Monday, January 17, 2011

3 Beradik menerima bantuan sekolah


Kg Mahkota - Segala kesedihan 3 beradik berakhir apabila hasrat untuk memperolehi baju sekolah dan kelengkapan persekolahan tercapai juga.

Kamaruddin Salleh merasa terharu kerana masih ada juga yang sudi meghulurkan bantuan kepada anak-anaknya saat dirinya ditimpa musibah dengan kehilangan kerja.

Katanya "Saya yang telah kehilangan kerja kerana tamat kontrak dan tidak mampu untuk membuat persiapan persekolahan anak-anak. Puas sudah saya mencari pekerjaan, namun masih belum ada rezeki lagi".

Yang menyedihkan kami apabila rumah kediaman saya telah di kuncikan oleh Tn rumah. Saya akui rumah tersebut tidak dapat untuk saya bayar sewanya lagi. 7 bulan tertunggak dengan berjumlah sebanyak RM2,450. Tn rumah yang telah dikenal pasti daripada orang UMNO/BN telah mengunci rumah tersebut sehinggakan segala barang-barang keperluan dan barang keperluan anak-anak kami telah disita.

Saya terkilan kerana mereka tiada perasaan belas ehsan langsung. Seandainya mereka ingin kami keluarpun janganlah sampai mengambil barang-barang kami. Barang kelengkapan sekolah anak-anak juga telah diambil.

Isteri saya terpaksa meminjamkan baju sekolah, kasut dan beg sekolah sementara waktu kepada kawannya untuk anak -anak saya. Memang rasa begitu malu dan sangat sedih juga untuk meminta kepada orang lain tetapi apakan daya kami terpaksa sementara menunggu peluang pekerjaan untuk membeli kelengkapan sekolah anak-anak.

Saya cuba membuat permohonan bantuan ke Lembaga Zakat Selangor (LZS) tetapi permohonan saya tidak diluluskan.

Namunpun begitu, saya tidak fikirkan kesedihan ini akan berpanjangan, saat diuji dengan kesusahan akhirnya epilog kesedihan ini berakhir juga dengan kegembiraan apabila segala masaalah saya hadapi telahpun di usulkan kepada Ketua Kampung dan PKM DUN Tmn Templer.

Segala masaalah saya dapat diselesaikan oleh PKM dengan tindakan yang diambil oleh Hj Mohamad Penyelaras DUN Tmn Templer.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ketua Kg Mahkota En Zainal Abidin dan Tn Hj. Mohamad Abd Rahman, YDP PAS Kawasan Selayang merangkap Penyelaras DUN Tmn Templer yang telah banyak membantu saya dan keluarga. Mereka begitu prihatin dengan masaalah yang saya hadapi.

Mereka begitu mengambil berat terhadap kami sekeluarga. Terharu dengan pemberian bantuan kewangan dan peluang pekerjaan yang telah diberikan kepada saya dan anak-anak. Rasa bebanan dan kesedihan kami terubat juga akhirnya.

Saya telahpun menerima sumbangan barangan dapur dan wang tunai RM500 daripada pihak PKM DUN Tmn Templer dan sumbangan khas daripada Hj. Mohamad.

Kami juga diberi peluang untuk berteduh di dewan ini sementara waktu. Sekiranya gaji permulaan bulan ini saya dapat insya-allah akan dicuba untuk mencari rumah sewa lain.

Terdahulu, saya pernah meminta bantuan kepada UMNO/BN cawangan Lembah Mutiara dengan meminta bantuan kepada ketua wanita UMNO/BN Pn Rohaniah tetapi permohonan kami tidak pernah dilayan. Rasa kecewa juga dengan sikap mereka. Adakah slogan yang diomong-omongkan oleh UMNO/BN iaitu 1 malaysia rakyat didahulukan menepati atau hanya kaya dengan slogan tetapi untuk melaksanakan tidak mampu dengan memberi tekanan kepada rakyat malaysia, ujarnya.

Sementara itu, Tn. Hj Mohamad Penyelaras DUN Tmn Templer berkata "Insya-ALLAH segala masaalah yang dihadapi En. Kamaruddin sekeluarga akan cuba dibantukannya. Saya akan cuba membantu buat surat sokongan bantuan kewangan kepada pihak LZS agar dapat memberi bantuan kepada mereka sekeluarga memandangkan pendapatan mereka ditaraf fakir miskin".

Semoga bantuan diberikan kepada kami dengan memberi kelengkapan barang dapur dan melengkapkan peralatan sekolah anak-anak mereka dapat meringankan bebanan yang dihadapi beliau sekeluarga. 3 orang anak mereka telah memperolehi 2 pasang baju sekolah dan baju sukan setiap seorang, buku latihan, buku aktiviti sekolah bagi melengkapkan keperluan anak-anak mereka agar anak-anak ini tidak merasa sedih, malu dan tersisih kerana kemiskinan yang dihadapi oleh keluarga ini.

Menurutnya lagi, "untuk bantuan melangsaikan hutang tertunggak kita akan cuba minta ahli PR untuk membantu keluarga ini dengan membuat derma kilat. Semoga ahli-ahli PR khususnya PAS dapat meringankan bebanan mereka yang dalam kesempitan hidup".

Saya juga difahamkan oleh Ketua Kg Mahkota rumah yang disewa oleh En Kamaruddin merupakan rumah transit (sementara) kepada rakyat yang susah. Rumah tersebut sepatutnya tidak perlu disewa, sekiranya mereka ingin menyewakan kepada rakyat seharusnya mempunyai resit tetapi resit sewa tidak diberikan kepada penyewa.

Segala peralatan dirumah tersebut telah dikuncikan dan difahamkan oleh En Kamaruddin dan isterinya ketika meninjau rumah tersebut didapati rumahnya begitu selerak dan barang elektrik lain sudah tiada, samada telah dijual atau sebaliknya, waallahualam. Kita harap pihak berkenaan pulangkan barang keperluan mereka, belas ehsan keatas mereka yang dalam kesempitan. Janglah kita menindas mereka yang tidak berkemampuan, katanya.

Adik Irsyabuddin Kamaruddin, 14thn berkata, "sedih dengan masaalah yang dihadapi ayah dan ibu. Kami sekeluarga telah dihalau oleh Tn rumah tanpa rasa simpati dengan tidak memberi peluang kepada kami sekeluarga untuk mengambil barang-barang keperluan termasuklah kelengkapan peralatan sekolah. Kami terpaksa pinjam kepada kawan untuk ke sekolah.

Insya-allah, saya akan belajar bersungguh-sungguh agar kesusahan ini tidak berterusan. Terima kasih kepada Ketua Kg dan juga Hj Mohamad Penyelaras DUN Tmn Templer yang sudi membantu dan menjaga kebajikan kami sekeluarga".

Adik Nurul Batrisya Kamaruddin 8thn, rasa gembira apabila dapat menikmati baju, kasut dan peralatan sekolah seperti kawan-kawan lain. Insya-allah saya akan belajar bersungguh-sungguh agar berjaya dalam pelajaran untuk membantu ayah dan ibu, katanya.

Editor :khaulah azwar



No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI