Wednesday, October 26, 2011

Tugas SPR daftar nama pengundi bukan beri kad pengenalan kepada warga asing


Bangsar : Kegagalan Timbalan Setiausaha Surunhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Nordin Che Ngah untuk melunaskan lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil dalam pilihanraya umum akan datang menunjukkan semua alasan ini hanyalah digunakan oleh Menteri demi mengelakkan daripada melaksanakan tanggungjawab dan amanah beliau.

“SPR harus memberi kerjasama agar Pilihn Raya yang bakal dilaksanakan bersih dan tulus tanpa diragui oleh mana-mana pihak”, Kata Nurul Izzah Anwar Naib Presiden Keadilan selepas memberi ucapan rasmi dalam kursus Polling Agen Counting Agen (PACA) di Bangsar Puteri kelmarin.

Isu kemasukan warga asing yang semakin ketara memberi kebimbangan kepada seluruh masyarakat bahkan ratusan warga asing juga diberikan hak istimewa untuk menyertai kursus keushawanan yang diadakan di Istana Dugang Country Resort Dengkil, Selangor yang begitu sukar untuk rakyat Malaysia menerimanya.

Katanya, Apa sekali alasan yang diberikan oleh SPR dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) adalah tidak masuk akal. Saya yakin ramai rakyat Malaysia yang mengetahui isu ini mempertikaikannya dan tidak puashati.

Apakah istimewanya warga asing datang ke Malaysia dengan diberi kursus tersebut sedangkan mereka tidak dibenarkan berniaga di Malaysia. Persoalan yang wajib dijawab adalah kenapa PDRM boleh mengiringi sejumlah besar pendatang asing atas alasan menghadiri kursus keusahawanan (mengikut OCPD Sepang).

Bagaimana jikalau rakyat Malaysia lainnya mahu menyertai kursus sedemikian? Adakah kerajaan dan kementerian bersedia menyediakan prasarana beserta pengiring? Justeru itu persoalan yang timbul wajib dijawab oleh Menteri dalam negeri, bukan ditolak kepada PSC.

Jelasnya lagi, baru-baru ini kita digemparkan isu SPR telah mengeluarkan sejumlah lebih 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja asing di Sabah atas arahan UMNO-BN.

Dalam tempoh sedekad, seramai 600,000 pendatang asing mendapat kad pengenalan palsu tu untuk tujuan mengundi UMNO - BN bagi tujuan merampas semua kerusi pembangkang termasuk Sabah daripada PBS.

Kabel diplomatik Amerika Syarikat telah mendedahkan, bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengakui pernah mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja asing di Sabah sekitar 90-an, atas arahan Umno, katanya.

Apabila ditanya apakah peranan SPR sebenarnya sehingga mereka boleh menyediakan kad pengenalan kepada warga asing. Beliau menjawab hakikatnya tugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bukannya menyediakan kad pengenalan sebaliknya mendaftarkan pemilih yang layak mengundi. Tugas mengeluarkan kad pengenalan adalah tugas Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), ujarnya.

Saya juga kesal dengan jumlah kemasukan pengundi Pos di Lembah Pantai yang berjumlah 1,500 pengundi setiap bulan. Hal ini telah diperakui oleh Ketua balai polis di sini memang ada penambahan kemasukan pengundi yang mendadak.

Ini baru pendaftaran fasa kedua belum lagi akan datang. Begitu juga isu kemasukan nama pengundi hantu dan mewujudkan nama-nama kawasan yang tidak ada di sesuatu kawasan dalam senarai SPR. Bahkan apabila dibuat culaan undi didapati sebuah rumah terdapat nama pengundi bangsa cina dan india dirumah orang melayu.

Bagaimana pula nama-nama pengundi yang telah meninggal dunia masih tidak dihapuskan lagi. Semua ini merupakan kelemahan ketara SPR dalam melaksanakan tugas sehingga semua ahli parti politik terpaksa mendaftar pengundi baru yang layak mengundi dengan usaha sendiri untuk memastikan rakyat Malaysia layak mengundi - hal ini tidak berlaku di mana-mana negara moden lain di seluruh dunia.

Justeru kita desak supaya dilaksanakan pendaftaran pengundi automatik serta merta dan saya menyeru agar semua petugas Pakatan Rakyat (PR) terus pergiatkan kerja-kerja parti bagi membuat persediaan rapi untuk hadapi PRU13 yang akan berlaku bila-bila masa sahaja, kata Nuru Izzah yang juga merupakan Ahli Parlimen Lembah Pantai.


Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI