Monday, May 11, 2009

PERHEBATKAN AKTIVITI USRAH BARU ROHANI KITA KUAT JEMAAH JD KUAT


Doa seorg abid, Ya-ALLAH hdp dan matikanlah kami dlm landasan agamamu,m masukkan kami dlm golongan org2 yg telah kau pilih utk membantu agamamu, masukkanlah kami dlm golongan yg paling sedikit, amiin ya rab.
Melibatkan diri ke dlm sebuah jamaah Islam merupakan satu tuntutan ke atas seorang individu muslim..
Jamaah ini akan membimbing kita,membimbing diri,keluarga,masyarakat,negara dan akhirnya akan membimbing dunia agar sentiasa meletakkan Islam sebagai panduan utama dalam setiap tindak-tanduk seharian.
Tapi,ramai yg tersalah anggap setelah menyertai jamaah..Mereka fikir hidup mereka akan menjadi lebih tenang,lebih kuat dan lebih mudah memperoleh kesenangan hidup kerana telah dianggap membantu agama Allah,jadi Allah juga akan mudah membantu mereka..Inilah satu penafsiran yg sering disalah anggap.
Apabila kesalah tanggapan ini sering terjadi,maka inilah yg mencetuskan masalah dan akhirnya ramai yg akan lari dari jalan jamaah ini akibat tidak faham dgn apa yg dibawa.Bagaimana untuk faham? Di sinilah pentingnya usrah!Once kita telah melibatkan diri dgn jamaah,jgn diletakkan usrah pada posisi yg terkebelakang,tetapi usrahlah yg wajib diletakkan di hadapan.Usrah akan mengajar kita erti sebenar hidup berjamaah.Usrah diibaratkan seperti keluarga, kita lebih kenali hati shbt2 kita, 1 minggu kalau tak berjumpa shbt, kita akan merindui mereka krn hubungan hati dan doa sentiasa bersama, kdgkala ukhwah dlm jemaah lebih rapat dgn keluarga kita coz... Usrah yg kerap kali bertemu membuat kita lebih terbuka berkongsi sesuatu dgn shbt2 berbanding dgn famly kita sendiri yg kdgkala kita sukar untuk bercerita lebih2 kalu keluarga kita bukan org jemaah.. so dgn ada ada usrah inilah kita merapatkan ukhwwah fillah, ksh syg dlm jemaah semakin kuat..


Usrah akan mendidik kita erti sebenar perjuangan Islam.Usrah akan menguji tahap keimanan kita.Usrah akan menambahkan ilmu di dlm diri kita.Usrah akan menjadi panduan utk kita faham jalan perjuangan Islam through jamaah.Segalanya di dlm jamaah adalah bermula dgn usrah.

Utk kita faham ttg perjuangan Islam,kita perlu berusrah.Utk kita kuat jati diri,kuat keimanan,tetap pendirian dgn jamaah adalah melalui usrah..Jadi,perkukuhlah usrah kerana cara ini adalah cara terbaik untuk kita berikan kefahaman tentang perjuangan Islam.Perhebatkan aktiviti usrah.Barulah kita akan kuat!Barulah jamaah kita akan kuat! Hidupkan usrah dgn berbagai cara jgn jdkan usrah itu menjadi hambar, murung dll.. Ini sekadar peringatan buat kita semua.Ambillah apa yg baik drpd penulisan ini utk kita sama-sama fikirkannya..Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI