Monday, January 17, 2011

Harimau mati tinggalkan belang, manusia mati tinggalkan nama


Bandar Baru Selayang- Walaupun 3 bulan sudah berlalu namun kehilangannya sangat dirasai oleh semua ahli PAS Kawasan Selayang lebih-lebih lagi Balu kepada 3 orang cahaya mata Pn. Wan Hanisah W. Hamat.

Allahyarham Hj Mokhtar meninggal dunia kerana sesak nafas dan mengalami sakit barah usus. Semasa beliau masih hidup, beliau bersama isterinya sangat terkenal dengan dunia urut tradisional. Kini kerja tersebut disambungi oleh isterinya bagi meneruskan kehidupannya bersama anak-anaknya.

Walaupun arwah telah pergi, namun jemaah PAS Kawasan Selayang tidak pernah melupakan jasa baik yang diberikan oleh arwah dalam membantu kerja - kerja parti . Ibarat Harimau mati tinggalkan belang manusia mati tinggalkan nama. Ketangkasannya sangat dikagumi oleh penduduk selayang walaupun usianya semakin lanjut.

Atas dasar keperihatinan PAS Kawasan Selayang kepada Isteri dan anak-anaknya, rombongan ziarah telah diadakan baru-baru ini bersama Kakitangan Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) DUN Tmn Templer di kediamannya di Selayang baru.

Program ziarah yang diadakan kepada keluarga arwah Hj Mokhtar yang telah pulang ke rahmatuallah dengan menyampaikan sumbangan SMUE yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) kepada Pn. Wan Hanisah W. Hamat.

Sumbangan tersebut telah disempurnakan oleh Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Tmn Templer merangkap YDP PAS Kawasan Selayang, Tn Hj Mohamad Abd Rahman. Turut hadir bersama Ketua Kg Selayang Baru Hj Zulkifli Abd Hamid, Setiausaha PAS Kawasan Selayang Mokhtar Rozaidi, dan beberapa ahli PAS.

K.Wan yang ditemui berkata “Walaupun 3 bulan sudah berlalu masih terasa kehangatan kata-kata arwah Hj Mokhtar kepada saya dan anak-anak “ selagi bernyawa teruskan perjuangan ini walaupun diuji dengan berbagai ujian. Tiada parti mana yang lebih baik mengamalkan ajaran Al-Quran dan al-sunnah melainkan parti PAS. Kerja murni ini perlu dilakukan dan jangan sekali tidak membantu untuk perjuangan ini lebih-lebih lagi tibanya PRK Negeri dan PRU, katanya dengan sebak membuatkan semua yang hadir turut rasa kehilangannya.”

Katanya lagi “Terdahulu arwah merupakan seorang Tentera Udara Darat Malaysia (TUDM). Semasa berkhidmat di TUDM beliau bersama Parti UMNO/BN. Tetapi sepanjang beliau bersama UMNO/BN arwah mokhtar menyatakan kepada saya, parti ini bermasaalah dari sudut pentadbiran dan sahsiahnya. Selepas bersara 1985 beliau bertukar parti dengan menjadi ahli PAS seumur hidup apabila arwah yang ketika itu berjinak-jinak menilai pentadbiran PAS. Walaupun PAS pada masa itu belum mengecapi kemenangan. Tetapi alhamdulilah sebelum arwah menutupkan matanya beliau dapat menikmati kemanisan kemenangan dengan sumbangan tenaga, buah fikiran untuk kebaikan generasi akan datang pada PRU ke 12 yang lalu. Itulah saat manis bagi arwah.

K.Wan menyatakan sepanjang dia bersama suami segala kenangan yang dilalui dalam perjuangan PAS terasa begitu manis walaupun kadangkala diuji dengan kesempitan. Tetapi kesempitan itu sementara kerana disitulah didikan ALLAH pada kita sebagai seorang pejuang.

Saat yang tidak boleh dilupakan semasa PRK di Manik Urai dimana rumah kediaman Negeri Selangor bersebelahan dengan rumah UMNO/BN.

Amat melucukan walaupun kadangkala nak marahpun ada juga dengan puak-puak UMNO/BN yang buat kerja gila mereka. Keadaan Kg. di sana dengan menggunakan air bersambung telah diputuskan bekalan oleh UMNO/BN.

Semua petugas Selangor terutamanya muslimat tidak dapat mandi. Arwah dan beberapa orang muslimin yang mengangkut air untuk membantu muslimat dengan mencari bekalan air diluar kawasan DUN Manik Urai. Ada juga yang menadah air hujan waktu malam untuk kegunaan memasak dan sebagainya.

Kami rasa macam zaman jepun pula masa tu. Terasa kenangan ini memang sukar dilupakan. Pada masa ini juga semua petugas PR diminta pula berpuasa arahan pucuk pimpinan PAS, Tn Guru Nik Aziz sebelum 2 hari PRK tiba, memandangkan PR telah diserang berbagai sudut dan masa ini juga rasuah telah semakin menular untuk diberikan kepada pengundi yang disampaikan oleh UMNO/BN. Kami semua ikut arahan. Walaupun bekalan air terputus tetapi kami dapat rasa nikmatnya dengan kesatuan hati-hati setiap ahli.

Bekalan makanan juga sentiasa mengcukupi. Pergi mencula dalam keadaan berpuasa masa itu. Semua yang berpuasa ketika itu seperti tidak berpuasa kerana tidak nampak keletihan walaupun musim panas ketika itu. Semua Nampak bersemangat.

Petugas-petugas PAS muslimin tidak henti membantu mencari air mengcukupkan keperluan kami. Ibarat seperti sebuah bangunan yang utuh saling perlu memerlukan. Inilah merupakan kenangan terakhir k.Wan bersama suami di PRK Manik Urai.

Apabila ditanya, “apakah k.wan akan meneruskan tanggungjawab dan mengikuti PRK Negeri ini lagi setelah arwah tiada lagi, lebih-lebih lagi PRK Tenang semakin hampir? Katanya insya-ALLAH selagi bernyawa akan diteruskan tanggungjawab ini kerana ALLAH swt, kerana kerja ini merupakan ibadah dan wajib kepada kita untuk membantu perjuangan ISLAM walaupun suami tiada lagi, Cuma mungkin kita akan terasa juga kerana dulu, mana sahaja PRK Negeri kita bersamanya tetapi kini rasa bergerak tanpa suami, rasa begitu janggal juga. Namun Insya-ALLAH akan diteruskan tanggungjawab dan amanah yang diberi.

Kita juga berharap agar semua ahli PAS Kawasan Selayang tidak melupakan K.Wan disini dengan sentiasa memberi maklumat program, katanya.

Sementara itu, YDP PAS Kawasan Selayang, Hj Mohamad berkata “Semasa arwah masih hidup beliau dan iserinya tidak pernah ketinggalan untuk menyertai kerja-kerja jemaah dan sentiasa bersama membantu kerja pilihanraya kecil (PRK) setiap negeri dan pilihanraya umum. Arwah Mokhtar pernah memegang jawatan dalam parti sebagai AJK PAS Cawangan Selayang Baru 1993, begitu aktif dalam semua program parti, masjid dan surau. Jawatan terakhirnya dalam parti Penolong Pegawai Pendaftar SPR (PRO). Perlantikan yang diterima daripada parti politik semenjak 2002 kerana sifat ketekunan beliau dalam kerja-kerja parti, sehingga menghembuskan nafas terakhirnya didepan Komputer untuk mengemaskini daftar pemilih pengundi muda.

Beliau melihat arwah hj mokhtar dan isterinya yang semakin di telan usia tidak pernah erti jemu menyumbangkan tenaga dan buah fikiran.

“Kita harap kegigihan dan sikap arwah dan isterinya dijadikan contoh kepada semua ahli PAS. Kerja dakwah ini satu kemuliaan disisi ALLAH dan tidak akan terhenti. Dengan itu, pihak PAS Kawasan Selayang berhasrat insya-ALLAH kita akan mengadakan satu majlis anugerah kepada semua ahli PAS yang aktif, mempunyai sahsiah yang tinggi dan banyak menginfaqkan tenaga, buah fikiran dan harta benda mereka untuk membantu perjuangan ISLAM.

Kita akan minta pucuk pimpinan merasmikan majlis ini dengan menyampaikan anugerah tersebut kepada mereka termasuklah kepada isteri arwah. Anugerah yang diberikan adalah satu motivasi dan dorongan utama kita kepada semua pejuang PAS, katanya.


Editor :khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI