Monday, July 1, 2013

Kerajaan Negeri Peruntuk RM2.7 Juta Dana Moreh Ramadhan


Shah Alam : Kerajaan negeri Selangor telah memperuntukkan sebanyak RM2.7 Juta untuk Masjid dan Surau seluruh negeri sempena ketibaan Ramadhan tidak lama lagi, kata Exco Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian, Pembangunan Desa , Sallehin Mukhyi.
Beliau berkata, sempena ketibaan bulan Ramadhan kerajaan negeri telah memperuntukan dana sebanyak RM2.7 Juta untuk pihak pengurusan Masjid dan Surau mengadakan berbagai aktiviti, menyediakan juadah berbuka, sahur dan sebagainya.

Kita harap Pengerusi dan Ahlijawatankuasa Masjid dan Surau yang diberikan amanah mengimarahkan masjid dan surau dapat memainkan peranan sebaiknya. Sekiranya masih ada lagi masjid dan surau yang tidak berdaftar di bawah Jabatan Agama Islam (JAIS) maka mereka sewajarnya mendaftarkannya segera.

Selain itu, sekiranya terdapat infrastruktur masjid dan surau telah rosak maka perlu diperbaiki untuk keselesaan pengguna. Kita tidak mahu pada bulan Ramadhan ramai lapisan masyarakat Islam yang datang ke Masjid dan Surau untuk solat terawih berjemaah tidak selesa apabila melihat infrastruktur yang sediada mengalami berbagai kerosakan dan kotor.

Menurut Sallehen sebagai orang Islam seharusnya menjaga kebersihan yang bukan sahaja sekitar perumahan tetapi di Masjid dan Surau juga. Kebersihan melambangkan keimanan individu tersebut.

Sallehen yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabak Bernam  menambah lagi, Pakatan Rakyat (PR) Selangor yang telah memerintah untuk tahun kedua di negeri ini,  seharusnya  meneruskan agenda imarah masjid dan mengemaskini sistem rekod data masjid dan surau yang lebih effektif.

‘Rata-rata rakyat Selangor berpuashati apabila PR memerintah Masjid dan Surau hidup dan tidak mati dengan aktiviti. Berbagai  usia tanpa kira parti telah bersatu hati menghidupkan majlis ilmu dan berbagai aktiviti diadakan dan sekaligus mampu menarik golongan muda datang ke masjid dan surau”.

Justeru saya harap dengan ketibaan Ramadhan dan akhirnya Ramadhan pihak pengurusan masjid dan surau mampu mengimarahkan masjid. Imarah masjid bukan sekadar hanya bulan ramadhan tetapi berterusan,  katanya dalam Majlis Penyerahan Sumbangan Ramadhan di Masjid Negeri, di sini.

Sebanyak 395 Masjid menerima RM 1,650 manakala 195 surau solat Jumaat menerima RM 1,250 dan 1, surau lain  1868 menerima  RM 1,000.



Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI