Monday, July 12, 2010

Hasrat & Permohonan Penduduk Kg Sg Pusu Tercapai “Rapid KL”


Kg. Sg. Pusu, Gombak – Tercapai sudah hasrat permintaan penduduk sekitar Kg. Sg Pusu setelah selama 50thn permerintahan kerajaan dahulu tidak dapat mengatasi masalah kenderaan awam memasuki ke kawasan tersebut.

Alhamdulilah dengan berkat kesungguhan dengan mengadakan Sesi Dailog Kemudahan Awam di Kg Sg Pusu pada bulan Jan, 2010 yang lalu bersama YB Dato’ Dr. Hassan bin Haji Ali, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam merangkap Adun Gombak Setia bersama Pengarah Perancangan Bandar & Desa (En. Jaafar), Syarikat Bas Rapid, Pej Tanah, Pej. Daerah, MPS & JKR telah memberi sinar baru kepada semua penduduk tersebut setelah masaalah pengangkutan dapat diatasi dengan sebaiknya apabila kenderaan Awam rapid KL telah digunakan oleh penduduk disini pada Awal bulan mac, 2010.

Lawatan Y.B Dato’ Hasan baru-baru ini di Kawasan Kg. Sg Pusu untuk bertemu rakyat telah melihat sendiri kemudahan Awam Rapid KL telah memasuki kawasan tersebut.

Y.B Dato’ Hasan melahirkan kesyukurannya kerana segala urusan dipermudahkan dengan kerjasama semua pihak dalam membantu masaalah rakyat dibawah pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat (PR). ” Terima kasih kepada Pengarah Perancangan Bandar & Desa (En. Jaafar), Syarikat Bas Rapid, Pej Tanah, Pej. Daerah, MPS & JKR yang sangat komited dan memberi kerjasama mengatasi masaalah ini dengan sebaiknya dalam jangkamasa 2 bulan sahaja. Harapan saya kerjasama ini akan terus terlaksana daripada semasa ke semasa untuk memberi khidmat kepada masyarakat dengan sebaiknya, katanya.

Sehubungan dengan itu, Ketua Kg. Sg Pusu merangkap AJK PIBG Sekolah, Hj Yunus Hj Ishak mewakili penduduk Kg Sg Pusu dan pihak sekolah mengucapkan terima kasih kepada Y. B Dato’ Hasan dan semua agensi yang terlibat telah memberi kerjasama dan memberi perhatian permasalahan ini dan sentiasa mengambil perhatian terhadap setiap aduan yang dibuat.

Ini merupakan masaalah besar setelah sekian lama diimpikan oleh Penduduk untuk mendapatkan kemudahan awam agar memasuki kawasan ini dapat diatasi segera kerana kami merasa kasihan terhadap anak-anak terutamanya yang hendak ke sekolah tiada kemudahan awam bagi menuju ke tempat destinasi.

Alhamdulilah setelah pihak PKM DUN Gombak Setia mengambil inisatif dengan mengadakan Sesi Dailog bersama penduduk pada Jan, 2010 yang lalu kini telah menyelesaikan masaalah tersebut dan bermula pada Awal bulan Mac, 2010 penduduk telah mengecapi nikmat tersebut dengan penyediaan kemudahan Awam Rapid KL.

Walaubagaimanapun, baru-baru ini atas permintaan pihak PIBG Sekolah dan penduduk agar pihak Y.b Dato’ Hassan dapat membantu megusulkan permintaan mereka dengan menambahkan bilangan kemudahan Awam tersebut kerana yang sediaada kini tidak megcukupi dan apabila tiba waktu kemuncak, pelajar, guru dan orang awam terlalu ramai sehinggakan terpaksa menunggu bas lain dengan mengambil masa yang lama bagi menanti pengangkutan yang lain tiba.

Kadangkala rasa lewat juga untuk ke destinasi apabila pengangkutan yang telah disediakan tidak mengcukupi. Jadi insya-ALLAH usul ini akan saya bawa kepada pihak pengurusan PKM Dun Gombak Setia dan diharap mendapat perhatian oleh Y.b Dato’ Hassan bagi mengatasi masaalah ini.

Sementara itu, pengerusi PIBG sekolah Kg Sg Pusu Tn Hj. Asri berkata kepada Hj Yunus dalam mesyuarat PIBG, beliau bagi pihak sekolah melahirkan kegembiraan dan berterima kasih kepada pengurusan Y.b Dato’ dan semua badan agensi yang terlibat dalam menangani masaalah kemudahan awam ini dan kini pelajar, guru-guru disini tiada lagi masaalah datang lewat ke sekolah cuma harapan kami agar ditambahkan bilangan kemudahan Rapid KL kerana apa yang kami lihat pelajar dan guru sering tersangkut apabila bas Rapid KL sudah memasuki ke kawasan Bt. 12 ia sudah penuh dan tiba sahaja di Bt. 8 dan 9 bas tidak mengambil penumpang lagi dan terpaksa menunggu lama juga untuk menanti bas lain.

Walaubagaimanapun kami rasa berpuas hati juga dengan pentadbiran Pakatan Rakyat (PR) tindakan yang wajar telah diambil perhatian dan memberi kepuasan hati kepada penduduk disini daripada kemudahan awam tersebut tiada langsung setelah sekian lama dibuat permohonan dibawah kerajaan dahulu tidak diambil perhatian, katanya.


Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI