Tuesday, June 23, 2009

Kematian itu Mengejutkan, Al-Fateha Buat Ayahnda Dato' Fahmi


Hadith :
Dari Jabir bin Abdullah r.a katanya:”satu jenazah berlalu di hadapan Rasulullah s.a.w lalu baginda berdiri. Kami pun berdiri juga mengikut baginda. Kemudian kami berkata:”Ya rasulullah! Itu jenazah orang Yahudi.” Sabda baginda:”Kematian itu mengejutkan. Oleh itu bila kamu melihat jenazah (lalu) berdirilah.”

Semalam Warga Gombak terutamanya Pihak MTD GS digemparkan dgn kematian Allahyarham Dato Fahmi pada 2:30ptg.. Semua org bagaikan tak percaya apa yg didengar.. Ana benar2 rasa sedih krn hasrat hati ana utk mengadakan taaruf lbh dkt lagi dgn Dato' Fahmi yg diibaratan seperti ayah ini terlalu amat ambil berat pd ana dan shbt2 jemaah. Ada beberapa perkara yg Dato' Fahmi nak membantu ana utk setledkan masalah yg amat berat utk ana nak pikul, tp insan ini tiada lagi selain minta pertolongan ALLAH dia le tempat ana dan shbt2 minta pandangan dan dorongan.. dgn banyak pengalaman yg luas dlm perniagaan dll..


Foto Arwah Dato' Fahmi berbaju coklat susu sblh p.cik baju melayu ungu. Beliau banyak meberi sumbangan tenaga, fikiran dll dalm urusan jemaah walapun usia semakin lanjut. usia belia 59thn.







Arwah bersama dato' Hasaan dan shbt2 seperjuangan muslimin..

Dirinya Orgnya terlalu baik dan org yg suka berlawak. kalau diri kita diuluti kesedihan dia le yg menjadi penawarnya. Telatahnya sering membuat org pej di MTD dan shbt2 seperjuangan mmg tak kering gusi kalu kami berborak2 kosong..


pd 21/6/2009, slps solat subuh ana dah set dlm kepala ana.. hari itu Dato Fahmi, Utz Hirman, Utz Tarmizi mrka bertiga ni mmg tak boleh dipisahkan terutamanya Utz Hirman yg ana lihat dia mmg terlalu rapat dgn Dato' Fahmi. Ana dlm bilik En Omar.. sibuk siapkan kertas kerja Nisa' dan siapkn kerja Ahli Majlis.. tiba2 Dato' tanya ana.. Sue org mana ye.. padahal kami ni mmg le kenal lama.. tp mungkin tak berkesempatan utk mengenali lbh dkt lagi.. erm ni nak buat taaruf ke.. ana org Perak le.. tp dah bermastautin di Gombak.. Lps tu habis le ana kena sindir dgn 3 org ni Dato' Fahmi le suka sgt menyakat habis lorat perak dia keluar.. melucukan.. slps dpd tu ana tak jumpa dia hampir 1 minggu rasa macam pelik kalau dia takde dkt MTD.. sbbnya takde org yg suka berlawak mcm dia..dlm hati ana tertanya mana Dato' Fahmi pergi.. yg ana dimaklumkan haritu pemuda GMBK nak pergi Johor.. tp tu semua rmh generasi muslimin.. takkan Dato Ikut.. erm takpe le ana harap Dato' selamat diamana jg..


Slps daripada tu 22/6/2009- ana tersenyum riang bila melihat kelibat ayah sorg ni.. alhamdulilah Dato Selamat lama rasa mcm tak jumpa tiada gurauan dirasa di MTD bersama shbt2.. setiba di muka pintu Dato panggil..Cik Sue.. pekhabar.. ana jwb alhamdulilah sihat sikit demam dh kebah tp batuk masih x hilang lg.... Dato' Sht..?? dia jwb mcm ni le sue.. skt2 tua.. ana lihat riak wajahnya.. nampak mcm krg sihat..dlm sibuk buat kerja di Bilik En Omar .. depa ni semua duk ckp Hal P.Raya akan diadakan tak lama lg di Kelantan.. oo baru ana ingat Dato takde dia excord JPN dan Dato' Hassan.. lupa2.. pdhala ana dh dimaklumkan hal ni maybe kesibukan dgn prog hujung minggu dan tak berapa sihat krg bagi tumpuan..


Dato Fahmi : Sue.. hang tahu tak. manek urai tu jauh sgt2.. hang nak ke Berjihad dkt sana..
Sue : Insya-ALLAH jika diizinkan ana akan pergi.. doakan moga ana dan shbt2 diberi peluang utk bertugas disana.. mcm kita semua dpt bertugas di Bukit Gantang..

Dato' Fahmi : Ye le, insya-allah moga kita semua dpt menjalankan tgjwb kita disana..

Ei.. jumle kita lunch.. ana, dan utz tarmizi tak g.. coz.. ana nak siapkan keje dan sememangnya ana tak suka keluar lunch panas.. nanti kena migrane.. so En. Kamarul, En Omar, Utz Hirman le yg keluar lunch.

En Kamarul : sue nak mkn tak??

Sue: Tak nak le..

En kamarul : Yeke, takpe hari ini ana belanja.. ana diam je. up 2 u..


slps 2:30 ptg : P. Nik dtg pej.. dia bg bungkusan kasut pd Dato Fahmi.. ana, Dato Fahmi secara tiba bertembung dpn pintu.. masuk..

Sue : oo. ni dpt hadiah pula ke.. kasut pe tu Dato'

Dato: Kasut Generasi ni sue. hanya org tertentu je le pakai..dgn senyuman dia terus balik..

Sue : erm..ada2 je le Dato ni..



22/6/2009 : hari ni H/P ana jd hotline pula, banyak le pula kes kematian, aduan ibu tunggal dll masuk di Pej ana... so kena le ambil semua repot utk submit pd MTD..di hati ana, ya-allah asyik dengar kematian, tiba2 terbayangkan Dato' Fahmi..ei.. napa teringat Ayahanda sorg ni..?? hati mula berdebar2.. Ya-ALLAh berikan hambamu ketenangan.. rahmati dia dimana saja berada.. amiin. apakah persiapan ana utk hadapi ini semua??sdh bnyk mana amalan ana?? Ya-ALLAH terimalah amalan hambamu.. amiin







12:30tgh : ana g mtd.. buat keje mcm biasa terus masuk pej En Omar, submit semua report..

En Omar: ya-ALLAH hari ini kenapa bnyk sgt dpt kematian, tak menang tangan nak ziarah.. tiba2 hujan turun.. ana tnya dgn Mek Liza..

Sue : Liza Dato Fahmi, Utz Hirman Masuk tak hari ini?

Mek Liza: tak nampak lagi kak.. selalu depa dh masuk waktu gini, Bz kot g S. Alam pej Negeri..

Sue : erm ye kot.. x pe le..

2:30 ptg dlm sibuk buat keje.. dkt pej En Omar, bincang kertas keje Nisa' Gombak, dll ana dimaklumkan ada pemuda di tmn selasih meninggal.. lps tu ana terus duk luar buat keje dkt luar pula.. tukar angin..


3:00ptg : Nampak En Omar bergegas turun bawah.. eik napa ni..terdengar nama Dato' Fahmi kata mereka pengsan..yeke...


3: 30 ptg: En kamarul dtg meja ana, sue.. tahu tak, apa dh terjd hari ini,

Sue: Erm entahle, rasanya hari ini bnyk sgt kematian, napa??




En Kamarul: Sue.. sabar ye.. org yg kita rapat dah tinggal kita,Dato Fahmi..

Sue : hah yeke. En Kamarul jgn main2.. ni bkn blh buat main2 tau.. yele pemuda gmbk terutama org pej ni mmg suka berlawak kdg2 ana confius mana 1 yg serius.. ana terus tel H/P Dato Fahmi, alamak off.. ya-ALLAH katakan tidak benar, hrp itu gurauan..

Tarmizi, kamarul : Sue tel sapa??

Mek Liza: kak betui ke depa ni?

Sue: Tel Hp Dato le..

En Kamarul, tarmizi, : ya-ALLAH org dh x de hang tel buat apa... dgn secara lawkanya En Kamarul buat memek muka dia ckp pe" Kang nanti mayat Dato Fahmi jwb "oi.. sue aku dah mati le.. hang tel buat pe" ana ketawa hambar..

Sue: ana terus tel Utz Hirman " Utz betulke apa ana dengar Dato Fahmi meninggal?"

Utz Hirman : Yup, sue maaf x sempat nak SMS, terdengar suara yg sedih,

Sue : Innalilah.. ya-allah jdkan hambamu redha atas apa yg berlaku, terus menitis airmata ana.. hasrat ana tak sampai.. rasa 1 kehilangan ayah yg blh dibuat shbt.. :( so ana bincang dgn shbt2 MTD kita g lps asar le ye.. uruskan hal akhirat kita dulu..

shbt2 : Ok set.


ana, Liza terkebil2 cari rmh Dato Fahmi dkt dgn Rumah Dr Uzai katanya... so tiba2 toleh kanan Utz Hirman lambai.. ana senyum alhamdulilah dimudahkan perjalanan.. akhirnya sampai jg rmh Dato'


setiba dirumah Dato Fahmi ana bersalam dgn Datin dan anak2.. terus ucapan Takziah diberi, ana capai Yasin, disedekah pd arwah Abah Ana, org2 yg terhampir dan pd Dato Fahmi' dlm selawat dan membuka yassin, semakin lebat airmata ana menitis, bila melihat terkujur jenazah didepan mata..teringat segala kenangan bersama Dato' yg sentiasa membakar semangat pejuangan ana, sentiasa mnjd pendorong utk ana dlm jemaah, org yg tak jemu2 bg nasihat, dia le yg mnjd bodyguard ana bila ada 1 perkara yg berlaku dlm hidup ana.. tp org ini sdh tiada lg.. ya-ALLAH Engkau lebih menyayangi dirinya.. jdkanlah kami org2 sabar mnghadapi ujian ini.. rahmatilah rohnya..


Mmg kami semua macam tak percaya apa yg berlaku serasa semalam masih terasa pertemuan dgn Dato' fahmi bersama shbt2.. rmh ini dipenuh dgn shbt2 seperjuangan utuk membaca yassin dan urusan jenazah..


6:20 ptg Dato' Hassan bersama shbt2 Savana dtg..airmuka shbt2 dpt kulihat airmata mereka jg menitis spt ana.. Doa dihulur, tahlil dibaca oleh Utz Manap dan Dato' Hassan sungguh semua penghuni menitis airmata bila mendenagar Doa Dato' Hassan


Ya-ALLAH sungguhnya Engkau Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Sghnya kami amat menyayangi shbt kami ttp kami redha dan pasrah atas pemergiannya krn Engkau lebih menyayangi shbt kami. Akan kami teruskan sisa2 perjuangannya sehingga ISLAM tertegak dimukabumi ini, Ya-ALLAH Ya JABBAR ya MUTAKKABIR, YARAHMAN..ampunilah kami semua, ampunilah dosa kedua ibubapa kami samada hidup/meninggal dunia, tempatkan mereka ditempat yg mulia disisimu, ampunilah shbt kami Dato Fahmi, Ampunilah anak2 kami, isteri2 kami sekiranya kami terlupa mendidik mereka krn atas urusan dunia semata2.. 1 hari kami jg akan bertemu dgnmu, sekiranya diberi peluang maka kau temukanlah kami semua dlm golongan org2 yg beriman dan beramal soleh yg membantu agamamu.. Ya-ALLAH ringankanlah azabmu pd shbt kami, tempatkanlah ditempat yg mulia disisimu, terangilah kuburannya, luaskan kuburnya spt Engkau beri pd org2 mukmin, ya-ALLAH kurniakan kesabaran pd kami, isteri, keluarga Dato Fahmi dlm hadapi ujian ini. Bukakanlah, lapangkan hati mereka semua dalam urusan dunia dan akhirat ini bg meneruskan kehidupan ini dgn tenang.. ya-ALLAH berkatilah doa rintihan hati kami semua, amiin ya rab..


Alhamdulilah selamat Yasin doa dibaca, kami diberi taklimat bahawa jenazah akan dimandi dkt Surau, dan akan dikebumikan slps isya' di Kepong..

Insya-allah ana akan pergi bersama shbt2,mengiringi jenzah ke perkuburan, inilah pengalaman baru ana mengiringi jenazah waktu mlm.. moga disitu akan memberi keinsafan pd ana agar lebih banyakkan amalan kita di dunia jauhkan segala melakukan perkara yg dimurkai..

Lps magrib ana terus siapkan diri bawa anak buah ana nana utk bersama, nak bawa famly ana mak masih tak sihat.. xpe le ana taknak mak sakit.moga mak ana jg dikurniakan keafiatan yg baik insya-allah..


















Ahlan Wahsahlan Rejab.. Selamat Beramal

Salam, alhamdulilah pd esok 23hb Jun, 2009 akan kita bertemu kembali bln yg penuh dgn keberkatan dlm ISLAM. 3 Bln yg sgt2 dinantikan bg org2 yg beriman utk merebut meningkatkan ibadat iaitu Rejab, Syaaban, Ramadhan. semoga dgn bertemu bln ALLAH, Bln Kekasihnya dan Bulan Umat ISLAM ini akan mentarbiyahkan diri kita utk perbaikikan diri dan amal kita utk menjadi insan rabbani, insya-allah.. Dgn itu ana ambil kesempatan buat semua keluarga, shbt2 seperjuangan dan semua pengunjung Selamat menyambut bln Rejab, mohon maaf zbn jika tersasar bahasa selama ukhwwah terjalin..
Sedikit tazkirah utk kita mempersiapkan diri utk mengerjakan puasa2 sunat sebeleum berhadapan bln Ramdhan.. insya-allah..
Rejab secara bahasa bermaksud mengagungkan atau memuliakan. Bulan Rejab merupakan bulan yang ke tujuh dalam kalendar hijrah. Ia dinamakan Rejab kerana orang-orang Arab pada zaman jahiliah memuliakan bulan ini lantas mengharamkan apa jua bentuk peperangan pada bulan ini.
Di antara kabilah Arab yang ekstrem dalam mengagungkan bulan Rejab ini adalah bani Mudhar.Di dalam kalendar umat Islam terdapat dua belas bulan yang mana Allah S.W.T. telah memuliakan empat bulan darinya.
Firman-Nya:Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya) ; dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.
“ al-Tawbah (9) : 36Imam al-Qurthubi berpendapat tafsiran maka janganlah kamu menganiaya diri kamu di dalam ayat di atas bermaksud jangan seseorang itu menjadikan apa yang diharamkan pada bulan ini halal dan janganlah mengharamkan apa yang halal.
Jika firman-Nya di atas hanya menunjukkan terdapat empat bulan yang dihormati dalam setahun maka sabda Nabi s.a.w. ini memperincikan lagi tentang nama bulan-bulan tersebut Sesungguhnya zaman itu akan terus berlalu sebagaimana saat Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun itu ada dua belas bulan.
Empat di antaranya ialah bulan-bulan yang haram, tiga di antaranya ialah berturut-turut, iaitu bulan-bulan Dzulqaedah, Dzulhijjah dan Muharram.
Bulan Rejab adalah bulan Mudhar (nama satu kabilah) yang terletak di antara Jamadilakhir dan Syaban. “ Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 4662Ternyata bulan Rejab termasuk dalam bulan-bulan yang telah dimuliakan oleh Allah S.W.T..
SELAMAT BERAMAL, MOGA AMALAN KITA DITERIMA OLEH ALLAH SWT HENDAKNYA, INSYA_ALLAH..

Tak perlu ISLAM HADAHARI cukuplah ISLAM DARIPADA DULU LAGI YG DIBAWA OLEH NABI MUHAMAMD SAW

video

Salam.. marilah kita sama2 fikir sebaiknya dan tepuk dada tanyalah iman..kita selama ini.. Perluke ISLAM Hadari?? Tak cukupke ISLAM yg dibawa oleh Junjungan Nabi Muhamamd saw utk kita ikuti?? Mari kita dengar Forum Hal Ehwal ISLAM Anjuran Gombak Setia..Moga dpt dimanfaatkan sebaiknya..waallahualam..

JOM TOLAK ISLAM HADARI 100 %

Kem Bridge Amal, Jom release 10 sion utk perbaiki diri

Salam, dijemput adik2, shbt2 dan semua pengunjung utk sertai KEM BRIDGE AMAL Anjuran DUn Gombak Setia

Tarikh : 4-5hb Julai, 2009
Tempat : Alang Sedayu, Gombak
Umur : 13-17thn sahaja..

Yuran : Percuma tiada bayaran akan diberi Baju T-Shirt, Topi Amal

Sebarkan pd saudara mara, adk-beradik dan org yg terhampir. Banyak pengisian dan program yg bermakna utk dikongsi bersama bagi memperbaiki diri.

BERAMAL KERANA AMAL, JIHAD JLN KAMI







SIMFONI KASIH TAUTAN HATI