Sunday, June 5, 2011

Akhirnya Banjir Kg Tengah Gombak Selesai



Gombak – Rata-rata penduduk Kg Tengah yang telah menduduki kawasan ini selama 55thn menarik nafas lega apabila masalah banjir di Kampung tersebut dapat diatasi selepas Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor memerintah dengan mengambil tindakan drastik untuk menaiktaraf perparitan monsoon “U” sepanjang lebih kurang 250m setiap lorong jalan.

Media di fahamkan oleh Ketua Kampung Tengah, Idrus Yusof ketika membuat lawatan turun padang kelmarin berkata, “sebelum (PR) memerintah penduduk disini sentiasa digamit hidup dengan lumpur dan banjir yang teruk diparas ketinggian lutut. Walaupun telah di ajukan masalah ini kepada Ketua Kg dan Kerajaan terdahulu (UMNO/BN) namun menjadi sia-sia sahaja kerana tiada tindakan diambil melainkan turun padang dan mengambil foto”.

Setiap kali banjir berlaku banyak kerugian yang di alami oleh penduduk disini yang rata-ratanya bukan orang yang berkemampuan. Kira-kira penduduk disini seramai 700 orang penduduk. Sebuah rumah, mereka akan menanggung kerugian akibat banjir dalam anggaran RM4000 setiap tahun. Pemasalahan ini telah mendapat perhatian oleh Y.B Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia merangkap Exco Kerajaan Negeri Selangor, Pengerusi Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrasruktur Kemudahan Awam.

Setiap kali beliau turun padang melawat kawasan ini pasti akan melihat perparitan seluas 8 kaki lebar dan panjang kira-kira 150m di setiap jalan dan lorong kampung akan menggeleng kepalanya yang mungkin memikirkan masalah penduduk disini sekian lama tidak dapat diatasi oleh Kerajaan terdahulu. Alhamdulilah dalam tempoh 3 thn lebih PR memerintah akhirnya Datuk Hasan dapat menyelesaikan masalah utama penduduk disini dengan menaiktaraf perparitan di Jalan 1, 3, 5 dan 7 .

Saya difahamkan kerja menaiktaraf ini mendapat kerjasama antara Pembangunan Luar Bandar (PLB) dan Kerajaan Negeri Selangor (PR) dan peruntukkan sebanyak RM20 ribu.

Insya-allah mungkin dalam tempoh 2 minggu kerja menaiktaraf perparitan di sini akan selesai dan penduduk tidak perlu bimbang lagi apabila tiba waktu hujan kerana masalah banjir sudah di selesaikan oleh Kerajaan (PR). Semoga rakyat sendiri dapat menilai kepantasan, ketulusan pentadbiran (PR) sepanjang 3thn lebih memerintah di Negeri Selangor.

Terima kasih kepada Y.b Datuk Hasan atas kerjasama dan keperihatinan beliau terhdap penduduk di Gombak ini. Sementara itu pula Pn. Hasmah Abd Kadir, 61 thn yang telah menduduki Kg Jalan Tengah 7 selama 40 thn, berkata, “alhamdulilah setelah bersilih ganti ADUN, baru kini saya dan keluarga dapat melihat perparitan ini di naiktaraf dibawah ADUN (PR) yang diterajui oleh Yb Datuk Hasan Mohamed Ali.

Terima kasih kepada Y.b Datuk Hasan yang prihatin masalah rakyat. Beliau juga sering datang melawat kawasan ini bertemu dengan penduduk. Ini tidak berlaku kepada pimpinan terdahulu.

Harapan saya semoga dengan pembinaan parit ini masalah banjir tidak berlaku lagi. Semoga Gombak Setia akan terus di perintah oleh Kerajaan PR dan Y.b Datuk Hasan terus menjadi ADUN Gombak Setia. Kami tidak mahu UMNO/BN yang menerajui kawasan ini lagi. Cukuplah 52 thn memerintah tiada apa tindakan yang mereka dapat lakukan untuk memberi khidmat kepada masyarakat tanpa mengira parti”.

Katanya, “rumah saya berhampiran dengan parit yang seluas 5 kaki lebar dan panjang kira-kira 100 m. Dahulu kawasan ini tidak ramai penduduk, namun setiap tahun peningkatan penduduk semakin meningkat sehinggakan banyak rumah yang dibina dengan tidak mempunyai saluran perparitan. Saya dan keluarga memang penat memikirkan masalah banjir setiap tahun apabila masalah ini tidak dapat diselesaikan oleh ADUN terdahulu.

Walaupun kita tahu peruntukkan untuk menaiktaraf jalan atau perparitan ada diberi. Namun kerja-kerja tersebut tidak dilakukan. Kemanakah peruntukkan tersebut?”

“Semasa ADUN (UMNO/BN) dibawah pengurusan Y.B Yuszahari Yusoff, segala masalah penduduk tidak dapat diatasi dengan baik.

Bahkan penduduk juga sukar untuk bertemu dengan pimpinan yang di terajui oleh UMNO/BN Gombak untuk mengajukan masalah dan permohonan bantuan jika penduduk Gombak mengalami kesulitan, katanya”.

Razak Saad, 51thn anak kelahiran Kg Tengah, Gombak melahirkan kegembiraan dan rasa bersyukur kerana akhirnya peyeksaannya berakhir juga setelah 51thn menanti agar masalah banjir di kg ini dapat diselesaikan oleh wakil rakyat .

Kita sudah penat menanti berpuluh tahun boleh dikatakan setiap tahun ada sahaja penduduk ajukan masalah ini pada ADUN terdahulu namun tiada berita gembira yang di perolehi.

Bukan sahaja masalah banjir bahkan masalah pemungutan sampah, kerosakan dan sebagainya di ajukan tetapi tiada yang dapat di selesaikan.

Agaknya semua aduan penduduk berikan telah selamat masuk dalam tong sampah tanpa melihat kesusahan penduduk. “Rasa begitu kesal kerana memilih mereka sebagai ADUN dalam pilihanraya yang lalu. Ini tidak berlaku dibawah pengurusan Y.B Datuk Hasan Mohamed Ali.

Kami mudah untuk berurusan dengan beliau dan aduan yang dibuat mendapat perhatian yang wajar atas kerjasama yang diberikan oleh Ketua Kg dan Penghulu Mukim Setapak”.

Kami tidak akan dapat lupakan satu perkara setiap tahun berlaku banjir Y.B Datuk Hasan dan petugas-petugas PKM, Unit Amal Pemuda PAS Gombak akan turun padang membantu penduduk mengalihkan barang di dewan PKGS Gombak dan bantuan juga diberikan oleh ADUN.

Jesteru itu saya mewakili semua penduduk Kg Tengah merakamkan terima kasih kepada Y.b Datuk Hasan Mohamed Ali dan semua petugas beliau yang tidak jemu menghulurkan bantuan kepada penduduk tanpa mengira parti dan perkauman, katanya ketika di temui di tapak menaiktaraf perparitan Kg Tengah 1.



Editor : khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI