Wednesday, July 6, 2011

“ JAMBORI AMAL ISLAMI Sekolah Agama Rakyat Meriah”


KUALA SELANGOR: Baru-baru ini Jombori Amal Islami yang bertemakan Ruhbanun fillail wa fursanun finnahar (Umpama hamba di malam hari dan singa di siang hari) yang telah berlangsung di Kuala Selangor diadakan begitu meriah sekali.

Hal ini terbukti apabila Jambori tersebut mendapat sambutan yang sangat baik di semua Sekolah Agama Rakyat (SAR) di negeri Selangor yang ditunjukkan pada tahun lepas. Majlis tersebut telah mendapat kerjsama daripada Majlis Permuafakatan Institusi Pendidikan Islam Selangor (MAPPIS). (MAPPIS) yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) Selangor adalah bertujuan untuk menaungi semua sekolah agama rakyat di negeri Selangor.

Berkata YAB Dato’ Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam majlis perasmianya”Alhamdulilah tahun ini kita diberi peluang untuk bertemu kembali dalam Jambori Amal Islami untuk semua sekolah agama. Penglibatan pelajar-pelajar di semua sekolah agama dalam mengambil bahagian samada pertandingan nasyid, sajak, puisi, bacaan Al-Quran, Hafazan, amatlah meningkat dan bakat yang dipendamkan oleh semua pelajar amatlah sangat membanggakan saya dan semua exco kerajaan negeri Selangor.

Seharusnya usaha mengasahkan bakat ini dipertingkatkan dari semasa ke semasa dengan inisatif sekolah untuk memberi peluang dan ruang kepada semua pelajar melibatkan diri dalam acara sedemikian. Ini adalah bertujuan bagi meyakinkan diri mereka untuk memantapkan kebolehan mereka dalam acara yang diminati, katanya. Menurut Khalid, seramai 1400 penyertaan dari 23 buah Sekolah Menengah Agama dan 100 orang guru pengiring telah menyertai Jambori tersebut. Dengan peningkatan tersebut insya-allah tahun hadapan kita akan mengadakannya sekali lagi yang boleh dikategorikan Jambori Tahunan. Hanya dengan pertemuan sebegini, guru-guru, pelajar dapat mengeratkan silaturrahim dan berkongsi pendapat tentang kemajuan sekolah masing-masing, katanya.

Sementara itu, Y.B Dr Hjh Halimah Ali selaku EXCO Pendidikan, Pendidikan Tinggi Dan Pembangunan Modal Insan merangkap Penasihat MAPPIS pula berkata, “Alhamdulilah, semenjak Kerajaan PR memerintah dinegeri Selangor ini, semua sekolah (SAR) mendapat perhatian dan perlindungan sewajarnya bahkan terus menikmati bantuan daripada kerajaan Negeri Selangor (PR)”.

Usaha bantuan ini dipertingkatkan dari semas ke semasa dengan menjaga kebajikan guru-guru seperti memberi kenaikan gaji untuk semua guru. “Saya percaya kenaikan gaji untuk semua guru KAFA, SAR telahpun diterima dan jumlah gaji guru terkini RM1300. Semoga bantuan kenaikan ini mampu menaiktaraf ekonomi pendapatan guru-guru yang sebelum ini mereka sukar untuk memperolehi kenaikan gaji dibawah pemerintahan kerajaan terdahulu (UMNO/BN). Meskipun keadaan ekonomi yang tidak memberangsangkan”.

Ini berbeza sama sekali, setelah PR memerintah di negeri Selangor selama 3 tahun lebih, banyak perubahan yang telah berlaku buat semua sekolah agama. Ini telah terbukti dengan hasil yang diperolehi oleh kerajaan PR, diberikan kepada rakyat kembali seperti menaikkan gaji guru sebanyak 2 kali. Justeru itu, dalam mengamalkan negera berkebajikan, selain menaikkan gaji guru, kerajaan negeri juga sentiasa menyalurkan dana buat semua sekolah agama setiap tahun untuk mempertingkatkan keupayaan sistem SAR agar terus berkembang maju”.

“saya berharap semoga bantuan yang diberikan oleh kerajaan PR, dapatlah semua guru-guru dan kakitangan SAR, KAFA mempertingkatkan produktiviti serta mutu kerja mereka bagi melahirkan Insan rabbani yang mampu menjadi khalifah Allah di muka bumi ini, insyaallah”, katanya. Turut hadir dalam Majlis Jombori Amal Islami YB Naib Canselor UNISEL, Timbalan-timbalan Naib Canselor, Pegawai Daerah Kuala Selangor.


Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI