Wednesday, March 30, 2011

Negara ini ibarat Negara polis yang diperintahkan oleh seorang Dektator


Ampang - Himpunan Aman yang bermula 10 pagi tadi di IPD Ampang telah diketuai ketua wanita Ampang Pn. Salmiah Ismail bagi mengiringi YB Mohamed Azmin Ali (Ahli Parlimen Gombak), YB Saari Sungib (ADUN Hulu Kelang) dan YB Amirudin Shari (ADUN Batu Caves), Y.B Zuraidah (ADUN Ampang untuk memberi keterangan atas mengadakan Ceramah tanpa permit.

Semua pendokong dan penyokong Pakatan Rakyat (PR) telah memberi sokongan padu dengan setia menanti sehingga jam 12:30 tegahari dengan sorakan reformasi dari reformis-reformis yang inginkan keadilan negara

Tepat jam 12 tengahari Y.B Azmin Ali bersama Peguamnya N. Sundram telah memaklumkan kepada pihak media hal-hal berbangkit yang berlaku dalam balai. Menurut N. Sundaram, Y.B Azmin telah dituduh dalam 2 akta kesalahan (Akta 27(5) seksyen 4 akta 1) 1967 iaitu Hasutan dan mengajak rakyat membuat perubahan.

Katanya, ceramah yang diadakan di Pejabat Y.B Azmin Ali pada 25hb MAc, 2011 jam 9 mlm dikatakan tidak mendapat permit yang sah,. walaupun pihak pengurusan telah meminta kelulusan permit mengadakan ceramah tersebut namun sehingga kini, pihak berkenaan tidak meluluskannya. Maka dengan itulah pihak kami anggap ceramah ini ada permit dan perlu diteruskan kerana ianya semua bermotifkan politik yang ingin memastikan ceramah tersebut gagal dilaksanakan.

Walaupun ceramah tersebut tidak mendapat permit, tetapi ianya tidak berlaku sebarang cetusan provokasi kerana ia merupakan himpunan aman. Namun ianya telah terjadinya satu kekecohan berikutan pihak polis telah menyerbu kawasan berkenaan dengan niat untuk menyekat membatalkan ceramah tersebut.

Disini terdapat beberapa soalan yang seharusnya pihak polis menjawab mengenai perkara berbangkit iaitu:-

1) Apakah ceramah yang diadakan mengajak rakyat menentang pihak Kerajaan ?
2) Adakah tinusia ditimbulkan dalam ceramah tersebut?; dan
3) Adakah anak-anak muda yang hadir untuk mendengar ceramah ini telah mencetuskan kekecohan ditempat tersebut. Siapakah yang bertindak ganas kepada rakyat semasa berlakunya ceramah ini.

Sementara itu, Y.B Azmin Ali pula menyatakan "saya telah mengemukakan beberapa persoalan kepada pihak polis ASP Dr Rasu . Namun soalan tersebut tidak terjawab oleh pihak polis iaitu :-

1) Apakah salah saya membuat ceramah yang diadakan di lokasi pejabat parlimen saya sendiri,

2) Mengapa pihak polis tidak membantah ceramah yang dibuat oleh Mahyuddin di Pandan malam semalam. Adakah ini demokrasi yang betul;

3) Apakah ucapan saya bersama teman-teman dalam ceramah diadakan pada 25/3 mengajak rakyat menentang kerajaan??;

Amat mengejutkan saya lagi apabila pegawai polis yang merakamkan percakapan saya belum lagi melihat laporan polis yang dibuat. Semuanya telah disiapkan oleh IPKK Selangor..memang hebat betul kerja-kerja yang lakukan.

Katanya, sebanyak 18 jawapan yang menjurus kepada soalan yang perlu dijawab oleh polis tetapi tempoh 48 jam telahpun tamat. Polis seharusnya bertindak lebih cekap bukan mengikut telunjuk seorang dektator. "Negara ini ibarat Negara polis yang diperintahkan oleh seorang Dektator iaitu Najib".


Editor :khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI