Sunday, July 24, 2011

ADUN galak Belia terlibat dengan aktiviti yang sihat




Klang : Golongan belia perlu terlibat dengan aktiviti yang sihat bagi mengelak berlakunya gejala sosial yang tidak menguntungkan diri sendiri, keluarga, masyarakat dan Negara, Kata Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi Kerajaan Negeri Selangor ketika merasmikan progam Flag Off Konvoi Motor CROC Rider baru-baru ini.

Saranan ini diberikan kepada semua agar belia membuka mata dan minda seluas-luasnya seandainya mereka terjebak dengan aktiviti yang tidak sihat apakah kesan yang diperolehi melainkan ianya mengundang kemusnahan masa depan dan menyusahkan keluarga mereka sendiri.

Punca menyebabkan remaja dan belia terlibat dengan aktiviti rempit, pengambilan dadah, merompak adalah disebabkan pengaruh kawan.

Beliau mengulas, “kawan adalah merupakan cermin kepada kita. Setiap orang harus pandai memilih kawan kerana jika salah pilih kawan akan mengheret diri kita sendiri ke lembah kemusnahan. Tetapi jika pilih kawan yang baik, solih insya-allah mereka akan membimbing diri kita ke jalan di redhai Allah SWT dan sekaligus akan membawa kita menjalani aktiviti yang sihat lebih-lebih di hujung minggu”.

Saya percaya belia yang hadir dalam konvoi bermotor har ini adalah pengaruh kawan-kawan mereka untuk mengisi masa lapang dengan melibatkan diri mengikuti program kemasyarakatan. Tahniah dan syabas kepada semua yang hadir ke program ini kerana hujung minggu yang kebanyakkan mereka lebih suka berhibur diluar atau hanya tidur sahaja telah melawan nafsu mereka dengan melibatkan diri ke progam hari ini yang sekaligus ianya mengeratkan silaturrahim sesama insan.

“Tidak salah jika belia atau remaja ingin berhibur atau berlumba motor tetapi biarlah mengikut lunas-lunasnya yang tidak mengundang kemalangan dan akan memberi kesusahan kepada diri sendiri dan keluarga”.

Apa yang kita lihat fenomena hari ini remaja sekolah dan belia begitu ketagih membawa motor dengan tidak mengikut undang-undang Negara yang telah di tetapkan. Ada yang menunggang motor tidak mempunyai lessen memandu, ada yang tidak memakai topi keledar dan sebagainya. Amat merisaukan lebih-lebih lagi mereka memandu sehingga lewat malam membawa anak gadis orang lain tanpa lesen yang membimbangkan ahli keluarga mereka. Jika nasib tidak baik akan melibatkan kehilangan nyawa sedangkan jika mereka tidak terlibat aktiviti rempit sudah pasti usia mereka akan panjang dan boleh memberi manfaat kepada Negara lebin banyak lagi”, kata Halimah.

Justeru itu, bagi menangani masalah gejala sosial daripada terus menular sebagai ADUN Selat Klang di kawasan ini saya menyeru agar remaja dan belia melibatkan diri dengan aktiviti yang sihat bagi melahirkan generasi Idaman Selangor yang beribawa.

Belia adalah aset masa depan Negara dan mereka seharusnya mengamalkan kehidupan yang lebih baik. Jika mereka gagal mencorakkannya apakah mereka mampu membawa negara yang semakin mencabar.

Dengan itu untuk menggalakkan belia menjalani kehidupan yang positf, maka hari ini kita adakan Flag Off Konvoi Motor CROC Riders yang bermula daripada Selat Klang akan menuju ke Hulu Langat tanpa mengira parti.

Semoga aktiviti hari ini memberi kepuasan kepada belia dalam mencari hiburan yang berlandaskan konsep yang betul dan tidak mengundang kemudaratan kepada semua pihak lebih-lebih lagi ahli keluarga mereka. Selepas beriadah kita harap mereka tidak meninggalkan solat yang merupakan tiang agama.

“Berhibur tidak salah tetapi salah pilih hiburan membuat diri jadi bersalah”. katanya.

Editor : Khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI