Friday, July 9, 2010

Kepadanya Kita di Kembalikan “ALLAHYARHUMMA EHSAN MANSOR”


Gombak – ALLAH menghidup dan mematikan kepadaNya kita dikembalikan. Adakah sudah cukup persiapan kita yang masih hidup untuk bekalan bertemu kepada pencipta kita??.

Apabila diri sentiasa diburu dengan kehidupan dunia, namun tanggungjawab sebagai saudara seislam harus kita laksanakan apabila dikhabarkan berita kematian dengan membuat lawatan ziarah kepada ahli keluarga tersebut.

Baru-baru ini, Y.B Dato’ Hasan Mohd Ali/ Adun Gombak Setia bersama Ketua Kg, Wakil Pusat Zakat, beberapa penduduk Kg Sg Pusu telah mengiringi beliau untuk menziarahi ahli keluarga Allahyarhumma Ehsan Mansor , 75thn yang menderita sakit kaser.

Allahyarhumma telah pulang kerahmatuallah dikediamannya (Kg Sg Pusu) dengan meninggalkan suami dan 4 orang anaknya.

Kedatangan Y.B Dato’ Hasan dan semua pengiring beliau tiba di kediaman tersebut telah disambut oleh anak ahli keluarga arwah dan kelihatan wajah warga emas En. Mohd Yassin ketika itu nampak begitu sayu sekali.

Dengan Ketibaan Y. B Dato’ Hasan bersama semua pengiring beliau, dirumah arwah terasa suasana semakin diuliti kesedihan apabila esekan tangisan suara En. Mohd Yasin tidak terputus.

Ahli keluarga tersebut terutamanya suami arwah (Mohd Yasin Mohd Amin, 84thn) yang mengalami sakit tua seperti tidak boleh menerima hakikat dengan kehilangan isteri tercinta setelah sekian lama hidup bersama.

Segala ubat-ubatan isteri masih dipegang olehnya lagi. Menurut anak beliau, Mohd Nazrin “Semenjak ibu pergi ayah sering sakit dan setiap detik yang berlalu hatinya sentiasa mengingati arwah. Bagaikan satu kejutan yang tidak diduga olehnya apabila ibu yang sentiasa memberi semangat kepada ayah yang sentiasa tidak sihat, telah pulang kerahmatuallah terlebih dahulu”.

Sebagai anak saya sering menasihatinya agar redha dengan pemergian ibu. Tetapi apabila beliau keseorangan sering sahaja ayah menangis, baju ibu juga menjadi selimut untuknya bagi mengubat rindu pada arwah. Mungkin mengambil masa sedikit untuk ayah menerima hakikat ini, katanya.

Begitulah suasana yang menyayat hati kepada semua pengunjung yang hadir apabila melihat sikap yassin diiringi esakan tangisan yang masih tidak terhenti, mungkin beliau masih teringatkan arwah isterinya ketika kami mengunjungi ke rumahnya.

Jelas kelihatan suasana yang menyedihkan masih terasa lagi kepada penghuni rumah tersebut apabila kehilangan orang yang dikasihi.

Semoga kedatangan YB Dato’ bersama kakitangan PKM Dun Gombak Setia dan semua pengiring beliau dapat memberi sedikit kekuatan dan menenangkan keadaan keluarga tersebut.

YB Dato’ Dr. Hassan bin Haji Ali, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam / Adun Gombak Setia, telah memberi sumbangan kepada ahli keluarga tersebut dan insya-ALLAH dalam masa terdekat akan diberikan sumbangan khairat kematian untuk arwah bagi pengurusan jenazah, kenduri arwah dan sebagainya bagi membantu ahli keluarga berkenaan.

Semoga allahyarhumma ditempatkan dikalangan golongan orang yang beriman, insya-ALLAH, Al-Fateha..

Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI