Thursday, November 12, 2009

Pendedahan amalan Bai'ah berniat JAHAT..

Bai’ah dalam bahasa Melayu moden bolehlah diterjemahkan sebagai akujanji. Semasa Rasulullah di Makkah lagi, ada beberapa penduduk Yasrib (Madinah) melakukan akujanji untuk mempertahankan Islam dan Rasulullah. Semasa Rasulullah sampai di Madinah, orang Muhajirin dan Ansur member bai’ah terhadap kepimpinan Baginda.


Selepas itu setiap kali berlaku perlantikan khalifah selepas wafat nabi Muhammad, rakyat terutama pemimpin tempatan keluar memberi bai’ah. Akujanji taat setia itu memberi pengiktirafan kepada pemimpin yang dipilih itu. Dengan ini mereka boleh menjalankan amanah dengan sebaiknya.

Tiba-tiba timbul pula pada akhir-akhir ini bai’ah ADUN PAS yang mereka bersedia menceraikan isteri masing-masing jika mereka melompat parti. Walaupun dengar seperti janggal, tetapi bai’ah seperti sah. Kedudukannya adalah takliq yang boleh menjaga kelangsungan rumah tangga. Logiknya, kalau suami itu sayang kepada isteri dia tidak akan keluar parti atau apabila dia berkira-kira untuk lompat parti akan difikirkan berkali-kali, mana lebih penting; isteri atau parti baru. Kalau lompat parti, bolehkah dapat isteri lain sebaik bekas isterinya? Jadi, dia akan pilih mempertahankan isteri dan partinya.

Kalau berdasarkan itu, mengapa ada mufti yang kata bai’ah itu haram? Mengapa ada orang yang kata bai’ah itu zalim? Jawapan mereka kepada masyarakat itu bukan berdasarkan ilmu tetapi kerana kepentingan orang tertentu atau jahil.

Takliq dalam Islam boleh datang dalam pelbagai keadaan bagi tujuan menyelamatkan rumah tangga daripada bercerai berai , bukan sebaliknya, mempurak purandakan rumah tangga yang sedia ada. Sebagai bukti, bukankah selepas majlis akad nikah ada takliq yang dibacakan suami walaupun sesetengahnya tidak diketahui isteri?

Selain isteri juga boleh buat takliq dengan syarat dipersetujui suami. Ini bermakna setelah isteri membuat draf takliq dan suami bersetuju dengan takliq itu, mereka takliq itu sah. Maka dengan itu mereka akan saling berusaha mengekalkan rumah tangga mereka.

Takliq ini boleh diamalkan oleh sesiapa, individu ataupun ahli mana-mana persatuan. Sama ada orang politik atau tidak, parti pemerintah atau pembangkang. Boleh juga secara paksa atau sukarela. Yang penting tujuannya untuk kebaikan rumah tangga mereka.

Walau bagaimanapun rencana ini bukan menyokong apa yang dilakukan oleh ADUN PAS kerana apa yang didakwa itu masih tidak jelas pada saya. Sekali pandang seperti fitnah yang sengaja dibesar-besarkan oleh musuh politik. Hal ini kerana Menteri Besar dan sebahagian besar ahli PAS terkejut dengan berita itu.

Saya mencari-cari juga kenyataan YB Khalid Samad yang kononnya mengesahkan kejadian bai’ah itu. Tetapi yang saya dapati beliau mengesahkan wujud satu blog yang mendedahkan kejadian itu. Alhamdulillah saya berkesempatan melayari blog itu dan setelah membacanya, ternyata ia seperti satu cerita yang direka oleh penulis blog itu.

Saya tidak kenal dengan penulis blog itu, mungkinkah dia YB yang dimaksudkan. Saya tidak pasti. Tetapi saya hairan kalau dia wakil rakyat PAS mengapa dia membuat kenyataan itu kepada umum, apakah motifnya. Pendedahan itu yang pada saya amat bodoh sebagai seorang Islam apatah lagi sebagai wakil rakyat.


Jika benar dia adalah wakil rakyat, sememangnya dia tidak layak. Hal ini kerana orang politik ada perkara yang boleh didedahkan dan ada yang tidak boleh didedahkan. Dalam perjuangan ada rahsia dan ada sterategi yang perlu dibuat dengan berhati-hati.

Walau apapun saya berharap setiap umat Islam sama ada pemimpin atau rakyat biasa, jadilah orang yang cerdik dalam melayari bahtera hidup yang berliku ini.


Editor :Ahmad Baei Jaafar

Note: Khaulah Azwar said : Orang yg sedemikian mmg menjadi kemurkaan ALLAH swt menyebarkan hal2 dalaman parti kepada org yg tidak berapa fhm tentang apa yg berlaku memburukkan imej ISLAM sendiri kepada Non Muslim.. Jgn disebabkan parti dan menjaga periuk nasi sendiri kita sanggup gadaikan maruah ISLAM.. lebih2 kita sebagai pihak PAS & PKR tidak diberi peluang utk bersuara, ttp yakinlah janji ALLAH dan hrpkan pertolongan ALLAH swt agar pertolongan diberi dan kebenaran akan terbukti jg Qun Fa Ya KUN... Mereka yg cuba merosakkan imej ISLAM menyebarkan fitnah akan terima sebaik2 pembalasan. Semoga setiap perbuatan dilakukan walaupun sekecil zarah akan dibalas oleh ALLAH swt..



Andainya ku pergi dulu, semoga ISLAM akan perolehi kemenangan dan KEADILAN akan terbukti pd perjuangan ISLAM (PAS)

Alhamdulilah setelah hampir 2minggu diuji dengan kesakitan kini sedikit demi sedikit diberi keafiatan utk meneruskan tgjwb sbg khalifah dan meneruskan pena ini yang telah terhenti seketika. Mohon maaf buat yan, wani yg mungkin tertunggu2 catatan daripada ana mengenai Seminar memperkasakan parti.

Sungguh ana rasa tidak dapat menguraikan satu persatu isu utk kita kongsikan bersama krn kesihatan ana yg krg memuaskan dan tidak dapat beri tumpuan sepenuhnya. Tetapi ana akan simpankan setiap perkara itu dgn baik walaupun tidak dapat terima 100% utk memahaminya krn tidak memberi tumpuan yg baik ketika itu.. Tetapi ketahui lah wahai adk2 ku.. sepanjang bertugas itulah walaupun kalian nampak ana seperti gah berdiri di dalam dewan itu ttp hakikatnya ALLAH swt sahaja yang tahu betapa hampir2 ana tumbang ttp ana tidak tahu daripada mana kekuatan itu ada mgkn dengan himpunan bersama sahabat2 seperjuangan dan apabila melihat kedatangan Ayahanda2 yang dikasihi (Tok Guru Nik Aziz, & Tok Guru Hadi Awang). Ketibaan mereka didalam dewan memberi sedikit suntikan pada ana meneruskan tanggungjawab disini meskipun tidak dapat berdiri lama bersama kalian.. ttp ana duduk utk mengawal keadaan.

Disini ana bersama shbt2 saf pimpinan Negeri dan Datin Sabariah. Hati ana begitu sayu apabila melihat Tok Guru Nik Aziz & Tok Guru Hadi Awang. Setiap percakapan ucapan mereka diperingkat permulaan apabila ucapan dasar diberi Tok Guru Hadi Awang dengan suara yang terketar2 seolah2 menahan sebak apa yang berlaku.. Disitu jg airmata ana mengalir & diperasani oleh shbt2 pimpinan Negeri yang duduk dibarisan ana.. Masya-ALLAH.. tuhan berilah hambamu kekuatan dalam menghadapi tribulasi mehnah perjuangan ini yg banyak ujian dan mehnahnya.. Ya-ALLAH satukanlah hati2 kami lapangkan hati2 kami dalam menyelesaikan kemelut yg berlaku yang ditimbulkan musuh2 mu.. amiin.. itulah doa2 yg ana terlahir apabila melihat satu persatu pimpinan PAS yg berada di hadapan..

Dalam menuju dewan Tmn Melewar yg banyak sejarahnya membuat ana mengimbau kembali sejarah perjuangan oleh pimpinan2 yg datang dan pergi.. berbagai ujian mereka tempuhi dgn tenang dalam menjanlankan tanggungjawab ini. Semoga ALLAH bukakan pintu kemudah bagi kami dan segala masalah yg timbul oleh musuh2 ISLAM akan selesai pada hari ini, insya-allah..Dan moga rakayt yg hadir didlam dewwan ini tahu siapkah yg benar & salah dalam perkara yg mereka sering timbulkan kepada pihak PAS. Semoga kekusutan berlaku akan ditemui jln penyelesaian yg terbaik, insya-allah...

Menanti waktu kemuncak itulah ana begitu kagum dgn ucapan tok guru apabila ucapan sejarah silam perjuangn ISLAM diungkapkan sedikit sebanyak memberi suntikan pd setiap yg mendengar dan hadir dalam majlis tersebut. Setiap Negeri diberi peluang berhujah dan memberi cadangan utk kebaikan parti. Selepas waktu zohor ana bersam adk2 j yang lain siapkan diri utk mkn tengahari dan solat.. ttp.. ana tertewas apabila kepala ana begitu sakit. Ana tak sedar boleh tertidur dlm dewan solat. ya-ALLAH 3ptg.. apabila isu semakin hangat dan melibatkan Exco Selangor. Ana kuatkan semangat utk turun di dewan. Menghampir shbt2 pimpinan lain. Sungguh ana rasa ingin sahaja ana tempelak pd org2 yg menaburkan fitnah pd pimpinan yg tidak bersalah. Tiada bukti kukuh menyatakan YB Dato' Hasan ingin mengumnokan ahli PAS. terang2 ALLAH turunkan Al-Quran dimana ALLAH ingatkan kita semua dalam kita mendengar perkhabar yg tidak ada sahihnya maka hendaklah kita berhati2 krn ini akan membinasakan orang yg diftnah dan akan memburukkan jemaah itu sendiri.. Bersabarlah shbt2 seperjuangan.. dalam kita menyebarkan dakwah dan menjalankan tanggungjawab kita dalam pimpinan dan berada dalam jemaah ISLAM.. musuh ISLAM mmg akan cuba sedaya upaya menjatuhkan perjuangan ISLAM lebih2 apabila orang yg diberi amanah dalam perakara bila dibuat dengan terbaik maka ada sifat irihati. Kini apabila parti kita (PAS) semakin diterima oleh rakyat pihak BN semakin gentar dan sedaya upaya mereka menaburkan fitnah pada parti kita. Sedangkan kita tidak diberi peluang utk berkata2 dalam mana2 media. Memang di M'sia bagi ana sistem politik ini tidak adil sama sekali. Berpolitik hanya sebelah pihak. Jika mereka dipihak yg benar... tlg beri ruang dan peluang utk parti PAS, PKR bersuara di media. Lakukanlah demokrasi yg adil dan saksama.

Jgn kita bersuara lantang dengan menipu semua pihak yg tidak peka dengan apa yg berlaku diluar sana.. hanya bergantung dengan televisyen. Semakin hari dalam ana menahan kesakitan hati ana begitu sakit mendengar berbagai2 isu pihak UMNO mainkan rasa mmg terlalu geram, Fitnah dibuat keterlaluan. Isu Baiah dll?? ana sendiri terkejut isu ini dimainkan semasa 7hb Oktober, 2009 saat PAS utk adakan Seminar memperkasakan PARTI. Ana suarakan isu ini pada adk2 j ana yan & wani. Mereka ckp ana salah dengar.. tp ana cakap betul ini isu yg ana dengar dpd Radio IKIM dan TV awal pagi tadi.. tgk ye mgkn minggu ini isu ini menjadi hangat..

Tidak patut isu baiah dimainkan oleh BN. sebagai dalam 1 parti Bai'ah mmg ada dalam parti ttp tidak pula dinyatakan mana2 pimpinan yg meloncat ke parti lain maka akan jatuh talak 3, masya-ALLAH fitnah yg amat besar, daripada ana study sehingga kini Bai'ah yg kami diajar adalah sumpah setia kami dalam menerima jawatan utk mentaati arahan pimpinan selagi tidak melanggari syariat dalam ISLAM. Dan hendaklah melakukan pekerjaan itu dgn sggh semua krn ALLAH. Tetapi inilah pertama kalinya ana mendengar isu bai'ah akan melepaskan talak 3 pd isteri2 pimpinan jika mereka keluar daripada parti. Sungguh org yg mereka2kan cerita dalam parti doa ana semoga ALLAH berikan hidayah pdnya kembali ke pangkal jln. Tidak ada Rasa perasan bertuhan dan bersalah dengan menaburkan fitnah pada parti & pimpinan lain. Semoga diberi petunjuk oleh ALLAH swt pada kita semua apa yg berlaku sejak akhir-akhir ini isu yg direka oleh pihak yg tidak bertanggungjawab akan ALLAH buktikan semua itu adalah tidak benar. dan semoga rakyat m'sia dan pimpinan semua pejuang ISLAM tidak cepat melatah dengan berbagai perkara ciptaan pihak BN lakukan utk menjatuhkan semagat perjuangan kita.

"Sejauh mana seseorang itu amampu menghadapi tekanan, sebanyak itulah ganjaran pahala yg bakal diperolehinya.Semakin besar tekanan yg dihadapi, semakin besar nilai pahala disisi ALLAH swt."

Ana harap kita semua semakin peka dan bekerja kuat utk hadapi musuh2 ALLAH ini..Semoga kebenaran ini akan tertegak jg.. Insya-ALLAH..

6:30ptg ana, yan , wani hbs bertugas semua peserta keluar suasana di Gombak ujan turuna mat lebat sekali. Ana ajak adk2.. g mkn. mgg terlalu lapar& penat.. kami mkn di reswtoran Taqwa Gombak, lps magrib singgah ke masjid di Gombak. Lps soalat magrib tiba2 yan, wani bgtahu.. depa nk tunggu lps isya sbb ada kakak di masjid minta kami jd saksi kepada seorg saudara baru yg ingin masuk ISLAM..alhamdulilah terima kasih ya-ALLAH krn kau campakkan hidayahmu pd dirinyamg pertolongan diberi pdnya utk mendekati ISLAM dimudahkan.. ana bg ctc no ana insya-ALLAH ana akan bantu dia utk membawa dia ke kelas pengajian utk saudara Baru di masjid area rmh ana.. disitu mmg ada kelas khas..dibimbing beberapa utz yg bertauliah dan imam Rizal jg blh membantunya.. ana hrp semoga dipermudahkan utknya...so lps hbs tanggungjawab kami menjadi saksi pengislamannya kami terus perjalanan kami meneuju ke kampus mengahantar adk2 ana.. kepala ana semkin sakit.. wani belikan ubat utk ana.. sebelum melangkah pergilah adk2 memberi kucupan kasih pd ana.. dan ucapan yg ana tak blh kupa setipa kali berpisah dgn mereka.."Akak, ana sygkan akak..." ana senyum dan ksh mereka ana sambut jg krn ALLAH.. dan ana akan berpisah dgn wani yg tinggal berapa minggu utk tinggalkan dunia Kampus krn pengajiannya sdh tamat. semoga adk2 j ku berjaya dunia akhirat dlm hadapi imtihan terakhir ini... amiin ya rab..

Wani adk yg sgt nakal ana kenalinya 2004 til skrg.. sft dia yg ana tak blh lupa suka berebut sesuatu dgn ana hatta makanan yg adadkt mulut ana.. pasti itu jg dia nak.. erm.. lps ni xde pengganti dia yg nakal mcm tu. Yan pula ana kenal thn lps.. adk yg mengekor ana lps solat magrib di Masjid IIUM.. mana ana pergi dia mengekor mengalah SB. ana jd rimas.. masuk kedai pun dia perhatikan ana.. lama.2 entah mcmmana ana sergah dia.. & kenal lbh dekat lg.. hingga kini.. adk sorg ni mmg terlalu manja.. nak marah pun x blh jd marah.. smmgnya ana pula jenis tak pandai marah org.kalau mrhpun ana lbh suka mendiamkan diri.. bimbang ana tak blh ctrl diri.. itulah sft ana.. & kalau mrh pun sygkan adk2 j ana yg iabarat spt adk2 ana sendiri. merekalah penghibur hati ana.. yg tenggelam timbul... tp semua ana ingat & ksh tak terputus.. lbh2 adk2 generasi wani, Huda, dll... ALLAH sahaja yg tahu..mg ukhwwah sentiasa dipeliharanya.. amiin...


video

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI