Tuesday, September 1, 2009

MASJID DAN POLITIK TIDAK BOLEH DIPISAHKAN (AL-QARADHAWI)


Setiap kali adanya mana-mana tokoh menggunakan masjid untuk membincangkan masalah politik, nescaya adanya di sana suara-suara sumbang yang akan menentangnya dengan alasan-alasan yang sama sekali tidak bertepatan dengan syara'.

Salah seorang tokoh ulama dunia iaitu Professor Dr Yusof Al Qaradhawi di dalam laman webnya menolak pandangan yang memisahkan politik dengan masjid. Kesimpulan kenyataan beliau ialah seperti berikut:

1) Masjid di zaman Rasulullah SAW tidaklah hanya merupakan tempat sembahyang dan ibadah semata-mata, bahkan ia juga merupakan markaz-markaz kegiatan dakwah, politik dan sebagainya.
2) Tidak dipisahkan sama sekali urusan dunia dan politik dengan masjid pada zaman Rasulullah SAW begitu juga di zaman Khulafa' Rasyidin.
3) Fungsi masjid dibekukan dengan hanya dikhususkan untuk ibadah seperti solat, tazkirah dll pada zaman kemunduran umat Islam itu sendiri.
4) Berpolitik bukanlah satu kesalahan jika ia bertepatan dengan syariat.
5) Masjid juga sejak dahulu (bermula di zaman Rasulullah SAW) memainkan peranan penting untuk meniupkan semangat jihad fi sabilillah.
6) Jika pemerinta melanggar syariat atau hokum Allah, mimbar masjid tidak boleh memihak kepada pemerintah sebaliknya ia perlu menegur pemerintah tersebut
7) Sebahagian masjid di setengah Negara umat Islam tidaklah membawa risalah Islam yang sebenarnya tetapi hanya menjadi jurucakap kepada kerajaaan. Ini bertentangan dengan fungsi sebenarnya dan menjatuhkan maruah dan kemuliaan ulama itu sendiri.

Wallahua'lam

Rujukan
Laman Web Dr Yusof Al_Qaradhawi

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI