Thursday, December 30, 2010

DPPNS kesal perlantikan Khusrin tanpa berbincang


SELAYANG – Dewan Pemuda Pas Negeri Selangor (DPPNS) merasa kesal dengan perlantikan jawatan Ketua Setiausaha Negeri Selangor, berkuatkuasa 1 Januari nanti, tanpa berbincang dengan Kerajaan Negeri Selangor .

Berkata, Utz Hasbullah Mohd Ridzwan, "perlantikan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohd Khusrin Munawi ke jawatan berkenaan sepatutnya perlu dibincangkan terlebih dahulu khususnya melalui Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim".

“Kita (DPPNS) berasa kesal apabila Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan membuat pengumuman perlantikan (Khusrin) itu, tanpa merujuk ketua Kerajaan Negeri Selangor, iaitu MB yang menerajui negeri ini.

“Ia menunjukkan semangat federalisme (persekutuan) dan profesionalisme yang diketepikan." Sedangkan di peringkat kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor, kita sangat menghormati kehendak perlembagaan dan undang-undang berhubung perkara berkaitan,” katanya.

Hasbullah berkata demikian ketika menghubungi media, semalam bagi mengulas berhubung perkara tersebut. Menurutnya, pihaknya juga mempertikaikan senarai nama-nama calon Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) telah dihantar kepada KSN, tetapi tidak dipertimbangkan tanpa adanya jawapan balas.

“Kita pelik apabila pihak sepatutnya bertanggungjawab perlantikan ini seperti Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), hanya mendiamkan diri daripada memberikan penjelasan,” katanya.

Menurut Hasbullah, biarpun sepatutnya SPA dan JPA yang patut mengulas isu pertikaian berkenaan, pihak sebaliknya pula dilihat memberikan kenyataan. Dalam pada itu tegasnya, DPPNS meminta supaya semua pihak tidak menggunakan isu timbul ini untuk mendakwa atau melagakan PR dengan Sultan Selangor, yang dikatakan telah memberikan perkenaan perlantikan dibuat.

“Kita bukan mempertikaikan perkenan Sultan terhadap individu dilantik, tetapi hanya mempersoal kenapa tidak mempertimbangkan cadangan PR, berkenaan cadangan perlantikan ini. “MB sepatutnya lebih mengetahui siapa lebih layak. Mengenai sebab Khusrin patut dilantik atau tidak ke jawatan tersebut berdasarkan perkhidmatannya selama ini, itu kita tidak mahu mengulas lanjut,” katanya.

Menurut Hasbullah lagi, pihaknya akan mengambil tindakan lanjut selepas ini sekiranya masih tiada sebarang penjelasan atau maklum balas memuaskan berhubung pertikaian yang timbul, ujarnya.


Editor :khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI