Monday, July 9, 2012

Selangor Peruntuk RM1.33 Juta Bina Pusat Wanita Berdaya



 GOMBAK : Masa depan golongan wanita Selangor akan terbela di bawah kerajaan Pakatan Rakyat (PR), kata Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi Rodziah Ismail. 

Kata Rodziah, “kerajaan negeri akan menubuhkan  Pusat Wanita Berdaya (PWB)  meningkatkan taraf socio-ekonomi wanita di seluruh Selangor.

Rancangan ini akan dijayakan dengan peruntukan RM 1.33 juta dari Geran SelangorKu bagi membina 35 PWB baru”.

Menurut beliau, setakat ini Kerajaan Negeri sudah membina 21 PWB di sekitar Selangor.

Rodziah merangkap ADUN Batu tiga menambah lagi “ PWB akan menjana kreativiti dan inovasi ke arah meningkat kualiti hidup wanita, keluarga dan masyarakat di sekeliling mereka,” ujar beliau dalam majlis penyampaian cek Geran Selangorku untuk PWB berjumlah RM 1.33 juta yang telah di sampaikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Abdul Ibrahim.

Misi Pemberdayaan Wanita Selangor akan menyaksikan PWB menjadi Hub aktiviti wanita yang akan menghubung jalinan wanita setempat dan di seluruh Selangor.

 Ujarnya,  “Insya-Allah dalam masa tiga bulan, setiap kawasan Dewan Undangan Negeri di Selangor akan mendapat Pusat Wanita Berdaya (PWB).

Selain berperanan meningkatkan taraf socio-ekonomi wanita di seluruh Selangor. Ia juga memberi peluang wanita menceburi bidang-bidang kemahiran seperti menjahit, memasak dan membuat kraftangan bagi menjana pendapatan tambahan bagi keluarga mereka.

Beliau kata demikian dalam Program Penerangan Geran Selangorku di Dewan Majlis Perbandaran Selayang Taman Gombak, Greenwood di sini kelmarin.


Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI