Thursday, September 3, 2009

Wasiat Bonda buat anakanda






27hb Ogos, 2009 ana tidak tahu mengapa sejak akhir-akhir ini bonda yang amat ana kasihi lain daripada lain rentak kehidupannya, sering saja sikapnya buat ana tertanya-tanya. Bonda ana bersikap ganjil sikit.

Sedang ana duduk baca kitab bonda ajak teman ke pasar, kemudian disana ana ajak bonda potong rambutnya, tapi bonda taknak kata bonda "Mak nak bela rambut panjang balik" ana pujuk mak, mak tak panas ke dah biasa potong rambut ni panjang sakit pula kepala tu.. mak taknak juga, akhirnya ana akur dan ikut kehendak hatinya, selapas tu dia salam dengan adik yang jaga kedai tu yg memang menjadi rutin kehidupannya setiap kali datang kedai anak angkatnya itu. Tiba2 kakak tu cakap khaulah jg mak baik2 dulu mak akak mcm tu le.. tiap kali pandang mak teringat mak akak dan semakin hari pendengaran dia pun tak jelas lepas tu dialis kening nya akan terjatuh,, ana cuba amati wajah bonda ana.. tiba2 airmata ana balik menitis jauh disudut hati sering berdoa "ya-ALLAH rahmati bondaku, panjangkan usianya berilah hambamu kesempatan menjaganya dgn baik dan kasihanilah dirinya sptmana dia amat mengasihi ana semasa waku dlm peiharaan waktu kecil, hasrat ana utk bawa dirinya menunai haji masih belum tersampai, mudahkan urusan dan hasratku ya-allah" insya-allah ana sedang berusaha kearah itu.. ,tiba2 ana tersentap bila kakak tu ckp ibunya semakin hari semakin tak jelas pendengarannya spt bonda ana, kadang2 bonda minta ckp kuat2 dengannya krn pendengarannya kurag jelas tapi bila nak cakp kuat2 rasa ana bersalah pula takut hatinya terluka, so ana ckp jg kalau dah penat ana diamkan diri. Ana taknak melukai hati ibu yang melahirkan ana.. Hati ibu yang semakin dimamah usia mmg mudah akan terasa hati, yg minta dirinya diberi perhatian dan kasih syg dpd anak2.. Ya-ALLAH Jauhkan diriku melukai hatinya..pelihara tutur kata ku setiap kali ingin bicara dgn insan yg amat kukasihi.

Ana bawa bonda keluar kedai tu dan belikan pakaian raya dan kasutnya.. lps tu ana teringat janji ana untuk bawa bonda berjumpa dgn shbt ana Imam Rizal dan zaujanya. atas permintaan bonda untuk uruskan wasiat pusaka. Ana semakin pelik sgt.Kenapa bondaku begini, ya-ALLAH moga tidak terjadi apa2 pada bonda, Ana tak tahu apa yg bonda tulis dalam surat wasiat tersebut dan K. noor minta ana bawa bondaku di pej as-solihin pada 1sept, 2009 utuk menandatangani borang wasiat bonda disana. Insya-ALLAH ana akan bawa bonda.



1 sept, 2009 bondaku pesan jgn lupa bawa mak g pej tu, mak tak tahu adakah mak sempat bersama dgn anak-anak mak raya ni.. menitis airmata ku, mak napa mak cakp camni insya-ALLAH semoga kita semua dpt berkumpul raya nanti. Insya-allah eila janji 10:30 pagi amik mak, mak siap cepat ye.. Bondaku senyum dan kucupan kasih diberi. Ana keluar kerja dengan menitis kan airmata berbagai persoalan yang timbul, ana harap tidak terjadi apa2 pd bonda yang amat dikasihi.

10:30am ana, mak dan k,noor kami bertiga pergi pej as-solihin, ana diberi borang surat wasiat, membacanya begitu berat sekali utk ana membaca wasiat yg terkandung dlm Al-Quran, selepas selesai baca ana tarik nafas panjang2.. amat penat. mengeluh dihati.. 2 orang saksi bersama dan 1org pembaca wasiat ada bersama kami. Hati begitu sayu bila mendengar bacaan wasiat yang dibaca oleh kakitangan assolihin. Ana harap dengan tindakan bonda yang begitu bijak sebelum terjadi apa2 untuk kebaikan anak2 semua berjalan dgn baik. Ana mengerti mungkin ada hikmahnya mengapa bonda buat demikian krn hati adik beradik lain daripada lain, kadang2 krn harta, duit sanggup terputus tali persaudaran dan menjadi musuh, so mgkn tindakan bonda utk kebaikan kami semua. Insya-ALLAH ana akan berpegang janji dengan bonda buat mana yang termampu harap adik beradaik ana tak salah fhm tindakan bonda. Semua diberi sama rata mengikut hukum faraid.

12tgh urusan selepas baca Wasiat sudah selesai, kena buat bayaran tapi ana terlupa nak keluarkan duit so ajak k.noor temankan pergi bank ISLAM. Tiba2 ana terbaca risalah Abang di tikam oleh 9 adik beradik apabila harta pusaka menjadi rebutan. ya-ALLAH sampai begitu sekali, ana terpaku lps keluarkan duit ana cerita pd k.noor. so pesannya begitulah Khaulah.. bila syaitan mengasut semua akan terjadi sekelip mata itu pentingnya ada buat perlantikan wasiat.



Apa yang kita fhm bila sebut wasiat pasti orang2 melayu ni terpikir wasiat dibuat apabila ibubapa mereka hendak meninggal. sebenarnya wasiat dibuat adalah untuk melantik seorang wasi utnuk menguruskan harta pusaka secara adil apabila berlaku kematian, wasi akan membaca pda pewaris atas apa yang telah diwasiatkan oleh arwah pada anak2.. ana diam.. mmg ana fhm itu semua. so ana mengerti tindakan bonda. Harap ALLAH mudahkan urusan kami sekeluarga, amiin.

Habis urusan 1 lbh baru sampai rumah tapi dalam kereta ana asyik menahan sakit akibat jatuh dalam longkang mengecat rumah.Degil mak ckp dah 12mlm masuk tp ana dan anak buah leka mengecat rumah, mmg ana jenis tak suka keje yang berlangah2, bila dh mula akan teruskan, ana minta tlg adk jemaah dimasjid tp sehingga balik daripada bertugas permatang pasir asyik tergendala, mgkn dia sibuk uruskan urusan masjid so ana taknak paksa dia, dengan itulah ana habiskan kerjanya yang tergendala alhamdulilah 1 hari semua setled.. mmg tiap2 tahun semasa abah ada dulu pun ana dan abah yang mengecat, harapkan anak2 lelaki..erm jgn diharap semua dah berumah tgga sibuk urusan keluarga masing2.. so tulang kecil ana ni le kena di ringankan.. so nak tak nak kena setled sehingga le ana terjatuh dalam longkang terentap tulang belakang ana, ana iagat takde apa2.. rupa2nya mmg cedera parah, lutut, kaki berdarah bengkak mengalah accident motor, nak tidur 3 hari x le tidur.. sakit tulang belakang ana menjadi2.. dalam kete ana cakap dgn k.noor kak tak silap haribulan ana sibuk uruskan surat wasiat mak, entah2 ana yang pergi dulu. wasiat ana pun tak terbuat lg.. k. Noor terenyum hang ni khaulah kenapa ckp mcm ni.. akak hantar hang g rumah urut nak tak?? erm tak pe le akak ti ana g sendiri, akak dh bnyk tlg ana uruskan surat wasiat mak ni.. dah bnyk ambil masa akak. insya-allah ti ana g sendiri..

3ptg ana g jumpa bidan esah dia urutkan ana katanya dah masuk angin bengkak urat dpd dalam. mmg ana rasa dah tak le jln.. nak bawa kete pun rasa asyik terhenti.. mak dah selamat sampai. mak ana terkejut bila tgk ana jln mcm orang sakit je,ana taknak mak risau tu ana tak bagi tahu dia.. tp hati ibu ini mudah sgt perasan bila terjadi sesuatu pada ana. Walaupun dah urut tp terasa lagi so lps balik keje lps berbuka ana siapkan diri terus g klinik, ana nak buat x ray tapi Dr Tak bagi.. sedangkan ana nak masuk klinik tu ana jln mcm tak seimbang lg mcm nak pengsan pun ada namun kuatkan semangat. Tak pasal2 ana kena diberi suntikan.. mlm tu ras lega sedikit baru dpt tidur, kalau tak mmg menyeksa diri.. alhamdulilah namun begitu kini 3 hari berlalu kadang terasa mcm ditucuk dgn jarum tak blh nak angkat barang berat lagi.. doa je ana mampu semoga ALAH sembuhkan sakit ana utk beribadat kepadanya..

Alhamdulilah masuk hari yg ke4, baru terasa lega sedikit, depan majikan ana, ana buat mcm biasa je, ana taknak K.pah tahu kalu tak sure dia risau. Kak pah insan yang amat ana hormati semenjak ana bersama jemaah Gombak. Mengenali dirinya hampir 12thn.. ana begitu senang sft yg ada padanya..bila teingatkan dirinya ana sering teringat kata2nya tiap kali kami berbicara yg kdg2 ana rasa tak juga mampu utk menunaikan..kerap k.pah pesan pada ana, jg diri sbg muslimat yg disegani org, jg akhlak kita, agar org tahu menilai mana satu perempuan dan mana 1 muslimat..(Mana 1 kaca & mana 1 permata) dan 1 perkara ingat pesan akak ye... akak hrp kalau akak takde anti tlg uruskan kewangan dan hal-hal lain yg berkaitan dgn pej JKP ni..nanti anak2 akak salah fhm pula.. mana 1 kewangan keluarga dan kewangan urusan pej jemaah.. adui 1 lg tgjwb yg ana kena pikul.. tiba2 airmata nya menitis. begitu jg dgn ana.. dan kata2 yg mampu ana keluarkan.. "Erm akak ni..jgn lah ckp gini..mmg org yg paling bijak adalah ingatkan kematian.. tp rasa bnyk perkara kita tak terbuat lg..entah2 ana yg g dulu.. kami berpandangan antra 1 sama lain.. dan mengesat airmata..kenapa sejak akhir2 ni begitu sensitif dgn apa yg berlaku.. K,pah mmg kaya dgn sifat keibuannya, sering berkongsi pendapat bersamanya, sbg adik ana sentiasa menerima teguran daripadanya utk kebaikan diri ana, kalau dia sakit ana pun jadi risau, mmg kami caring antara satu sama lain, moga allah sentiasa pelihara ukhwah kami. Ana bimbang juga nak jumpa dia dengan keadaan ana tak stabil, mcm2 alasan ana buat utk tak berjumpa dgn dia haritu, akhirnya dia dtg pej.. terubat rindu dihati pada kakak sorang ni..


K.pah : Anti napa ni.. sihat ke /x?? ana senyum,, alhamdulilah kak sihat je.. doa akak.. kalau x sure ana MC hari ni .. biasale kalu dah jumpa k.pah ,mcm2 cerita dikongsi bersama samada hal anak2, fmly dan masalah kerja, ana setia mendengar. takde k.pah mmg sunyi pej ni, mgkn anaknya najmi ikut perangai k.pah becok sgt.. ada je cerita nak diceritakannya..tapi takpe le ana pun suka layan keranah budak2.. daripada percakapannya yg tulus.

Ana tanya k.pah semua AJK tnya ana joint/ x dgn MPS ptg ni .. tp ana x dimaklumkan oleh Azmi.. so tak tahu le pula.. Akhirnya k.pah balik dan minta kalu ana free joint dgn MPS turun padang ke ke Zon kami tu.. tp malangnya ana x free coz nak siapkan kerja urgent dan mlm ada mtg Nisa..ni pun tunggu tel Eifa & nadiah coz 2 times slot ana kena g Hsptl selayang 4;40pm/5;30ptg.. utk Kapsul Ramdhan.. tp rasa mcm nak jg joint, ei, badan2... akhirnya Nadiah tel.. nak joint ana so kami cadang g 5;30ptg nak joint dgn K.pah.. sat.. tp tgk2.. nak sampai prg k.pah dh hbs just buat lawtan je..huhu.main kejar2 le pula dkt Gombak ni.. ingat g sekejap ana nak g klinik balik.. tp.. kalu dh jumpa shbt2..mmg tak le kata sekejap.. ada je perkara nak dibuat. tp x pe le sekurang2nya jumpa shbt2 terubat rindu, krg skt skt.. insya-allah ada masa ana temankan k.pah.. inilah kehidupan ana setiap hari, mg kesibukan ana dlm urusan dunia akhirat diterima ALLAH swt. Insya-ALLAH..Hrp k.pah faham tgjwb kita semua pada jemaah dan kerjaya..

Ya-ALLAH dibulan penuh keberkatan ini, terimalah amalan hambamu panjangkan usia ibuku, kaum keluarga, shbt handai, majikan dan semua pejuang ISLAM yg membantu agamanmu..berilah kami peluang utk terus bermujahadah pada mu hingga akhirnya.YaALLAH rahmatilah mereka berilah kegembiraaan hatinya, kurniakan kesihatan yg baik pada kami semua, tiada yg paling bermakna dlm hidupku melainkan melihat kegembiraan kesejahteraan diri mereka dlm beribadat pdmu.. amiin ya rab:)



video

Nasihat ana pada semua pengunjung blog ana, buatlah wasiat secepat mgkn, hidup mati kita tak tentu, tp utk perancangan yg bijak kebaikan anak2.. supaya tidak berlaku slh fhm maka perlu ada perancangan yg baik. Semoga air yg dicincang takkan terputus, pelihara ukhwwah adk beradik sebaiknya itulah harta pusaka yg lbh bermakna jika semua mnjd anak2 yg solih & soliha.
Semoga kematian kita mendapat ketenangan sepenuhnya dgn kerehatan secukupnya setelah amal iabdat kita tingkatkan semasa usia kita msh ada utk bekalan... kini yg tinggl adalah doa anak2 yg solih & soliha pada ibubapa.. FIKRIKANLAH SHBT2...

Wasiat pada Kubur, mengapa ini boleh terjadi, dimanakah tangungjawab kita sbg anak kepada org tua kita??

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Abah berwasiat supaya kubur abah dan mak jangan dijadikan mangsa "penebus rasa bersalah" anak-anak.

Maksudnya begini:

Semasa ibu dan bapa masih hidup, anak-anak mengabaikan tanggungjawab mereka atas pelbagai alasan (sila rujuk kitab-kitab muktabar tentang tanggungjawab anak terhadap ibubapa) - alasan sibuk dengan urusan dunia yang tak akan habis sampai bila-bila, sibuk dengan urusan anak, isteri/suami masing-masing, sibuk dengan itu dan ini, hingga lah "tiba-tiba" salah seorang atau kedua-dua ibubapa mereka diperintah Allah untuk kembali kepadaNya... .. (sebenarnya tak ade kematian yang mengejut atau tiba-tiba - setiap kematian itu telah dirancang Allah lama sebelum manusia itu dijadikanNya. ... "tiba-tiba" itu hanya "tuduhan" manusia kerana bukankah kita rasa seronok hidup! Malahan pujangga dengan angkuhnya mendeklamasikan "aku mahu hidup 1,000 tahun lagi!)...

Dalam kesedihan kerana kematian mereka, timbul lah rasa bersalah si anak kerana telah mengabaikan mereka semasa hayat, maka dilakukanlah perkara-perkara seperti berikut:

1. upah orang bacakan Al Quran 40 hari, 40 malam (anak tidak pulak membacanya kerana maklum lah sibuk belaka....)

2. upah orang bina kubur yang tercantik dan terhebat ("mak/abah memang patut diberi penghargaan ini kerana jasa mereka kepada aku"...)

3. tabur berbagai-bagai bunga atas kubur ("aku sayangkan mak/abah"... walhal semasa hidup mereka, sekuntum bunga pun tidak pernah dihadiahkan! )

4. cetak kitab Yaasin (siap tulis kat kulit depan "sempena kematian ibu/bapaku tersayang... .") dan edarkan kepada masjid - macamlah surau dan masjid tak cukup-cukup kitab Yaasin

5. buat kenduri panggil "orang masjid" bacakan doa tahlil (maklum lah, anak tak sempat mendoakan ibubapanya. lagi pun "doa orang masjid ni lebih berkat"....)

6. buat pelbagai kenduri "hari peringatan ke-3, ke-7, tahun ke-47....." kematian ibubapa

7. sedekah pisang kat masjid......

8.. buat upah umrah setiap tahun (walhal dulu semasa hayat mereka, langsung "takde bajet nak hantar mak/abah gi umrah"; lagi pun keperluan umrah itu hanya sekali sepanjang hayat sahaja!)


Selepas itu boleh lah si anak tidur lena dan sempat pula membidas adik beradik lain dengan berkata, "aku dah tunaikan tanggungjawab aku pada bapak/mak. Kau tak buat ke?"

Abah panggil semua ini sebagai "sindrom penebus rasa bersalah"- kerana "dulu aku tak buat semua itu, maka sekarang aku dah buat semua ini, jadi aku tak bersalah lagi!".....

Kalau inilah yang bakal terjadi kepada abah dan mak, maka abah berwasiat di sini, TAK PAYAH LAH anak-anak abah bersusah payah membuat pelbagai justifikasi dengan sindrom penebus rasa bersalah.... . memadai lah diselitkan satu ayat yang tak sampai satu nafas nak menyebutnya - "Ya Allah, ampunkan lah ibu bapa ku". Takde belanja wang ringgit, tak payah cari orang, tak payah susahkan diri.

Sempurnakan solat (wajib untuk penebus diri sendiri masing-masing) dan doa lah meminta apa-apa dari Allah (untuk mendapat penebus diri sendiri masing-masing) dan selitkan lah ayat di atas(sebagai penebus diri sendiri dan untuk keselamatan ibubapa di alam barzah dan alam akhirat).

Abah doakan apa-apa amal jariah yang abah dan mak lakukan dan apa-apa ilmu bermanfaat yang abah dan mak ajarkan kepada sesiapa pun dan diamalkannya - agar semua ini diterima Allah sebagi pelaburan kami di akhirat. Semoga semua anak-anak yang lahir dari sulbi kami menyempurnakan janji-janji mereka kepada Allah untuk menjadi hamba-hambaNya yang beramal soleh. Itu lah 3 harta yang akan mengiringi kami ke kubur dan tinggal kekal menemani kami sehingga kiamat...... ..

Ambil iktibar dari lampiran di bawah.


Larangan dari Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam: Dari Jabir radhiyallahu 'anhu, dia berkata, "Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.."
(Hadith Riwayat Imam Muslim)
Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular di kalangan orang-orang Islam
kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kunoh dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga.
Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang
ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat
dimurkai Allah subhanahuwata' ala.
Ali bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi,
"Tidakkah kamu mahu aku utuskan kamu untuk melakukan perkara yang aku
diutuskan oleh Rasulullah untuk melakukan? Kamu hendaklah meruntuhkan
semua berhala dan meratakan semua kubur yang ditinggikan orang."
(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Mengawali Nafsu

Menurut al-Ghazali : Nafsu boleh dikekang dengan kekangan takwa. Dengan itu ia akan menjadi lemah dan tunduk mengalah. Kewarakan seseorang juga boleh membelenggunya sehingga nafsu tidak berpeluang menjalankan peranannya.Dengan kesedaran bahawa nafsu itu musuh yang akan mendatangkan kecelakaan , ia perlu dilemahkan dengan penghinaan. Jangan sekali-kali diberi muka dan dilayani keinginannya.


Ulamak sufi menganjurkan tiga langkah untuk melemahkan hawa nafsu:

Pertama, setiap keinginan nafsu itu hendaklah dicegah dan ditahan. Ini bererti ia dikurung atau dibelenggu. Umpama binatang liar, apabila dikurung atau ditambat, ia menjadi jinak juga akhirnya.

Kedua, hendaklah diberikan suatu tekanan atau deraan yang berat ke atasnya. Umpama kaldai yang liar, apabila dilebihkan muatan beban di atas belakangnya, nescaya ia menjadi lemah dan akan menurut perintah, apa lagi kalau dikurangkan rumput untuknya.

Ketiga, hendaklah sering berdoa, memohon perlindungan daripada Allah Taala agar terselamat daripada angkara nafsu jahat (nafsu ammaratun bil-su`).

Langkah ini penting, kerana hanya dengan mendapat rahmat Allah Taala, hamba-Nya akan
bebas daripada pengaruh atau runtunan nafsu.

Dalam al-Quran, Allah mengisahkan, bahawa nabi Allah Yusuf alaihissalam bersabda, mafhumnya : Sesungguhnya nafsu itu menyuruh kepada kejahatan kecuali orang yang dirahmati oleh Tuhanku. (QS. 12 : 53)

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI