Wednesday, November 17, 2010

Hari Raya Qorban menyatukan Hati rakyat


Bt. Caves- Semua umat islam seluruh dunia menyambut hari raya aidil adha dengan suasana sederhana tetapi dengan penuh kesyukuran pada hari ini dengan melakukan solat sunat aidil adha dan melakukan kerja gotong-royong menyembelih lembu, kambing dan kerbau.
Turut hadir dalam majlis penyembelihan Y.B Amiruddin Shari, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Caves bersama isterinya Pn. Masdiana Mohamad dan anak-anaknya .
Amiruddin yang telah ditemui selepas melakukan kerja gotong-royong bersama rakyat berkata "Alhamdulilah sambutan hari raya aidil adha disambut dengan kesyukuran. Terdapat berbagai peringkat umur telah turun padang untuk melakukan kerja-kerja penyembelihan".
Apa yang saya lihat, didapati bukan golongan warga emas sahaja membanting tulang untuk melakukan penyembelihan tetapi terdapat berbagai golongan seperti mat rempit juga tidak ketinggalan untuk membantu melakukan kerja -kerja penyembelihan ini.
Anak-anak kecil juga turut hadirkan diri dalam majlis Qorban dengan diiringi oleh ahli keluarga mereka. Kehadiran mereka daripada kecil ini amat digalakkan kerana memberi pendedahan kepada mereka mengenai penyembelihan qorban .
Dengan kehadiran anak-anak remaja, mat -mat rempit dalam majlis qorban ini, mereka diberi peluang untuk mempelajari melakukan penyembelihan cara yang betul, katanya.
Menurutnya lagi didapati 60 ekor lembu telah ditumbangkan di 4 buah masjid di sekitar DUN Batu Caves dan beberapa buah surau.
"Semoga ibadah Qorban yang dilakukan setiap tahun ini sedikit sebanyak akan memberi kesedaran kepada hati dan nurani kepada semua umat islam jika dihayati peristiwa Nabi Ibrahim a.s serta anaknya ismail apabila perintah ALLAH swt kepadanya untuk menyembelih anaknya".
"Walaupun dalam keberatan untuk melakukannya namun atas perintah ALLAH swt maka Nabi Ibrahim dan anaknya menerima dengan redha. Akhirnya anak yang hendak disembelih telah digantikan dengan kibas".
Disini kita juga dituntut untuk melakukan pengorbanan samaada korbankan masa, diri, buah fikiran kepada negara dan perjuangan Islam yang syumul. Semoga kita tidak berkira-kira untuk melakukan pengorbanan untuk ALLAH swt dalam menegakkan syiar ISLAM.
Selain daripada itu, dengan adanya majlis gotong-royong di masjid ianya memberi peluang dan ruang kepada rakyat non-muslim juga untuk mendalami islam lebih dekat lagi malahan hubungan terjalin tanpa mengira bangsa, agama mahupun pemahaman politik yang berbeza.
Menurut Amiruddin, Masjid bukan sahaja tempat untuk beribadah semata-mata tetapi merupakan pusat yang sangat sesuai digunakan dengan mengadakan berbagai aktiviti tanpa mengira umur. Malahan kita amat menggalakkan agar anak-anak diperingkat sekolah rendah lagi bermesra dengan masjid."
Untuk mencapai matlamat tersebut maka pihak pengurusan masjid seharusnya memainkan peranan yang penting dengan mewujudkan suasana ibadah yang menyeronokkan, samada dengan mewujudkan padang permainan di masjid dan hidupkan berbagai program seperti fardhu ain, kelas pengajian Al-Quran dan sebagainya agar masjid tidak sepi selepas berlalunya bulan ramadhan.
Jika kemudahan ini disediakan dan masjid diimarahkan dengan berbagai aktiviti , saya yakin, masjid yang besar tidak sepi daripada kunjungan rakyat.
Malahan anak-anak remaja ini tidak akan membuangkan masa mereka dengan melibatkan aktiviti yang tidak berfaedah. Dengan adanya pusat riadah berhampiran masjid sekali gus anak-anak ini diingatkan dengan melakukan solat selepas riadah.
Amat sesuailah jika apa yang diwawarkan oleh Y.B. Dato' Dr Hassan Mohamad Ali, Exco Kerajaan Negeri Selangor "Masjid Sebagai Wahana Tranformasi Masyarakat”, ujarnya.

Sementara itu, Pengerusi Surau Tmn Selayang, En Roslan melahrikan kesyukurannya kerana setiap tahun surau Tmn Selayang tidak ketinggalan melakukan aktiviti gotong-royong penyembelihan lembu.
Alhamdulilah didapati 7 ekor lembu telah ditumbangkan dan semua penduduk sekitar disini sentiasa memberi kerjasama tanpa mengira parti.
Hasil penyembelihan ini insya-ALLAH akan diagih-agihkan kepada semua penduduk disini dan fakir miskin.
Pihak pengurusan surau juga menyediakan jamuan dengan memasak sup dan kari lembu untuk diberi makan kepada semua yang hadir, ujarnya.



Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI