Sunday, September 18, 2011

Tukar Fakta Sejarah Binbang beri kesan kepada pelajar-Azmin Ali


Batu Caves : Sambutan Hari Aidilfitri adalah sambutan yang bermakna. Sambutan Aidilfitri kembali kepada fitrah dan sudah tentu fitrah manusia adalah bersih daripada dosa setelah sebulan berpuasa.

Tetapi fenomena hari ini, telah menunjukkan terdapat dalam diri individu yang tidak berubah. Tidak ada maknanya apabila masuk Ramadhan dan keluar bulan Ramadhan terus menerus buat zalim kepada rakyat, Kata Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali dalam majlis rumah terbuka Aidilfitri di Perkarangan Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) DUN Batu Caves tengahari tadi.

Azmin juga menyeru agar rakyat Malaysia berani buat perubahan dengan menolak pemerintahan UMNO sekarang dalam pilihanraya PRU 13 akan datang.
“Rakyat Malaysia perlu buat perubahan demi keadilan, demi kebenaran untuk keluar daripada pimpinan UMNO yang zalim pada hari ini”.

“Saya seru kepada semua rakyat agar jangan takut untuk buat perubahan”.

Tahun ini sambutan Aidilftri bersama kemerdekaan. Sudah 54thn Negara kita dijajah, dengan itu kita sambut dengan kemerdekaan. Tetapi baru-baru ini, kita dikejutkan oleh Prof. Zainal Kling (Majlis Proffesor Negara (MPN) yang diibarat seperti Prof. kangkung menyatakan Negara kita tidak pernah dijajah.

Saya pelik dan hairan. Kalau Negara tidak pernah dijajah mengapa kita sambut merdekar selama 5thn benturut-turut.

Ini menunjukkan pemerintahan UMNO masa ini, sudah semakin nazak sehingga sanggup mengunakan prof. kangkung untuk putar belit fakta sejarah yang sekaligus menipu generasi baru.

“Kita bimbang sekiranya fakta yang telah ditukar belit ini akan memberi kesan kepada semua pelajar yang bakal menduduki peperiksaan SPM tahun ini atau akan datang dengan mengemukakan soalan pemerintahan untuk mencapai kemerdekaan tidak dapat di jawab dengan tepat akibat daripada politik yang dimainkan oleh UMNO. Ini sekaligus memberi tekanan kepada semua pelajar. Adakah ibubapa harus mendiamkan diri?”, katanya.

Justeru itu, adalah tanggungjawab kita bersama untuk meneliti sejarah ini kembali agar sejarah itu biarlah dengan fakta yang betul di lakukan dengan adil kepada semua pejuang yang sanggup berkorban untuk negara.

Beliau yang juga merupakan AhlI Dewan Undangan (ADUN) Bukit Antarabangsa melahirkan perasaan kecewanya kerana fakta sejarah sudah ditukar tanpa adil.
“Saya tidak kisah allahyarhyam Tuanku Abd Rahman menerima sumbangan pingat kerana membawa kemerdekaan, tetapi mengapa Tokoh-tokoh yang lain Ahmad Bustaman telah dipenjara kerana menentang sejarah, Tok janggut dibunuh dan digantung 3 hari 3 amalam, Mahindara yang ada hubungan rapat dengan hizbul muslim dibunuh dengan diberi minuman racun. Mengapa nama mereka dipadamkan dalam buku sejarah yang telah diterbitkan oleh Prof Kangkung untuk kepentingan UMNO.Kita perlu laku adil dengan semua tokoh”, Kata Azmin dengan tegas.

Dalam pada itu Azmin juga bertanya kepada semua pimpinan dan penyokong UMNO, siapa pejuang orang melayu sebenarnya??.. sudah pasti mereka akan jawab pejuang melayu sekarang Rosmah Mansur (RM) kata Azmin dengan penuh seloroh disambut sorakan tetamu yang hadir.
Saya bukan menyerang individu tetapi saya ingin sedarkan semua rakyat dan generasi muda faham dengan sejarah.

Apabila kita faham sejarah baru kita hormati pejuang-pejuang negara dan baru mereka akan menentang pemerinahan yang zalim, ujarnya.
Azmin juga berharap agar rakyat tidak terperangkap dengan UMNO melalui TV3 dan Utusan UMNO.

“Ayuh semua rakyat harus bangkit dan terus lawan dalam pilihanraya dengan menentang kezaliman UMNO. Kita harus berkerja kuat untuk tendang UMNO keluar daripada Putrajaya dalam pilihanraya", kata Azmin.

Majlis tersebut disampaikan juga Skim Mesra Usia Emas (SMUE) fasa pertama RM1000 kepada semua keluarga waris oleh Azmin Ali dan Amiruddin Shari.

Turut hadir memeriahkan majlis Hari Raya Aidilfitri, Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin, saf-saf pimpinan Exco Kerajaan Negeri Selangor, YDP PAS Kawasan Gombak, Ahli-ahli Majlis MPS.



Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI