Tuesday, November 22, 2011

Desak TNB hentikan segala aktiviti penukaran meter elektrik


K.Lumpur : Tindakan Tenaga Nasional Berhad (TNB) menukar meter eletrik yang baru dengan menceroboh rumah-rumah dan kilang –kilang tanpa pengetahuan pemilik di selar dan meragui semua penguna TNB, kata Peter Tan Hock Chai dalam satu sidang media di perkarangan Bangunan Parlimen baru-baru ini.

Beliau mengulas, petisyen ini di buat untuk membuat bantahan terhadap TNB disebabkan tindakan pencerobohan TNB ke rumah dan kilang yang selalu berlaku di tengah malam terutamanya bagi kilang ataupun semasa tiada orang di rumah khususnya bagi kawasan perumahan.

Proses penukaran dilakukan tanpa pengetahuan tuan milik punya dan ada kalanya pekerja asing di minta untuk menandatangani dokumen yang mereka tidak faham.

Selepas menukar meter baru, tektik TNB selalunya menuduh pemilik telah sengaja menggangu meter lama dengan hanya bergantung pada perbezaan bacaan meter dalam satu tempoh masa selepas penukaran meter. Selain daripada itu , tidak ada sebarang bukti yang kukuh khususnya dari aspek teknikal.

Jelasnya lagi, pemilik-pemilik ini juga di tuntut satu bayaran sebagai caj curi elektrik yang tidak di beritahu tempoh masa dan cara pengiraan. Pemilik hanya di beritahu jika tidak bayar dalam tempoh 14 hari, tindakan pemotongan elektrik akan diambil. Ini merupakan satu ugutan kepada semua pengguna.

Media di fahamkan oleh Peter , menurut aduan yang diterima bayaran bagi curi elektrik dalam kes yang di caj kira-kira dalam linkungan RM6000 hingga RM1.7 Juta.

Ketika proses penukaran meter, polis bantuan dan pegawai TNB telah bertindak ganas sehingga mencederakan pekerja asing.

Menurut Peter bagi pengguna-pengguna yang tidak pernah menggangu meter elektrik, curi eletrik merupakan satu tuduhan yang tidak benar.

Tindakan TNB ini benar-benar tidak adil, tidak munasabah, ianya merupakan satu penindasan kepada rakyat juga, dimana TNB telah jelas memberi ugutan jika tidak menjelaskan bayaran tersebut bekalan elektrik akan di potong.

Justeru itu, saya mewakili kepada semua pengguna elektrik sekitar Lembah Klang menandatangani surat bantahan dengan penukaran meter elektrik tanpa pengetahuan pengguna.

Kami juga menuntut agar Suruhanjaya Tenaga dan Kementerian Tenaga, Air dan Teknologi Hijau harus mengambil tindakan yang tegas dan segera terhadap TNB bagi memberhentikan segala aktiviti mereka demi kebaikan pengguna dan rakyat di seluruh Malaysia.

Perkara ini juga telah kita maklumkan kepada Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dengan memberi semua salinan surat dokumen dan semua foto bukti pertukaran meter elektrik yang telah berlaku di Kilang dan rumah penduduk sekitar lembah klang, kata Peter yang merupakan Aktivitis Masyarakat Klang.

Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI