Thursday, August 11, 2011

Masjid UNISEL Dirasmikan, Tingkatkan ibadah tinggalkan maksiat- Halimah Ali


K. Lumpur : Baru-baru ini Masjid UNISEL telah dirasmikan oleh Duli Yang Maha Mulia SYMM Sultan Selangor dengan menyampaikan bantuan sumbangan kepada semua pelajar asnaf Unisel yang terdiri dari kampus Bestari Jaya dan Shah Alam.

Menurut Exco Pendidikan, Tinggi Modal Insan Negeri Selangor Dr Halimah Ali tujuan masjid UNISEL dirasmikan adalah bagi memudahkan semua umat islam khususnya para pelajar di UNISEL dapat melakukan amal ibadah di masjid ini lebih-lebih lagi kita berhadapan dengan bulan Ramadhan yang merupakan bulan tarbiyah untuk medidik diri kita menjadi hamba yang bertaqwa kepada Allah SWT.

Ulasnya, “Bulan Ramadhan yang padanya turunnya Al-Quran, diperintahkan berpuasa, bertarawih, beri'tiqaf, menambahkan amal semata-mata mengharap keredhaan Allah, mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan orang-orang bertaqwa, dan atas asbab itu dimasukkan ke dalam syurga Allah, insyaAllah”. “saya harap semua pelajar dapat manfaatkan masa mereka dengan sebaiknya apabila sudah masuk fasa kedua ramadhan yang merupakan fasa keampunan. Mohonlah pertolongan dan keampunan kepada Allah SWT sebanyak-banyaknya diatas segala dosa yang kita lakukan tanpa disedari, sunguhnya Allah SWT itu amat penyayang dan pengampun.

Tiadalah gunanya jika masjid yang dibina begitu gah tetapi tidak ada qariahnya untuk bersama mengimarahkan masjid ini dengan mengadakan pelbagai majlis ilmu. Justeru itu, kita sarankan kepada semua AJK masjid, Nazir dan Imam memikirkan akiviti yang menarik sempena bulan ramadhan ini bagi menarik semua umat islam beriktikaf di dalam masjid yang sekaligus dapat membendung gejala sosial dikalangan masyarakat terutamanya belia dan remaja sekolah.

Kita juga merasa syukur kepada Allah SWT apabila melihat generasi muda dimana sahaja kita berhenti untuk menunaikan solat didapati mereka begitu ramai sekali untuk bersama mengimarahkan masjid dan surau sempena bulan ramadhan. Ini menunjukkan terdapat perubahan dalam diri mereka daripada hanya duduk membuang masa dengan melibatkan diri dalam aktiviti yang kurang sihat. Hal ini dilihat semenjak kerajaan negeri Selangor Pakatan Rakyat (PR) memerintah masjid dan surau begitu diimarahkan dengan majlis ilmu bukan sekadar bulan ramdhan tetapi bulan-bulan yang lainnya juga”, katanya.

Halimah yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selat Klang meletakkan harapan kepada semua umat islam mampu melaksanakan ibadah diperintahkan oleh Allah SWT dengan mengerjakan ibadah puasa, meninggalkan segala yang dilarang oleh Allah dan seterusnya akan pertingkatkan ibadah yang lain dengan istiqama beribadah kepada Allah SWT .

Turut hadir,YAB Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim Dr Yakop Sapari, Menteri Pertanian,Pengarah JAIS,MAIS, Pemangku Naib Canselor Prof Dr Anuar Ahmad, semua TNC, Dekan-dekan dan ahli lembaga UNISEL serta pelajar antarabangsa UNISEL,Ketua-ketua jabatan dan pensyarah.




Editor : khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI