Wednesday, December 23, 2009

Penutup Majlis – Program Daurah Akan Melahirkan Generasi Solih Wa Muslih

Gombak – Program Daurah yang telah berjaya dilaksanakan selama sebulan pada musim cuti sekolah untuk anak-anak yang dianjurkan oleh Jais di 10 buah Masjid Negeri Selangor yang terpilih semakin berakhir. Terdapat 2 buah Masjid yang terpilih di Gombak iaitu Masjid Khairiah & Masjid Ar-Rahimah.

Sebelum Majlis penutup Program Daurah yang akan berakhir pada 24hb Dis, 2009 majlis ini telah diserikan dengan ruangan tazkirah yang disampaikan oleh Utz Najhan dan diimarahkan dengan Nasyid daripada para pelajar yang telah mengikuti program tersebut.

Kedatangan YB Dato’ bersama isteri beliau telah diiringi oleh En Radhi Pengarah Pusat Khidmat Masyarakat DUN Gombak Setia. Majlis penutup Daurah yang telah dilaksanakan oleh Yb Dato’ Hasan Bin Mohamed Ali Exco Kerajaan Negeri Selangor/Adun Gombak Setia telah disambut dengan ketukan rabana dan silat yang dimainkan oleh Pasukan Seri Silat Sending yang terdiri daripada pelajar berusia antara 10-12thn yang telah diketuai oleh Adik Mohd Ashraf Nabil B. Abd Rahman.


Untuk menyerikan suasana dan memberi sokongan kepada para pelajar yang telah mengikuti Program Daurah pihak pengajur telah memberi Hadiah untuk para pelajar yang telah mencapai Keputusan Cemerlang dalam akademi dan Displin sepanjang program dilaksanakan. Kelihatan betapa gembiranya wajah para peserta dengan mengikuti program yang berjaya dijalankan dengan sebaiknya.


Menurut Yb Dato’ 4 bln lepas setelah beliau membuat lawatan Di Negeri Syria, Jordan, Mesir beliau lihat betapa hidupnya majlis-majlis ILMU di masjid-masjid samada peringkat remaja mahupun ibubapa. Maka dengan itulah beliau telah mengusulkan idea yang bernas kepada pihak JAIS agar WAJIB diadakan program-program seperti ini untuk anak dan ibubapa apabila musim cuti sekolah kerana beliau risau dengan melihat generasi muda kini semakin tidak menjaga amal ibadat, akhlak dan apatahlagi untuk menghormati ibubapa mereka. Semakin membimbangkan beliau apabila dilihat ISLAM semakin terhakis dijiwa orang ISLAM apabila dilihat penghayatan ilmu ISLAM tidak dilakukan. Maka beliau akan berusaha untuk bekerjsama dengan pihak JAIS agar setiap cuti sekolah akan diadakan program-program yang bermanafaat untuk anak-anak agar mereka tidak membuang masa yang tidak berfaedah.

Harapan YB Dato’ semoga para pelajar yang telah mengikuti program selama sebulan ini hendaklah dimanfaatkan sebaiknya setelah berbagai ILMU dicurahkan dan kepada pihak ibubapa/penjaga semoga sentiasa memberi sokongan pada anak-anak, didik jiwa anak-anak untuk beribadah di surau/dimasjid dan diberi perhatian sebaiknya.


Majlis Penutup berakhir dengan juadah yang disediakan oleh pihak penganjur untuk bersama qariah, AJK Masjid & semua urusetia program.

KOLEKSI FOTO


Kedatangan YB Dato’ Hasan B. Mohamed Ali yang dinantikan setiap ibubapa/penjaga dan peserta Daurah disambut dengan ketukan rabana dan Seni Silat Sending.

Kusyuknya Ibubapa/penjaga & peserta Daurah mendengar taklimat daripada YB Dato’ dalam majlis penutup

Pemberian Hadiah kepada anugerah pelajar cemerlang & berdisplin serta penyampaian hadiah kepada YB Dato’ sebagai penutup majlis

Ketangkasan Generasi muda dalam kesenian silat yang harus dipertahankan

Urusetia, penceramah & faci sempat mengambil foto kenangan sebelum berkahirnya Program Daurah.


Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI