Tuesday, February 21, 2012

850 Pelajar Terima Bantuan Beg Sekolah

Klang : Seramai 850 pelajar menerima bantuan beg sekolah Selangorku, daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selat Klang, Dr Halimah Ali.

"Kerajaan negeri Selangor Pakatan Rakyat (PR) amat mengambil berat hal ehwal pendidikan semenjak memerintah negeri ini.

Rata-rata semua rakyat di negeri Selangor telah menerima bantuan pendidikan sebanyak RM1000 untuk anak mereka yang berjaya cemerlang dalam peperiksaan".

"Bantuan RM1000 kepada pelajar cemerlang bagi membantu ibubapa kurang upaya, fakir miskin dan pendapatan rendah RM1500 kebawah untuk membuat persiapan anak mereka melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT)".

Selain itu, "kerajaan negeri juga menyediakan Program Tuisyen Rakyat Selangor (PTRS) percuma untuk semua pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang ibubapa mereka berpendapataan RM1500 kebawah".

"Bantuan Pendidikan bukan sahaja diberikan kepada semua pelajar peringkat Sekolah Rendah dan Menengah tetapi, kanak-kanak yang baru dilahirkan juga tidak ketinggalan menerima bantuan pendidikan iaitu Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS)".

Jelasnya,"TAWAS sebenarnya adalah tabung pendidikan untuk anak Selangor yang dihadiahkan setiap seorang sebanyak RM100 dan dijangka apabila matang ketika anak itu berumur 18 tahun, beliau bolehlah menggunakannya untuk perbelanjaan melanjutkan pelajaran", katanya dalam majlis perasmian Bantuan Beg Sekolah di DUN Selat Klang.

Dr Halimah merangkap Exco Pendidikan Tinggi, Pembangunan Modal Insan mengulas lagi, "bantuan pendidikan ini tidak terhenti sehingga kini, walaupun ada pihak tidak bertanggungjawab mengganggap bantuan yang diberikan Kerajaan negeri Selangor kepada rakyat merugikan dan menganggap negari ini akan muflis jika bantuan ini diteruskan".

"Pandangan negatif ini begitu sangat cetek dan tidak masuk akal, kerana selama empat tahun (PR) memerintah, kerajaan negeri berjaya membuktikan pengurusan ekonomi negara berada tempat pertama dan pelaburan berada tempat kedua yang di terajui Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim".

"Beliau berjaya menaik taraf ekonomi negara dan hasil kejayaan diagihkan kepada semua rakyat selangor dengan adil tanpa kira perkauman dan parti. Hal ini gagal dilakukan oleh Mantan MB Selangor, Khir Toyo' sepanjang negeri selangor di terajui oleh UMNO-BN".

Tambahnya, "pemerintahan kerajaan terdahulu tidak pernah fikir masalah rakyat, mereka hanya fikir poket mereka penuh sedangkan rakyat selangor dalam kesempitan kehidupan. Rakyat berhempas pulas tulang empat kerat untuk membesar dan memberi pendidikan kepada anak-anak mereka".

"Tetapi alhamduliah, akhirnya setelah kerajaan PR mengambil alih negeri ini, rata-rata seluruh rakyat selangor menerima hasil negeri ini, berbagai bantuan diberikan kepada rakyat".

"Justeru, saya harap dalam pilihanraya umum (PRU-13) akan datang, semua rakyat selangor terus sokong kerajaan (PR) agar rakyat dinegeri ini terus terbela", kata Dr Halimah.

Terima kasih Kerajaan Negeri (Pelajar)

Adik Raja Normaisarah Raja Muzafar, 9, berkata" alhamdulilah tahun ini saya menerima bantuan beg sekolah daripada kerajaan negeri. Bantuan ini merupakan satu dorongan kepada saya untuk tekun belajar bagi mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan".

Adik Norain Mohd Razif, 11, berkata,gembira dengan bantuan diberikan, kerana tahun ini saya tidak berkesempatan memperolehi beg sekolah baru seperti rakan-rakan lain, dengan bantuan diberikan memberi sinar baru kepada saya.

Editor : Khaulah Azwar


No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI