Tuesday, September 29, 2009

Adakah kita layak meraikan Aidilfitri jika kita bnyk melakukan kemungkaran dan kemaksiatan??

Alhamdulillah...ana diberi nafas dan kesempatan oleh Allah untuk menyambut raya tahun ini bersama-sana keluarga tercinta..

Sekali lagi, ana terpana dengan khutbah Raya tahun ini seperti tahun2 lepas, yang mana begitu menyedarkanku.
Persoalan yang sering timbul di benakku, "apakah raya tahun ni untuk ana?" "benar-benar layakkah ana untuk menyambutnya?''

Kata Khatib yang membaca khutbah usai menunaikan solat Hari Raya berjemaah, Hari Raya ini adalah hadiah daripada Allah untuk hamba-hamba-Nya yang siangnya berpuasa, bersedeqah, manakala malamnya berQiamullail, bertilawah al-Quran, dan melaksanakan ibadah yang lain... pendek kata, bulan Ramadhan ini memang dimanfaatkan sungguh2 oleh si hamba ini untuk mentaqarrubkan dirinya pada Allah...Maka, Hari kemenangan ini adalah untuknya.

Berbeza pula dengan sesetengah golongan yang begitu beriya-iya meraikan dan menyambut hari raya ni dengan begitu meriah sedangkan dia TIDAK BERPUASA...atau paling kurang, MELAKSANAKAN MAKSIAT, maka, HARI RAYA ini TIDAK LAYAK untuk disambut oleh mereka. Kalaupun mereka meraikan hari Kemenangan ni, sesungguhnya, mereka sambut dengan keadaan TIDAK BERMARUAH, dikenali sebagai AHLI MAKSIAT, dan TIDAK MENGHORMATI ALLAH..

Kalian sendiri boleh melihat orang-orang yang dimaksudkan di kaca tv...Sungguh-sungguhla tak malu puak2 ni.

Tapi, itu yang kita boleh nampak dan nilai secara terang-terang...sedangkan DIRI KITA??? macam mana??? adakah kita tergolong dalam golongan yang LAYAK??? atau TIDAK LAYAK???

~bersama-sama memuhasabah diri~ coretan dariapda aadk j ana. atika.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI