Monday, January 17, 2011

Terharu Hasrat Bina Batu Nisan Tercapai



Bandar Baru Selayang – Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) DUN Tmn Templer sekali lagi menyampaikan Skim Mesra Usia Emas (SMUE) fasa pertama kepada 10 orang lagi waris baru-baru ini di PKM.

Semua waris yang menerima sumbangan skim tersebut telah mengira wang RM1000 depan saksi-saksi mereka dengan menandatangani surat penerimaan SMUE sebagai bukti. Ini adalah bertujuan bagi memastikan rekod penerimaan dibuat lebih bersistematik dan untuk mengelak berlakunya tuntutan 2 kali oleh waris.

Pengurus PKM DUN Tmn Templer, Kassim Packirry yang telah menyampaikan taklimat skim-skim yang diberikan oleh Kerajaan PR kepada seluruh rakyat Selangor menyatakan “tujuan kita minta waris menandatangani borang terima wang khairat ini adalah untuk mengelak berlakunya penipuan”.

“Terdahulu ada rakyat yang mengambil kesempatan dengan menyatakan tuntutan tidak diterima. Apabila kita membuat semakan dalam sistem SMUE, kita dapati mereka sudah terima skim tersebut di kawasan lain”.

“Sistem SMUE yang ada di negeri Selangor ini semuanya sentiasa dikemaskini, rakyat tidak boleh mengambil kesempatan kerana wang khairat kematian ini adalah untuk membantu rakyat agar mereka dapat menyelesaikan hutang piutang, mengerjakan haji/umrah, membina kubur arwah dan sebagainya.

Wang sumbangan ini bukan untuk kita buat main-main. Kita harap rakyat takut dengan hukum tuhan agar tidak mengambil mudah sahaja dan Insya-ALLAH fasa ke 2 akan diberi dalam masa terdekat ini juga”, katanya.

Hjh. Salminah Bt Ismail, 68thn yang menerima wang tersebut melahirkan kesyukurannya kerana wang simpanannya yang sediaada belum mengcukupi untuk membuat batu nisan suaminya yang telah pulang kerahmatuallah baru-baru ini.

Beliau yang turut menjaga 3 orang cucu nya yang tidak mempunyai ayah lagi tidak mahu membebankan anaknya yang kehilangan suami. Dengan ada bantuan SMUE ini sekurang-kurangnya hasrat saya untuk membina batu nisa arwah secepatnya dapat dilaksanakan, insya-allah hari ini juga mak cik akan buat tempahan batu nisan arwah.

Semasa pemerintahan Kerajaan UMNO/BN, saya tidak tahu ada skim SMUE, tetapi hampir 3thn Kerajaan PR memerintah baru saya dan rakyat tahu skim SMUE yang dikatakan seperti khairat kematian ini ada dan ramai rakyat yang sudah tahu skim tersebut melalui sebaran maklumat yang dibawa oleh Kerajaan PR. Ini bermakna pentadbiran Kerajaan PR lebih tulus daripada Kerajaan Pusat UMNO/BN kerana wang khairat kematian semasa pemerintahan dahulu tidak sampai ke pengetahuan rakyat.

Sehubungan dengan itu, saya ucapkan terima kasih kepada pengurusan Kerajaan Negeri PR dan PKM DUN Tmn Templer yang meringankan beban kami dan menjalankan amanah ini dengan sebaiknya, ujarnya.

Editor :khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI