Thursday, February 4, 2010

Tazkirah: Aku mencari kekuatan ..mungkin hari ini, sebentar lagi/esok aku akan mati..


Ya-ALLAH sungguh, tidak ana ketahui megapa sejak akhir2 ini terasa kepenatan yang amat sgt, sudah berapa hari nak menjamah masakan ibuku, selalunya kalau penat mcm manapun sesuap 2 ana akan mkn air tangan ibuku utk mengubat kepenatannya dlm menyediakan juadah anak2 dan tidak mahu ibuku terasa hati..

Kalau selagi tak mkn..sure bilik ana pasti diketuk dan bertanya sdah mkn belum, 2 hari balik kerja..pergi masjid, mesyuarat, usrah, runtin kehidupan... tertapi .. kenapa dalam akhir2 ni..ana berlengahkan waktu utk menjalankan tangungjawab dengan sebaiknya.. Ya-ALLAH ampunilah dosa2ku atas kelalain diri ini.. :(


Terasa migrane menjadi2, penat.. badan tak bermaya.. depan ibuku hanya tersenyum tp nak menjwab berbagai soalan tak terjwb,, cuma bgtahu.. penat, selera xde.. nak rest.. ibuku mengerti.. bila 4:30am ana terjaga utk mengabdikan diri,, pasti ibuku terjaga tanya lagi.. ana diam.. mood xde nak bersuara.. pagi2.. lebih suka menyepikan diri ditikar sejadahku.. aku membuka kitabku.. menari kekuatan hati.. dan tiba2 airmatku mengalir, mengingati arwah abah dan mengingati ibuku... maafkan diriku bonda.. hati sering berbicara mengapa akhir2 ini.. semua tidak termasuk, badan terasa lemah..mesti ada yang tak kena.. dimana silap ana, ya-ALLAH bantulah hambamu..

Ana menyepikan diri daripada shbt2.. PKM..kalau masuk sekejap je.. En Omar & shbt2 lain yg suka mengusik..kadangkala mengubat kesedihan.. gurau senda shbt2.. menghiburkan hati.. tapi kalau jumpa en omar sudah pasti tanyakan itu ini.. liputan tak terbuat lagi.. adui.. asyik kena perli je.. tapi en omar tahu ana tak sihat..gusi bengkak dll.. tapi dia tanyakan juga update..update.. ye... ana faham le tu.. tapi sabar Tarbiyah ALLAH agar kita menjadi penyabar... bila bg SMS mcm tu sure dia & ana ketawa.. mengubat hati yg kadangkala sedih.. kenapa?? Sedangkan kerja jemaah & mengarang ana mmg suka.. tahan lasak apatah lagi.. mgkn 1 tahap kita perlukan kerehatan diri.. badan ni bukannya robert & fotostet... ada haknya juga..



Rasa kalau boleh, nak bawa diri entah kemana..nak je blk Kg. Rindu nya dkt mok, kak, k.cik dan anak2 buah ku yg comei.. tapi .. entahle.. susah nak buat keputusan.. kalau blk mok sure dgn kelas pengajian pondoknya.. bukan senang nak jumpa mok..

Terasa idea2 utk berhujah dikalam ku terhenti tidak termampu utk ana mencoretkan satu persatu..terima SMS shbt2 wartawan minta liputan.. tanya Gombak tiada program ke?? hanya termampu mnjwb.. terlalu bnyk liputan tak terbuat..kalau nak bantu mai le datang tlg buatkan..kdg2 ana rasa mcm ana ni wartawan akhbar depa pula.. erm. senangnya keje.. depa.. ana rasa nak pecah otak bila dok pk ayat..kdg2 kena tenungkan foto2 yg dah diambil ..kdg2 rasa kena tembus foto2 tu baru terkeluar idea.. kena ada citarasa utk mengarang.. hilang tenaga tuhan je yg tahu.. tapi kdg2 ana reha mgkn ada hikmahnya kenapa ana diberi tanggungjawab dalam PKM.. kalau nak pk penulisan ana ni,, tapi apa yang ana tuli situle yg terkeluar dlm akhbar.. apa le depa ni.. erm.. ibarat mcm apa tah.. tuhan je yang tahu.. Liputan yg sedia adapun dah buat tp tak ter email.. rasa taknak diganggu nanti kalau free i.allah dapat le.. ana tak jwb pangilan & SMS..sesiapa, H/P pun problem .. .

Teringat kata Ustz Hasrizal.." Jgn memaksa diri kalau tidak mampu melakukan..recharged kembali tenaga & fikiran kita dalam mencari ILHAM..carilah ketenangan untuk mendapat kekuatan hadirkan diri didalam majlis2 ILMU,dekati alim ulama.."

Harus dirawatkan hati dan amalan ana kembali.. Jgn bersedih..ALLAH sentiasa bersamaku.. itu pujukan hati saat2 menjadi lemah dan mencari kekuatan jiwa dalam meneruskan kehidupan ini. erm.. ana mencari ilham memperbaikikan diri ana kembali.. utk kita kongsi bersama hayatilah santapan rohani ini..adakah kita sudah bersedia menghadapi kematian yang pasti berlaku tapi tidak tahu bila??


RasuluLlah صلى الله عليه وآله وسلم sendiri sentiasa mengucap di dalam doa nya kata-kata berikut : "Ya ALLAH! Ya Tuhanku! Aku berlindung kepadaMU dari dunia yang menghalang kebajikan untuk Akhirat. Aku berlindung kepadamU pula dari kehidupan yang menghalang kebajikan untuk mati. Dan aku berlindung kepadaMU dari cita-cita yang menganggu kebajikan untuk beramal."

"Adapun pendek harapan untuk hidup terus, memperbanyak mengingati mati serta menyediakan diri untuk menghadapi mati itu ada banyak manfaat nya dan besar guna nya bagi manusia. Sebab siapa yang merasa ajal nya sudah dekat dan sentiasa mengingati mati pada sepanjang masa, nescaya dia kan bergiat bersungguh-sungguh untuk beramal shalih di setiap masa dan meninggalkan kerja-kerja yang tidak berguna, atau bermalas-malas untuk beramal.

Di samping itu ia akan sentiasa berzuhud terhadap matabenda dunia, sambil berusaha untuk mengejar kebaikan untuk akhirat. Ia akan segera bertaubat dari segala dosa nya, kembali kepada ALLAH تعالى, menjauhkan diri dari segala kelakuan yang boleh menghalangi nya dari berbuat taat kepada ALLAH تعالى, dan sentiasa memilih jalan yang diredhaiNYA.

Sebalik nya, orang yang panjang harapan untuk hidup lama di dunia ini, dan kurang ingatan kepada mati, akan bersikap berlawanan dengan yang di atas tadi.

Berkata al-Imam Ghazali رحمه الله تعالى di dalam kitab nya "al-Bidayah" : Hendaklah anda sentiasa renungkan umur mu yang pendek itu, meskipun anda rasa boleh hidup selama seratus tahun, jika dibandingkan dengan tempat tinggal mu di negeri akhirat, yang kekal sepanjang masa. Renungkan juga betapa susah-payah dan hina nya anda ketika mengejar dunia, sebulankah atau setahunkah, dengan harapan anda boleh hidup senang-lenang selama dua puluh tahun misal nya. Tetapi mengapa tidak anda menanggung susah sedikit masa ketika hidup di dunia, agar anda merasakan kerehatan nya di akhirat kelak sepanjang abad.

Oleh itu, hendaklah anda tidak memanjangkan harapan untuk hidup lama di dunia, sehingga anda merasa diri mu berat untuk beramal.

Malah hendaklah anda mengira-ngira bahwa maut itu sudah hampir tiba, dan bisikkan ke dalam diri mu : Biarlah aku menanggung susah hari ini, kerna mungkin aku akan mati nanti malam! Kalau tidak malam ini, mungkin esok! Sebab maut itu tidak akan meregut nyawa ku pada masa yang tertentu, atau pada keadaan yang tertentu, atau pada umur yang tertentu. Namun maut itu akan tiba, dan tidak ditentu masa nya.

Maka lebih baiklah aku bersedia untuk nya dari pada menyediakn diri untuk dunia. Aku mengerti bahwa hidup ku di dunia ini hanya sementara sahja dan mana tahu yang sisa dari hidup ku itu hanya untuk menyedut satu nafas sahja, ataupun hanya tinggal satu hari sahja.

Ucapan-ucapan seperti itu harus diulang-ulang di hati setiap hari. Paksalah diri supaya cekal dan sabar untuk menjalankan tugas-tugas yang diperintah oleh Agama, hari demi hari.

Sebab kira nya anda telah ditakdirkan boleh hidup selama lima puluh tahun, lalu anda kerahkan diri mu untuk bersabar dalam menjalankan ketaatan kepada ALLAH تعالى, nescaya ia akan berontak dan menentang keputusan mu itu, kerna diri mu telah mengetahui bahwa masa nya masih lama lagi.



Jadi, jika anda terus mengingatkan diri mu tentang ketibaan maut yang tidak diketahui bila masa nya itu, nescaya apabila anda mati anda akan merasakan kegembiraan yang tidak ada kesudahan nya. Tetapi, jika anda mencuaikan nasihat itu dan tidak memperdulikan nya, tiba-tiba maut pun sampai sedang anda belum bersedia untuk nya, maka tentulah anda akan merasakan kekecewaan yang tidak ada kesudahan nya lagi.

Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan. Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya.


(Hadis riwayat al-lmam Muslim)

Baka kata pepatah : Apabila muncul pagi, barulah orang yang berjalan di waktu malam itu akan memuji dan berterima kasih. Begitu pula apabila tiba maut kelak, barulah anda tahu tentang berita nya yakin dan benar. Dan berita itu tidak jauh dari anda, sekelip mata lagi akan tiba." - Dari kitab "Nasihat Agama Dan Wasiat Iman" karangan al-Imam al-Qutub al-Habib `AbduLlah ibn `Alawi al-Haddad dengan terjemahan oleh al-Habib Ahmad ibn Muhammad Semait رضي الله تعالى عنهم.




يا الله بها يا الله بها يا الله بحسن الخاتمة
برحمتك يا أرحم الراحمين
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

سبحان ربك رب العزة عما يصفون
وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين

بارك الله فيكم وجزاكم الله خير الجزاء
والله تعالى أعلم بالصواب




No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI