Saturday, May 2, 2009

Pengembara di Lembah Ujiannya.Dpd setitis airmani yg hina

Salam..

Secara ringkasnye, nak jugak ana cerita kan pada anda di luar sana..dalam chapter ni, kita mempelajari bagaimana setiap manusia itu berkembang dari sekecil2 sel sehingga sempurnanya seorang insan itu lahir ke dunia..Subhanallah!

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِين. ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ. ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
Maksudnya ;" Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari pati ( yang berasal) dari tanah. Kemudian kami jadikan pati itu air benih ( yang disimpan) didalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian kami diciptakan air benih itu menjadi segumpal darah lalu dari segumpal darah itu kami jadikan seketul daging lalu dari segumpal daging itu kami jadikan tulang lalu dari tulang itu kami baluit dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik pencipta".(Al-Mu'minum : 12-14)perhatikanlah dengan pandangan nurani..Allah menciptakan kita dari sekecil2 benda yang lebih kecil dari hama hingga menjadi sesempurna seadanya..lalu jadilah kita.

Kita dikurniakan aqal menjadikan kita semulia2 makhluq di dunia..yang mana Allah telah mengamanahkan kita sebagai khalifah di muka bumiNya...dan ingatlah sidang pembaca yang dikasihi Allah sekalian..imbaui kembali siapa yang pernah membawa kita kemana sahaja dia berada...selama hampir 9 purnama..malah, tidak cukup dengan itu, dia sanggup mempertaruhkan nyawanya untuk memastikan kita berjaya melihat dunia yang fana ini...dan sehingga akhirnya, sekali lagi insan itu sanggup membanting tulang mencari sesuap nasi dan seteguk air buat pengubat kita disaat dahaga dan kelaparan..
Dialah yang dinamakan
IBU..UMI..MAMA..MAK..MUMMY..MAMA..MA..dan lain2 panggilan yang bisa menggambarkan insan ini..
Ketahuilah sahabatku yang budiman, insan ini telah bersusah payah, berpenat lelah untuk kita...namun, sehingga kini, apa yang telah kita berikan untuknya??

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ
Maksudnya ;"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah." (al-Ahqaf 46:15)

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
Maksudnya ;"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)". (Luqman 31:14)
Mari kita sama2 tanya pada diri..
Adakah selama ini diri ni telah berbuat baik kepada ibu?
Adakah selama ini diri ini menghormati ibu?
Adakah selama ini diri ini tidak pernah bercakap kasar dengan ibu?
Adakah selama ini diri ini telah mengabaikan ibu?
Adakah selama ini diri ini selalu berkata 'ah' pada ibu?
Dan apakah selama ini diri ini telah memohon ampun pada insan yang bergelar ibu pada kita??
Dan apakah selama ini diri ini telah menyatakan sayang dan cinta ini padanya?
Ataukah telah tersilap pada yang tidak selayaknya??
Dan apakah diri ini telah menunaikan haknya untuk mendoakan kesejahteraannya??
sedangkan diri lupa bahawa dia telah bersabung nyawa menyelamatkan kita....

Sewaktu di kelas, tiba2 saya teringatkan ibu dan kelahiran saya ke dunia..alhamdulillah, hari ini saya telah berjaya mengetahui tarikh lahir saya dalam taqwim hijriey..iaitu pada 10 Ramadhan 1409..terima kasih ibu dan ayah..Syukur ya Allah..gembira tak terkata bila dah tau..sebab dah lama saya mencari..baru hari ini termakbul..
Melihatkan gambar adik comel ini, mulus wajahnya yang sedikit terlindung dengan kitab suci al-quran..saya mahu jadi sepertinya..saya mahu jadi lebih baik darinya..saya mahu jadi saham kepada ibu dan ayah di sana...
Ya Allah perkenankanlah permintaan hambaMu ini...kerana hamba tiada daya upaya untuk membalas jasa mereka walaupun hamba menyerahkan seluruh hidup ini untuk berbakti pada mereka,namun takkan mampu untuk membalasnya..Ya Ghaffar, Ya Kahhar, Ya Dzaljalaliwal ikram...
Ana mengajak sahabat2 semua untuk mencari diri....siapa kita tanpa si ibu?apakah kita akan hadir ke dunia ini?...dan apa yang kita punyai sekarang ini adalah kerana susah payahnya ibu dan ayah..maka, mari kita lakukan yang terbaik untuk mereka..hargai ibu selagi masih dikurniakan kesempatan bersamanya..

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI