Wednesday, February 5, 2014

Punca Sebenar Taib Mahmud Mahu Letak Jawatan


Spekulasi mengenai peletakan jawatan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud timbul kembali dan beliau dijangka akan melepaskan jawatan bulan ini, lapor Berita Harian.
Menurut Berita Harian, keputusan untuk berundur selepas 33 tahun menerajui Sarawak dijangka akan dimaklumkan ketika mesyuarat khas Majlis Kerja Tertinggi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Sabtu ini.
Abdul Taib, 78, juga dikatakan akan mengadakan mesyuarat khas bersama semua ahli Parlimen dan Ahli Dewan UndanganNegeri (Adun) Barisan Nasional (BN) Sarawak pada hari Ahad.
Akhbar itu memetik sumber yang turut memaklumkan Abdul Taib sudah memilih beberapa calon dengan kriteria yang diinginkannya.
Berdasarkan kenyataan sumber itu kepada Berita Harian, tiga nama sudah dikenal pasti akan menggantikan beliau, iaitu Menteri Tugas-Tugas Khas, Tan Sri Adenan Satem, 69; Menteri Pelancongan, Datuk Amar Abang Johari Openg, 64; dan Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar, Datuk Awang Tengah Ali Hasan, 58.
Selain itu, turut disebut calon bakal menggantikan beliau adalah bekas anggota Kabinet Pusat, Datuk Seri Effendi Norwawi, 66.
Abdul Taib sebelum ini pernah menyatakan hasrat untuk berundur ketika pilihan raya negeri itu pada 2011.
Bagaimanapun, sehingga awal 2014, ianya masih belum berlaku.
"Ada yang menyatakan Taib akan dilantik Yang di-Pertua Negeri Sarawak menggantikan Tun Abang Muhammad Salahuddin yang akan tamat tempoh pada 28 Februari ini," lapor Berita Harian.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI