Friday, September 18, 2009

Forum Berpaut Di Dahan Cinta dngrlah mg kita perbaikikan diri..


Forum Berpaut Di dahan cinta.mp3 - Ustaz Hasrizal, Dr. Rubiah, Dayangku Intan

salam.. alhamdulilah ana dapat juga link ini krn saat2 akhir ni berjumpa dgn shbt2 sekuliah tiba2 ada adkjemaah tanya pada ana

Adk j: Kak,ana nk tnya sesuatu mcm mana kita nak bg teguran kpd seorg shbt sekerja dgn ana sering je berjumpa dgn utznya.

Khaulah : Erm, alamak soalan cepu mas, cana nk jwb? pk sejenak.. ginile.. sbnrnya mmg selemah iman kita ni bila melihat kemungkaran berlaku didepan mata kita, kita benci melihat maksiat didepan kita, nak tegah dgn teguran kita rasa mcm tak mampu sbb yg kita nak tegur tu pun adalah seorg utz so sebaiknya kalau blh kita elakkan dpd berada tempat tersebut dan dlm hati kita bila dh ada perasaan benci dgn apa yg berlaku itulah selemah iman kita. Dan teringat seorg imam berckp dgn akak dulu, kalu kita tak mampu nak bg teguran pada dia memadai dgn kita cuba boikot skp dia, buat le mcm krg senang nak bicara dgn dia, kalau hati dia terdetik, ei kenapa dia cam ni, kalau dulu nak berckp dgn kita tp skrg mcm nak taknak dan cuba nak elak berjumpa/berbicara dgn kita, so masa tu kalu ada ruang kita mulakan bicara dgn berhikmah.. bgtahu sbnrnya ana kurang senang skp antum, berjumpa yg bukan muhrim berdua2an,tahukan hukumnya, dan masa 2 siapa yg ada ditengah?? bertentangan mata dgn yg bukan muhrim kita, yg org pej ni nak buat kerja pun kurang senang, seolah mcm kami ni jd pak guard dan mak guard antum berdua dgn melihat apa yg berlaku., ada ilmu, sbg seorg utz sepatutnya perkara ini tak berlaku, so kalau boleh perbaikanlah apa yg berlaku. Takutkan ALLAH, jgn sampai org sekeliling asyik berkata2 dgn free je dpt dosa bila asyik bicara tentang antum. Kalu rasa tak boleh kawal maka lebih baik bernikah itu jln yg terbaik, jgn terus menerus membuat dosa..Takutkan ALLAH...

Khaulah : Lagi 1 pk le kalau mcm ni skp kita pandangan org pd kita bgmana? ingatlah skp kita akan dilakukan oleh anak2 kita, nauzubillah..kalau skrg dh berjumpa, kerap berhubung maka kemanisannya tidak akan ada lg bila sdh berkhwn sbb dh rasa masa kita blm diakadkan terlebih dahulu (Bujang).. so mana yg kita nak, nikmat ksh syg semasa bujang /perkahwinan yg kita hrpkan kekal selamanya dgn ksh syg itu mendapat keredhaan ALLAH..

Adk j : ye le kak.. betul jg apa akak ckp, ana rasa mmg tak mampu nak bg terguran tp hati ana amat benci melihat apa yg berlaku didepan mata kita..hilang respect ana pd mereka.. Ana mhn pd ALLAH agar jauhkan itu semua dlm hidup ana krn ana nak ksh syg pd bakal ana adalah utk selamanya biarlah ksh syg tu dpt rasa slps perkahwinan yg sah dan dpt redha ILAHI, akak doakan ana ye.. dan kalu ana terlupa tlg sgt2 ingatkan ana.. bimbang ALLAH bg ujian pd kita pula.

Khaulah : insya-ALLAH kita sama2 mohon pada ALLAH agar pelihara melakukan dosa dan maksiat, sekira kita terlupa mhn diberi peringatan agar kita tak melakukan perkara tersebut hingga berlakunya maksiat, nauzubillah..

Khaulah : 2 org tu org j ke?

adk J: Erm utz tu mmg org kuat j, tp td bdk tu tak nampak dia org j, mgkn baru nak belajar bersama kehidupan j.

Khaulah : Erm.ssh jg ye, kalau utz tu j, tp kalau dia pilih yg bukan j bimbang akan diuji, ramai shbt2 kita yg memilih pasangan kdg2 buat kesilapan yg besar bgmana nak melahirkan JUNDUALLAH generasi pelapis kita?? tapi hrp kalau utz tu kuat pegangangnya semoga dia dpt membantu budak tu masuk j. Moga dia jd muslimat 1 hari nanti, kita doakan mereka...tp bimbang dia pula yg terhanyut... Ujian2...

Adk j.: yele kak mmg selalu shbt2 kita buat kesilapan dlm pemilihan Jodoh ni.. dah tahu konsep jemaah, utk melahirkan pelapis keluarga pejuang dan ansaruallah tapi kita buat kesilapan dgn pemilihan yg salah.. dan disitulah ALLAH beri ujian pd kehidupan mereka, dan makin lama makin ramai yg terhanyut sebb pasangan tak fhm kehidupan dalam jemaah.. ei.. pening nak pk ye kak.. Khaulah: 2 yg penting sbnrnya dlm pemilihan jodoh. kalau kt main rembat je.. ssh jg..jgn mimpi kita nak melahirkan keluarga jemaah pelapis kita semakin terpupus, sdh tentu kemurkaan ALLAH akan hdr.. kita dh tahu duri dijalanan dan pisau ditangan tp kita nak juga teruskan.. so pk sendiri le.. Biar lambat asalkan kita tak salah dalam buat pemilihan.. Erm akak selalu teringat Naqib & Naqibah pimpinan akak ckp Ustzah Khatifah, Ustazah Zarahwani.. akak suka dngr pengalaman kakak2 ni.. mcm2 mereka tempuhi.. dan disitu akak ambil mana yg terbaik. Betul jg kata k.pah dan k.wani.. kena buat pemilihan yg tepat apabila kita berada dlm j, dan jgn kita kata kita hebat selagi kita tidak diuji dlm alam perkahwinan utk berada dalam gerakan jemaah, kdg2 kita diuji dgn sifat suami/isteri dan anak2 kalau kita tak amalkan ilmu yg kita dpt dalam tarbiyah,.. so mg kita pk sama2 dan jgn salah langkah..Janji ALLAH pasti berlaku dan setiap org ALLAH dh tentukan jodohnya.. minta le yg terbaik pd ALLAH agar pasangan kita adalah org yg sefkirah dgn kita agar kita tidak terhanyut selepas perkahwinan.. semuanya dah termaktub dalam AL-Quran..isteri suami anak2 , peniagaan adalah ujian. dan ALLAH bg amaran org2 yg keluar dpd jemaah.. so kena le beringat...

K le.. dh nak berbuka ni shbt2 lain tentu tunggu kita.. doakan yg terbaik utk mereka agar ALLAH buka pintu kemudahan mg mereka dipermudahkan urusan jodoh mereka.. insya-ALLAH.. so inilah perbualan kami dan membuatkan ana kdg2 tertanya jg..mmg sukar nak mengawali nafsu hatta org tu utz /ustzh pun kalau iman tidak dijaga pasti syaitan akan menghasut kita, betapa tipisnya iman kita spt kulit bwg.

"Ya-ALLAH peliharakan diriku dpd melakukan kemungkaran.. kurniakan aku iman dan berilah aku peringatan sekiranya habamu terlupa.. jdkanlah aku hamba yg takut kpd azab api nerakamu.. amiiin ya rab.."

Semoga shbt2 kita sama2lah fikir jgn kita melakukan perkara yg dimurkai ALLAH, apatah lg sekrg ni kt berdepan dgn bulan Ramadhan, jgn jdkan ibadat puasa kita dpt penat saja bila kita buat perkara yg dimurkai ALLAH., kalu dh buat maksiat dlm bulan ramadhan kata utz puasa mereka tidak membantu mereka menjad org yg beriman dan tidak merasa kemanisan dlm beribadah setelah membuat perkara2 yg dimurkai ALLAH... penatkan puasa mcm ni??

Jadikan bulan Ramadhan ini adalah bulan tarbiyah yg baik utk kita, didik nafsu kita supaya jgn terus menerus melakukan perkara yg dimurkai ALLAH, tepuk dada tanya iman kita k..waalllhualam.. mhn maf sekiranya ada yg terasa hati jika penulisan ana kali ini ibarat spt menyindir.. tp demi ALLAH ana tak niat itu semua cuma hnya membetulkan keadaan dan menjwb soalan adk j ana sorg ni..kalau btl pun berlaku pd sekeling ana.. mgkn ini jg 1 peringatan utk diri ana... semoga kita sama2 dpt peringatan dgn pertanyaan adk j ni dan mungkin ada shbt2 blh bg idea yg bernas utk kita atasi masalah ini apabila maksiat berlaku di depan mata, apa tindakan kita, membiarkan, atau sebaliknya???sama2 pkkan...

Tadarus Nisa& Khatam Al-Quran Anjuran Mslmt & Nisa Gombak





Nisa' Gombak BERJAYA mengadakan Majlis Khatam Al-Quran Remaja pada 13 September, 2009 di Masjid Zakaria Bt 8. Majlis ini menggabungkan semua remaja Tadarus 3D Nisa' yang diadakan sepajang Ramadhan 1430 ini.

Insyallah dengan pengajuran program Khatam bersama ini dapat mengeratkan lagi hubungan silaturrahim semua peserta tadarus antara satu sama lain dan ibu bapa bersama Nisa' Gombak.


Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. .bersabda:

"Tiada suatu kaum pun yang sama berkumpul dalam salah satu rumah dari rumah-rumah Allah - yakni masjid - sambil membaca Kitabullah dan saling bertadarus di antara mereka itu, melainkan turunlah ketenangan di atas mereka, serta mereka akan diliputi oleh kerahmatan dan diliputi oleh para malaikat dan Allah menyebut-nyebutkan mereka itu kepada makhluk-makhluk yang ada di sisiNya - yakni para malaikat."

(Riwayat Muslim)

video

Dengan Nama ALLAH yg maha pemurah Lagi Maha Penyayang. Segala pujian bagi ALLAH, TUHAN yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Pujian org2 yg bersyukur & kesudahan yg baik bg org2 yg bertaqwa. Selawat dan salam keatas Rasul kita Muhammad dari juga keatas keluarganya dan shbt2nya.

Ya-ALLAH, TUHAN kami, terimalah doa dan amalan kami, sesungguhnya Engkaulah yg maha mendengar lagi maha mengetahui, Terimalah taubat kami, ssghnya Engkaulah maha penerima taubat lagi mangasihi. Tunjuki dan bimbinglah kami kepada kebenaran dan jln yg lurus berkat Al-Quran. Ya-ALLAH, kasihanilah kami dgn berkat Al-Quran & jdkannya , cahaya, petunjuk, & rahmat utk kami. Ya-ALLAH ingatkan kami apa yg kami lupa dari Al-Quran , dan ajarlah kami apa yg kami tidak tahu tentang isi Al-Quran, & Kurniakan kami keupayaan utk membacanya pd waktu mlm & siang, & jdkan Al-Quran itu sbg hujah utk kami. Wahai Tuhan pemelihara sekalian alam.

Ya-ALLAH, hiasilah diri kami dengan keindahan Al-Quran, muliakanlah kami dengan kemuliaan Al-Quran, serikanlah kami dengan ketinggian martabat Al-Quran, & pakaikanlah kami dgn pakaian permata Al-Quran. Masukkanlah kami ke dlm syurga dgn syafaat Al-Quran. Selamatkanlah kami daripada segala bencana dunia & azab hari akhirat dgn berkat kehormatan Al-Quran.

Ya-ALLAH jadikanlah Al-Quran semasa hidup kami didunia sbg rakan & dialam kubur sbg kwn yg mesra pd hr kiamat sbg pembantu sbg cahaya penyuluh semasa menuju ke syurga sbg teman & sbg penghadang & pendinding api neraka, & jdkanlah Al-Quran utk kami sbg panduan & ikutan kpd segala kebaikan , dgn limpah kurnia kemurahan & kemuliaanMu jua ya Allah, Tuhan yg Maha Pemurah.

Ya-ALLAH tunjukilah kami dgn petunjuk Al-Quran , slmtkan kami daripada api neraka dgn sbb kemulian Al-Quran. Tinggikanlah darjat & martabat kami dgn sbb kelebihan Al-Quran, & hapuskanlah dosa kejahatan kami dgn sbb membaca Al-Quran. Ya-ALLAH, Tuhan yg mempunyai segala mcm kelebihan & Ehsan. Wahai Tuhan kami , berilah kami kebaikan di dunia & kebaikan di akhirat , & peliharalah kami dari azab api neraka.

ALLAH mencucuri rahmat & slm sejahtera keatas junjungan kami Nabi Muhammad saw serta keluarga & shbt2 baginda sekalian. Maha suci Tuhanmu, Tuhan yg mempunyai keagungan & kekuasaan dari apa yg mereka katakan & salam sejahtera kpd sekalian Rasul. Segala puji tertentu bg ALLAH, TUHAN yg Memelihara dan Mentadbir seluruh ALAM. AMIIN YA RAB.




SIMFONI KASIH TAUTAN HATI