Tuesday, February 21, 2012

Kerajaan Negeri Sentiasa komited selesai isu Air Bersih Selangor


Batu Caves : Ahli Dewan Undangn Negeri (ADUN) Batu Caves, Amirrudin Shaari membidas kenyataan Timbalan Presiden Majlis Belia Selangor (MBS) Badrul Hisham dalam kenyataannya di Akhbar Sinar Harian, 17 Februari, mengatakan keengenaan kerajaan negeri berkerjasama isu menyelsaikan bekalan air bersih di negeri ini.

“Kerajaan negeri sentiasa memberi kerjasama dengan kerajaan pusat di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau untuk menyelesaikan isu air , namun pihak terbabit LUAS, SYABAS, Puncak Niaga enggan memberi kerjasama”.

“Semua Jabatan terlibat, enggan menerima tawaran yang diberikan oleh kerajaan negeri Selangor walaupun terdapat keuntungan untuk mereka”, katanya apabila diminta menjawab isu yang di timbulkan oleh Badrul Hisam di Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) DUN Batu Caves, disini hari ini.

Tambahnya, kerajaan negeri begitu komited untuk atasi isu ini kerana air merupakan aset yang tinggi berjumlah RM10 billion.

Jika isu air ini di urus dengan baik, hasilnya akan kita agihkan kepada rakyat, tetapi malangnya disebabkan keengenan pihak berwajib memberi kerjasama dengan kerajaan negeri Selangor maka perkara ini tertunda, namun kita akan tetap selesai dengan kadar segera.

Saya juga menyeru kepada rakyat agar tidak mudah terpedaya dengan kenyataan yang dilontarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Kita cukup terkilan dengan sikap mereka yang sering menakut-nakutkan rakyat, “ jika kerajaan negeri dapat selesaikan isu air, maka rakyat Selangor khususnya akan mengalami masalah air”.

“Perkara ini tidak akan berlaku. Buktinya semua hasil kejayaan negeri Selangor telah di agihkan kepada rakyat melalui Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES)”.

“Selain itu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Negeri Selangor pernah megeluar kenyataan bekalan air mencukupi sehingga 2019 untuk pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur dan menolak kenyataan yang mengatakan akan berlaku krisis air sebagai mengelirukan dan tidak tepat”, ujar Amir dengan tegas.

Justeru, saya berpendapatan isu air selalu di politikkan oleh kerajaan perseketuan.

“Kerajaan negeri Selangor tetap berpendirian bahawa isu air boleh diselesaikan jika semua pihak memberi tekanan kepada kerajaan Pusat untuk menyelesaikan proses penstrukturan semula industri perkhidmatan air”.
“Jika isu ini tidak diselesaikan terlebih dahulu, pembinaan loji rawatan air di Hulu Langat tidak dapat dilaksanakan.

“Saya yakin, jika kerajaan negeri dapat uruskan isu air ini dengan baik, insya-Allah kerajaan negeri Selangor akan terus memberi bantuan kepada rakyat dengan adil tanpa kira perkauman dan politik, “ kata Amiruddin.


Editor : Khaulah Azwar


No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI