Thursday, December 29, 2011

Kerajaan negeri sediakan tanah simpan untuk pembinaan sekolah

SHAH ALAM, 30 DIS: Kerajaan negeri Selangor memiliki beberapa rizab tanah simpanan yang boleh dibangunkan untuk pembinaan sekolah baru di negeri ini.

Dr Xavier Jeyakumar, Exco Kesihatan, Pekerja Ladang dan Kemiskinan, berkata” beberapa pemaju besar di negeri ini memiliki kapisiti tanah yang besar yang boleh dibangunkan Jabatan Pendidikan sebagai kawasan sekolah pada bila-bila masa”.

"Walaupun kita telah menyediakan beberapa tanah untuk pembinaan sekolah di Selangor, malangnya ianya dibiarkan dan pembinaan sekolah kita tidak nampak.

Juteru itu kita, membuat keputusan di mana tanah-tanah sekolah yang dikemukakan pemaju kepada kerajaan negeri dalam pelan-pelan mereka untuk kelulusan daripada perancang bandar negeri, semua tanah itu akan disimpan dibawah pejabat tanah dan galian”.

"Bila Jabatan Pendidikan bersedia untuk membina mana-mana sekolah, kita akan beritahu mereka tanah yang telah disiapkan untuk sekolah," katanya.

Menurut beliau, kerajaan negeri juga sedang merancang pembinaan beberapa sekolah tamil baru seperti Sekolah Tamil Coalfields, Ijok memandangkan terdapat pembangunan pesat di kawasan antara Kuala Lumpur dan Kepong.

Di jangkakan pembinaan akan bermula pada tahun hadapan dan siap dalam tempoh satu tahun setengah, kata Dr Xavier.

Dr Xavier merupakan AhlI Dewan Undangan Negero (ADUN) Sri Andalas, berkata lagi, “Kerajaan negeri sudah memberikan tanah kepada tiga tempat dan telah dimaklumkan kepada Jabatan Pendidikan untuk pembinaan.

“Antaranya satu di Sentosa (3 ekar), Desa Mentari (1 ½ Ekar) sementara di PJS 1 yang telah diberikan sejak zaman UMNO- BN.

"Kita juga telah membuat semakan status tanah. Tiga jenis sekolah akan dibina di kawasan itu iaitu sekolah kebangsaan, sekolah cina yang sudah dibina, dan sekolah tamil.

"Malangnya dalam tiga tahun setengah ini walaupun kita telah menghubungi pihak Jabatan Pendidikan namun sampai sekarang kita tidak nampak perancangan oleh kerajaan pusat untuk membina sekolah," katanya.

Kesan daripada ini katanya, pihak PIBG sekolah terpaksa mengutip dana untuk membina kelas tambahan dan ini menjadi beban besar kepada mereka.

Sementara itu, Dr Xavier berharap agar projek pembinaan SRJK(T) Ladang Midlands, Seksyen 7, Shah Alam dapat disiapkan lebih awal pada Februari 2012 memandangkan jangkaan asal projek ini bakal siap pada Mac 2012.

"Saya teruja melihat perkembangngan projek ini memandangkan sebelum ini khususnya sekolah tamil, tidak ada sekolah tamil dibina dengan kelengkapan sepenuhnya

Saya di maklumkan tarikh akhir yang telah diberikan kepada MBSA ialah pertengahan bulan Mac.

"Tapi saya minta pihak kontraktor untuk mempercepatkan proses penyerahan pada bulan Februari sebab kita ada perancangan untuk mengadakan perasmian pembukaan yang akan dilakukan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim," katanya.

Sekolah ini memiliki 24 buah kelas, satu dewan besar yang boleh memuatkan 130 buah meja, makmal sains, bilik guru dan beberapa infrastruktur lain.

Tambah beliau lagi, kawasan permainan akan dinaiktaraf di kawasan ini memandangkan pembinanan sekolah ini menggunakan sedikit ruang kawasan yang menempatkan tapak permainan untuk penduduk setempat.

Kerajaan negeri memberikan peruntukan pembinaan sekolah sebanyak RM3 juta sementara pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah turut mengadakan kutipan dana untuk menampung perbelanjaan.

Tanah ini juga akan diwartakan kepada nama sekolah setelah ianya siap sepenuhnya, kata Dr Xavier ketika lawatan turun padang semalam untuk projek pembinaan sekolah di Shah Alam.

Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI