Monday, November 5, 2012

Berikan Kejayaan kepada Ibubapa, SPM Penentu Masa depan

Seremban : Masih belum terlambat untuk ana mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) buat semua adik-adik yang dikasihi. 
Kenangan bersama Dr Halimah dan Pelajar PTRS sebelum SPM.
Buat sehabis baik, berikan kejayaan kepada kedua ibubapa kita setelah mereka bersusah payah mencari wang membanting tulang empat kerat untuk memberi pendidikan sempurna. 

(SPM) merupakan satu arah tuju masa depan kita, samada kita ingin mengorak langkah kehadapan atau mundur kebelakang. 

Setelah sekian lama ana terhenti dalam dunia motivasi pelajar bersama sahabat-sahabat seperjuangan. Namun kali ini diberi kesempatan untuk bersama rakan-rakan membentuk adik-adik seramai 3000 dalam Smart Learning, persiapan terakhir menghadapi peperiksaan SPM. 

Pada mulanya ana tidak yakin  untuk melakukan lagi disebabkan kata-kata sebahagian insan yang tidak mahu maju kehadapan namun apabila teringatkan kata-kata Murabbi Utz Azhar Idrus, setiap manusia perlu buat perubahan.

Capaikan impian anda dengan penuh yakin, anda mampu memilikinya.
Buangkan segala kata-kata negatif yang mereka lontarkan kepada kita kerana mereka tidak akan membantu kita. Manusia sebegini harus dijauhi, tetapi dalam masa yang sama kita perlu nasihatinya dengan menyedar dirinya kembali.

Sebagai manusia kita perlu beri keyakinan sesama insan, jadi role terbaik kepada orang lain tanpa mengsia-siakan sesiapa terutamanya ibubapa kita.

Perkataan "sibuk dakwah orang lain, sedangkan keluarga sendiri bercelaru" tidak seharusnya digunakan lagi kata utz. Kita mampu menasihati mereka tetapi untuk mengubah diri mereka adalah diri mereka sendiri,. hanya doa yang mampu kita hulurkan setelah kita berusaha kearah itu. 

Justeru dakwah bil hal kepada orang sekeliling kita perlu diteruskan kerana merekalah generasi kita. Siapa lagi yang nak ubahkan mereka?? 

Jika tidak kita yang dekati mereka dengan pertolongan  Allah  yang akan berikan hidayah kepada mereka. 

 Namun janganlah kita rasa berpuas hati dengan apa yang ada pada kita bahkan seharusnya kita terus berdoa moga hidayah Allah berikan pada kita sentiasa kekal selamanya. 

Orang sekeliling, keluarga terus kita dekati walaupun kita disakiti. Mungkin kita diuji begini, tetapi masih ada orang luar lebih teruk diuji, bahkan bagaimana Nabi Muhammad SAW, Nabi Yusof a.s di uji dengan keluarga dalam menybarkan dakwahnya. 

Jsuteru, ana harus bangkit daripada kejatuhan ini untuk kembali seperti dulu dalam membentuk melahirkan ramai pelajar yang cemerlang khususnya di negeri Selangor. 


Syukran tidak terhingga kepada Naqibah Kak Mastura Mohamad, seorang pakar motivasi dan Osman Affan yang tidak jemu memulihkan semangat ana kembali. 
Bersama Akhie Osman Affan sebelum berakhirnya program PTRS

"Pelukan k.mastura dalam program PTRS dengan katanya " Ukhti ana suka baca fb dan blog anti, teruskan dakwah. Teruskan menulis, teruskan apa yang telah kita lakukan walaupun di kritik oleh orang-orang terhampir." Terkedu ana mendengarnya. 

Akhie Osman Affan, Jazakaalllah atas peringatan anta dengan memulih kembali semangat ana. Inilah kehidupun saling perlu memerlukan. Terima kasih ya-Allah mengirimkan ana sahabat yang solih dan soliha ingatkan diri ini. 

Cikgu yang terbaik adalah inspirasi pelajar. Angah hampir ana tidak mahu pergi program ini, namun dorongan angah, wan dan tok yang sentiasa bersama sepanjang program diadakan membuat ana terharu. Kalian amat ana hargai, dan tidak tahu untuk ana ungkapkan lagi, terima kasih tidak terhingga, Moga Allah layak  membalasnya. 
Angah inspirasi untuk ana ke IPT.

Justeru adik-adikku sekalian, jika ana hampir terjatuh maka ana harap kalian mampu buat terbaik setelah sedikit perkongksian motivasi yang telah kami berikan pada kalian. 

BELAJAR HARI INI UNTUK KEJAYAAN HARI ESOK. 

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI