Wednesday, January 5, 2011

Mais & Jais "Digesa buat Keputusan siapa yang sepatutnya membuat pemantaaun Penjualan Arak"

Bandar Baru Selayang - Berbagai aduan yang telah diterima sejak akhir-akhir ini yang diberikan oleh penduduk sekitar disini .

Ini berikutan apabila melihat pengusaha premis yang menjual arak kepada berbagai bangsa samaada golongan belia mahupun warga emas yang tiada pemantauan oleh pihak berkuasa dari sudut umur, syarat atau terma dan waktu premis beroperasi.

Keadaan ini amat membimbangkan pihak pengurusan Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) DUN Tmn Templer dan PAS Kawasan Selayang kerana dengan kemasukan berbagai jenis arak tanpa kawalan, sudah pasti akan memberi kesan kepada penduduk dan sekaligus akan berlakunya peningkatan gejala sosial.

YDP PAS Kawasan Selayang merangkap Penyelaras PKM DUN Tmn Templer, Tn Hj Mohamad Abd Rahman yang turut turun padang untuk bersama menjayakan operasi bersepadu Majlis Perbandaran Selayang (MPS) baru -baru ini dengan kerjasama Polis, JPJ, pejabat Tanah di kawasan Rawang bagi menyelesaikan beberapa isu yang berbangkit dikawasan tersebut .

Mohamad berkata, "Aduan ini telah saya terima banyak kali oleh rakyat. Berikutan dengan itu pihak kami mengambil inisatif untuk membuat serbuan keatas premis berkenaan. Walaupun syarat dan terma telah diberikan dengan jelas oleh Pejabat tanah, dan masa operasi ditentukan oleh pihak MPS".

Namunpun begitu, apa yang kita lihat terdapat beberapa premis yang masih berdegil, tidak memberi kerjasama dan tidak mematuhi syarat tersebut sehinggakan mereka berani membawa masuk dan menjual berbagai jenis arak yang tidak dibenarkan untuk dijual".

Berikutan hasil turun padang, disini saya ingin mendapatkan kepastian dan kata putus daripada pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) berkenaan "siapakah yang sepatutnya memantau penjualan arak".

Terdahulu, Exco Hal Ehwal Agama Islam Kerajaan Negeri Selangor, Y.B Dato' Dr Hasan Mohamed Ali telah melantik 4 orang pegawai nazir masjid bagi membantu menjalankan tugas ini tetapi perlantikan itu tidak mendapat iktiraf oleh MAIS dan sehingga kini ianya menjadi tergantung dan tiada solusi bagi mengatasi masaalah ini.

Katanya lagi, mungkin dengan tiada kata putus dari pihak MAIS maka ianya menyebabkan pihak pengusaha arak mengambil kesempatan dengan membawa berbagai jenis arak untuk dijual kepada sesiapa tanpa mengira bangsa dan peringkat umur dengan harga yang murah .

Oleh itu, selaku YDP PAS Kawasan Selayang saya rasa begitu teruja untuk menjalankan tanggungjawab amal maaruf nahi mungkar terutamanya kepada umat islam agar tidak berlakunya perkara yang tidak diingini terutamanya kepada Umat ISLAM.

Saya dapat merasakan bahawa isu ini tiadak akan selesai sekiranya tiada mendapat kerjsama dari semua pihak. Rententan daripada itu saya ingin mencadangkan agar Y.B Dato' Hasan dapat membuat mesyuarat khas bersama pihak MAIS dan JAIS agar isu jual arak ini dapat diatasi dengan segera terutamanya "Siapakah yang harus membuat pemantauan kemasukan dan menjual arak".

Sekiranya mesyuarat ini tidak dilaksanakan, sedikit sebanyak rakyat akan menyalahi Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) terutamanya kepada Exco Hal Ehwal Agama Islam juga walaupun peringkat permulaannya telah dibuat oleh Dato' Hasan tetapi mendapat tentangan.

Oleh itulah, kita sebagai saf pimpinan PAS berharap cadangan ini diterima oleh semua pihak terutamanya MAIS, JAIS, katanya.

Selain daripada itu, perlunya ada lokasi tertentu agar mereka tidak sewenang-wenangnya membuka premis dimana -mana sahaja dengan tidak mempunyai lesen jualan.

Ianya amat penting bagi memudahkan kerja-kerja pemantauan yang kerap perlu dibuat oleh pihak berkuasa. Jika dibiarkan pasti akan memberi gambaran yang buruk kepada negara ini juga.

Mohamad berharap semoga gesaan dan cadangan yang dikemukakan ini diterima oleh semua pihak terutamanya pihak MAIS dan JAIS yang akan bertanggungjawab diakhirat kelak apabila kemungkaran yang berlaku tidak dilaksanakan dengan segera.

Sekiranya ada pihak yang menjalankan tugas ada pula yang menentangnya ibarat meredhai apa yang berlaku ujarnya dengan kesal ketika ditemui di PKM DUN Tmn Templer disini hari ini .


Editor :khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI