Friday, January 22, 2010

Pemuda PAS jalin hubungan dengan kedutaan asing


KUALA LUMPUR, 22 Jan: Dewan Pemuda PAS Pusat akan mengadakan pertemuan dengan kedutaan-kedutaan asing sebagai agenda dalam mempersiapkan PAS sebagai government in waiting.Sehubungan itu, buat julung kalinya, Lajnah Antarabangsa Pemuda PAS Pusat mengunjungi kedutaan Amerika Syarikat (AS), kelmarin.

Hubungan bersejarah itu terjalin apabila beberapa orang wakil Pemuda PAS Pusat yang diketuai oleh Pengerusi Lajnah Antarabangsa, Dr Raja Ahmad Alhiss membuat kunjungan hormat itu.Rombongan yang turut disertai oleh Setiausaha Lajnah Antarabangsa dan Afyan Mat Rawi Ahli Jawatankuasanya, Fakhrulrazi Mokhtar itu disambut oleh Mr Brian McFeeters, Pegawai Politik Kedutaan Amerika Syarikat di samping Mr Nicholas Papp (Pegawai Kebudayaan), Mr Ravindran Manickam (Pegawai Kanan Politik) dan Mr Riaz Urrahman Sadayan (Pegawai Public Afffair) .

Kunjungan tersebut amat dialu-alukan oleh pihak kedutaan AS yang selama ini hanya mendapatkan maklumat tentang PAS melalui media arus perdana sahaja.Dalam kunjungan yang berlangsung kira-kira satu jam itu, pelbagai topik yang diperbincangkan di antara kedua-dua pihak berkenaan isu-isu semasa dan dasar-dasar luar PAS serta isu-isu antarabangsa.Pada awal pertemuan, Dr Raja Ahmad menjelaskan tujuan pihaknya menjalin hubungan dengan kedutaan-kedutaan asing di Malaysia untuk menerangkan pendirian PAS dalam isu-isu semasa serta sebagai persediaan untuk menjadi kerajaan Malaysia.

Dr Raja Ahmad turut menerangkan pendirian PAS dalam beberapa isu seperti kalimah Allah yang turut hangat diperkatakan di peringkat antarabangsa.

Selain itu, beliau yang juga Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Perak turut memberi situasi tentang isu politik yang hangat berlaku di negeri itu.

Dalam masa sama, wakil kedutaan AS turut memberi penerangan beberapa polisi-polisi luar yang baru di bawah pentadbiran Presiden Barrack Obama yang menyentuh tentang kepentingan masyarakat Islam di AS dan antarabangsa.

Kedua-dua pihak mengharapkan agar pertemuan seumpama itu dapat diteruskan pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI