Tuesday, December 6, 2011

Ragu dengan senarai daftar pemilih SPR :Lembah Pantai


Pantai Dalam : Nurul Izzah Anwar, Naib Presiden Keadilan mendakwa terdapat 97 percanggahan dalam senarai Lembah Pantai pos pengundi, termasuk seorang pengundi dengan nama "Balai Polis Kerinchi".

Dalam senarai Pangkalan data Suruhanjaya Pilihanraya (SR) “terdapat nombor kad pengenalan RF161872 Yusop Mohd Faizul Mohd dan Balai Polis Kerinchi di daftar rasmi pilihan raya yang akan digunakan."

"Saya juga tidak tahu bagaimana terdapat senarai Balai bin Polis Kerinchi atau Balai Polis bin Kerinchi yang layak mengundi dalam Pilihanraya umum 13 nanti," katanya.

"Ini adalah diwartakan bagi suku ketiga. Mengapa SPR masih tidak membuangkan nama-nama yang tidak berkaitan.Seandainya jika pilihan raya diadakan esok, ini adalah senarai yang kita akan gunakan. "

Jelasnya lagi terdapat 96 kesilapan lain dalam senarai SPR dimana 2180 pengundi pos seperti kad pengenalan yang tidak berada di pangkalan data dalam talian SPR, pengundi yang boleh membuang undi mereka dalam dua kawasan pilihan raya dan juga dua tempat yang berbeza di Lembah Pantai sendiri.

Kesilapan yang dilakukan oleh SPR sudah acapkali diambil tindakan oleh Pakatan Rakyat (PR) dengan mengadu kesilapan dalam daftar pemilih, bahkan baru-baru ini Ketua Pemuda DAP Anthony Loke mendakwa bahawa terdapat nombor kad pengenalan tentera telah digunakan untuk mendaftar pengundi pos setiap lelaki dan perempuan, kata Izzah dalam sidang media pagi tadi di Pejabat Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) Parlimen Lembah Pantai.

Nurul Izzah yang merupakan Ahli Parlimen Lembah Pantai juga menyatakan rakyat berpuluh ribu telah mengadakan himpunan Aman ke jalan di ibu kota untuk menuntut pilihanraya bebas dan adil dalam Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai yang lalu dengan berharapagar kerajaan dan SPR memperbaiki sistem pilihan raya Malaysia yang sediada tetapi amat mendukacitakan kerajaan tidak mengambil peduli tuntutan rakyat.

Panel yang dibuat 10 cadangan interim minggu lalu termasuk penggunaan dakwat kekal bagi mengelak pengundian berganda, sebuah suruhanjaya diraja mengenai dakwaan asing yang diberi hak untuk mengundi di Sabah dan membolehkan rakyat Malaysia menetap di luar negara untuk mengundi.

Pada awal bulan yang lalu, Nurul Izzah juga mendakwa hampir 15 kali ganda dalam bilangan pengundi pos dari 149 yang telah berdaftar untuk pemilihan Mac 2008.


Beliau telah bertanding dengan Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menang dengan majoriti hanya 2895 undi pada PRU12 yag lalu.

Pakatan Rakyat (PR) menafikan Barisan Nasional (BN) ada dua pertiga majoriti Parlimen dan lima kerajaan negeri.

"Ini adalah selepas SPR disenaraikan 40.000 nama suspek tetapi tiada-97 telah dimasukkan. Bagaimana mereka boleh meluluskan senarai itu? "Katanya, merujuk kepada senarai yang dikeluarkan bulan lepas.

Justeru itu, untuk menyelesaikan keraguan semua rakyat dalam menghadapi PRU13 yang akan berlaku bila-bila masa sahaja adalah dengan cara menghapuskan undi pos , melaksanakan pengundian awal, dan menguna dakwat kekal bagi mengelak pengundian hantu dan lain-lain.

Pada 2008 terdapat hanya di bawah 57.000 pengundi yang layak mengundi pilihan raya itu tetapi dalam daftar pemilih SPR mempunyai kira-kira 70,000 pengundi yang telah berdaftar. Ini benar-benar menjadi keraguan pada saya, kata Nurul Izzah.

Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI