal lagi.
Menurut Rahmat, Pengurus Pusat Disleksia Kg Laksamana, tujuan utama pusat bimbingan ini adalah untuk membantu kanak-kanak yang mengalami masalah disleksia agar mereka tidak ketinggalan pelajaran di sekolah.
Jelasnya kebanyakkan kanak-kanak yang mengalami masalah disleksia ini mereka mempunyai kederdasan otak yang tinggi tetapi mereka lemah dari aspek pendidikan. Sememangnya kanak-kanak ini cerdik dan pandai bercakap serta cara mereka berfikir seperti orang dewasa tetapi masalah yang mereka hadapi adalah tidak tahu menulis. Kalau tahu menulispun ,tulisan mereka sangatlah buruk dan tidak dapat dibaca. Pusat disleksia yang telah ditubuhkan pada tahun 1999 dan pengerusinya adalah Pn Sariah Amirin yang merupakan Pengerusi Persatuan Dileksia Wilayah Persekutuan.
Disleksia adalah masaalah yang tidak jelas kelihatan. Dari segi sosial kanak-kanak ini seperti kanak-kanak biasa tetapi mereka menghadapi masaalah membaca, menulis, dan mengira tanpa sebab-sebab tertentu. Kemahiran akedemik amat berbeza dengan kebolehan amnya.
Adakah kita semua mengetahui apakah masalah di Malaysia ini dan berapakah bilangan peratus pelajar-pelajar yang alami disleksia setiap tahun? 5-10% daripada kanak-kanak sekolah mengalami disleksia, bermakna seramai 340,000 kanak-kanak sekolah seluruh Malaysia. Guru-guru pakar diperlukan, tetapi dimanakah pensyarah-pensyarah pakar mengenai disleksia? Ibubapa tidak memahami disleksia dan tidak pula mahu berusaha daripada kecil lagi jika anak-anak mereka mengalaminya.
Dengan bilangan psychologist dan kelas khas disleksia yang sangat terhad. Kelas khas bermasalah pembelajaran adalah untuk kanak-kanak yang rendah keupayaan mental, sindrom down dan sebagainya.
Kanak-kanak yang mengalami disleksia, mereka sentiasa merasakan diri mereka banyak kekurangannya. Mereka merasakan seperti "otak saya macam ada terlalu banyak perkataan berpusing-pusing didalamya. Setiap kali saya menulis, saya sendiri tidak dapat membaca apa yang ditulis kerana begitu banyak membuat kesilapan. Saya cuba menulis dan mengeja apa yang saya fikiran, tetapi saya tidak dapat pindahkan fikiran saya daripada otak kepada tangan. Saya perlu fikir begitu lama susunan huruf sehingga saya lupa apa yang saya sedang cuba tulis itu".
Kanak-kanak yang mengalami disleksia ini mereka begitu sukar menguasai kemahiran membaca dan menulis TETAPI mereka memiliki bakat, kepintaran dan kecerdasan yang lain. Mereka terlalu istimewa. Bahkan apabila mereka keluar dari pusat pemulihan ini mereka menjadi pelajar cemerlang.
Disleksia dibahagikan 3 iaitu Autastik, ADHD dan disleksia.
Simtom Autastik ialah semasa peringkat bayi lagi. Apabila kita mengah-agahkan bayi tersebut, diri mereka seperti tidak memberi tindak balas apa-apa, tetapi apabila mereka mencapai usia 7thn kanak-kanak ini bercakap seperti robot, banyak cakap dan tidak suka kepada keganasan.
ADHD pula semasa kanak-kanak ini berusia 3thn lebih, mereka seperti tidak boleh duduk diam, banyak bertanya benda yang sama dan berulang-ulang kali tetapi mereka begitu aktif.
Manakala bagi disleksia semasa kanak-kanak ini berusia 7thn keatas, cara mereka menulis berlainan seperti kanak-kanak normal yang lain. Cara mereka pegang pensil dan sebagainya. Mereka juga suka mengira jari-jari kaki. Bagi mereka yang peringkat dewasa pula ,mereka boleh menyedari disleksia ini ada atau tidak pada diri mereka ialah mereka mudah lupa dengan apa yang mereka kata. Bagi peringkat ini mereka perlu mendapatkan sesi kaunseling.
Secara Amnya ciri-ciri disleksia ini ialah mereka seorang pelupa, kesukaran mengikut arahan, kesukaran memberi jawapan atau bertulis. Menghasilkan mutu kerja yang tidak tersusun dengan kemas. Tulisan mereka sangat buruk, mengeja terbalik, kesukaran menggabungkan huruf-huruf konsonan dan vokal, kemajuan membaca amatlah lambat, bermasalah untuk mengenal pasti isi -isi yang penting dalam bacaan, pembalikan huruf b, d, q, p, m, w, dan nombor 2, 13, 31, 3, 9, 6, 4 dan 10. Dari sudut simbol pula pelajar-pelajar ini keliru mengenali simbol +, -, x, +,. Mereka juga begitu keliru untuk mengenali arah atas, bawah, kanan, belakang, luar dan dalam. Mereka juga lemah dalam memegang dan ketetapan pensil dan pen. Perlakuan mudah berubah-ubah.
Selain daripada itu, bagi mengenali tingkah laku mereka yang alami disleksia ini ialah selalu mengelak untuk membuat kerja dan berpura-pura mengasah pensil, pergi ketandas dan lain-lain. Mereka selalu berkhayal dan tidak mendengar. Emosi mereka mudah tergangu, seorang yang kelam kabut.
Simtom lainnya pula ibubapa boleh mengenali sikap anak-anak mereka seperti kesukaran berpakaian sendiri, sebagai contoh memakai butang baju, sukar mengikat tali kasut.
Kesan daripada itulah akibatnya kanak-kanak ini akan mengelak membuat kerja sekolah. Mereka bukannya malas atau lembap sebenarnya mereka didalam kesukaran untuk menyelesaikan sesuatu perkara dan inilah yang dikatakan DISLEKSIA.
Rahmat bersama isterinya (Pn. Jamaliah Salleh, 32thn) amat mengharapkan agar pihak-pihak berwajib memainkan peranan dengan memberi kerjasama untuk membantu pelajar-pelajar yang mengalami Disleksia. Beliau mengaharapkan Pusat Disleksia ini terus berkembang setiap Daerah diseluruh Negeri.
Menurutnya dengan kecuaian, lepas tangan dan tidak kepekaan ibubapa, pihak sekolah dan pihak berwajib inilah menyebabkan gejala sosial semakin meningat. Pihak-pihak berwajib tidak sedaya upaya mengatasi masalah ini sebaiknya. Tidak hairanlah mengapa pelajar-pelajar sekolah banyak melibatkan aktiviti kurang sihat sekali gus mereka mengambil dadah, mencuri, pecah rumah, pergaulan bebas dan akhirnya pusat-pusat serenti ini dipenuhi dengan pelajar-pelajar yang dikategorikan dalam peringkat Juvana. Jika dikaji sebetulnya , pelajar -pelajar ini menghadapi tekanan-tekanan yang serius disekolah kerana sering dipinggirkan oleh guru-guru dan teman-teman.
Mereka merasakan mereka diabaikan. Guru-guru pula tidak mahu mengambil inasatif memahami dan mendekati golongan tersebut. Apabila mereka merasa tertekan dengan keadaan sekolah, tanggapan teman-teman kepada dirinya , maka mereka mengambil jalan mudah untuk ponteng sekolah dan melibatkan aktiviti-aktivi kurang sihat. Disini siapakah yang harus dipersalahkan?
Seharusnya kita harus mengatasi masalah ini daripada akar umbi lagi bukan membiarkan begitu sahaja. Tahukah kita semua bahawa diantara mereka yang telah bergelar golongan profesional ini pernah mengalami disleksia tetapi mereka telah menjadi orang yang berjaya dan disegani apabila mereka berjaya diberi didikan dengan sempurna dan keyakinan dalam diri mereka kembali. Mereka adalah diantaranya Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew, Pelukis Jurubina dan Pengacara Leonardo Da Vinci, Saintis Albert Enstein, Negarawan / Gabenor New York Neison Rockefeller, Pegacara Inggeris Auguste Rodin, Celebrity Tom Cruise.
Apakah kita tidak mahu melihat anak-anak dan pelajar disekolah kita yang alami disleksia ini menjadi seperti mereka juga.
Editor :khaulah azwar