Monday, May 10, 2010

Isu Negara Islam Jadi Bahan Kempen Pilihan Raya Sibu

Barisan Nasional menggunakan isu negara Islam untuk menakutkan pengundi Sibu.

Namun, dalam masa sesingkat dua hari sahaja, tinjauan DAP mendapati sokongan pengundi Sibu kepada Pakatan Rakyat meningkat dari 40 peratus kepada 44 peratus.

Ketua Ahli Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata mantera 'satu undi untuk DAP ialah satu undi untuk Pas dan Negara Islam' adalah senjata rahsia BN yang sepatutnya digunakan dua hari sebelum hari pengundian.

Senjata rahsia ini bagaimanapun dikeluarkan hari ini bagi mematikan momentum sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Kit Siang berkata soal Negara Islam bukan lagi isu kerana umum menyedari BN memperkudakan agama demi kepentingan politik.

Pakatan Rakyat khususnya DAP dan gerakan Islam terbesar tanah air, Pas, bersetuju dalam dasar bersama mendaulatkan nilai sejagat Perlembagaan Negara yang turut memartabatkan Islam sebagai agama rasmi di Malaysia.

Semalam, calon Pakatan Rakyat Wong Ho Leng mendesak Robert mengumumkan pendirian berhubung isu kalimah Allah, namun desakan itu dipandang sepi.

Larangan penggunaan kalimah Allah kembali menerjah selepas calon tersebut membisu ketika diminta menjelaskan pencerobohan BN dalam kehidupan beragama masyarakat Kristian Sarawak.

Pas, DAP dan PKR dilihat aktif mengunjungi gereja di Sibu dalam usaha menarik sokongan masyarakat Kristian yang membentuk 53 peratus pengundi Sibu.

Kesudian Pas berdialog dengan masyarakat Kristian meresahkan SUPP yang memberi amaran supaya jangan membawa politik Semenanjung ke Sarawak.



No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI