Wednesday, July 15, 2009

Umno ulangi dosa silamnya di Manek Urai.Apa Nak Jadi Puak UMNO????



Anak emas? Awal-awal lagi Umno membayangkan persepsi tidak jujur dalam perjuangannya menambat hati rakyat menjelang pilihan raya kecil (PRK) Dun Manek Urai.

Jika Manek Urai dianak emaskan, bagaimana nasib Dun-Dun lain khususnya enam Dun BN di Kelantan. Tidakkah itu cermin adanya sikap diskriminasi Umno jika berjaya menawan Manek Urai.

Kenapa itu harus berlaku dalam sebuah parti elit di bawah kerajaan Najib? Barangkali itulah janji orang tersepit sanggup menggadaikan apa sahaja asalkan jalan keluar dari sesuatu belenggu ditemui.

Teringat cerita seorang pakcik di warung kopi simpang tiga Kota Bharu � Kuala Krai dan Gua Musang, pada suatu petang.

"Aku hidup di sini sudah lebih tujuh puluh tahun. Banyak manis aku telan. Tidak kurang juga pahit aku rasa. Pendek kata serba-serbi aku lalui bersama Manek Urai. Dan inilah kali pertama dalam kempen sejarah pilihan raya aku dengar dijanjikan dengan anak emas.

Siapapun boleh berjanji, lidah tidak bertulang. Tapi natijahnya seringkali janji tinggal janji. Masa nak pilihan raya berduyung-duyung mari. Selepas itu hilang entah ke mana, kalau panjang umur lima tahun pula bertemu,"katanya membuatkan warung tersebut riuh rendah dengan babak PRK Manek Urai.

Mengambil kira cakap pakcik itu kadang-kadang terfikir, rakyat Manek Urai tidak asing dengan anjakan paradigma. Kematangannya tidak mampu diperlekehkan oleh retorik Umno. Rakyat Manek Urai melihat percaturan parti politik dari sudut integrasi.

Maka kehadiran Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan, bermalam di rumah orang kampung, mencanang pelbagai program komuniti hatta menoreh getah ketika pusara arwah Paksu Wel masih lagi basah adalah gambaran solidariti Umno menghambat 99 peratus pengundi Melayu.


Realiti projek mee segera tidak perlu dipertikaikan lagi. Itulah budaya Umno warisan zaman berzaman.

Bukan menafi satu kemuliaan. Tetapi sekadar menyatakan aksi dipertontonkan Umno itu bukan perkara baru, sebaliknya kenikmatan itu sudah dirasai rakyat di bawah pimpinan kerajaan Pas sejak hampir 20 tahun.

Umno dianggap malang apabila cuba menciplak kejujuran amalan kerajaan Pas untuk menambat hati pengundi Manek Urai menjelang pilihan raya kecil (PRK). Segalanya sudah terlambat.

Jadi memang patut kalau di luar sana ramai yang bertanya mimpi apa Umno sampai begitu sekali kehadirannya di Manek Urai kali ini? Ada yang cuba beri jawapan, Umno ingin menebus dosa silamnya yang sudah terlalu banyak disajikan kepada rakyat.

Walaubahaimanapun ia disangkal oleh banyak pihak. Umno bukan ingin menebus dosa, tetapi dalam konteks pilihan raya Umno kembali membawa dosa silam buat ke sekian kalinya untuk mengaburi mata rakyat Manek Urai.

Masakan pada saat begini baru kalut hendak meniti denai dan lurah? Kenapa tidak dulu-dulu lagi projek mee segera disalurkan kalau benar simpati Manek Urai sebagai sebuah daerah yang mundur dan wajar dibangunkan?

Realiti udang di sebalik mee tidak pernah terlindung. Umno punya motif tersendiri di Manek Urai. Sekurang-kurangnya tragedi pahit pasca pilihan raya umum yang lalu dan kekalahan 5-1 pada PRK dapat ditebus.

Tambahan Tok Pa dan Awang Adek baru sahaja diberi mandate oleh Najib menerajui Umno Kelantan pasti kredibiliti serta reputasi awalnya wajar dipamerkan dengan bijaksana.

Namun mampukah sandiwara Umno selama hampir dua bulan itu berjaya diterjemahkan kepada rakyat? Hanya 12,653 pengundi Dun Manek Urai berhak menentukannya pada 14 Julai ini.

Dan di situ juga anak emas akan muncul bersama satu pahala atau dosa?



































No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI