Wednesday, January 25, 2012

Pindah Pasar Malam Kampung Delek demi jaga kesalamatan penduduk



Shah Alam :Faktor Utama menyebabkan Majlis Perbandaran Klang (MPK) memindahkan tapak pasar malam di Kampung Delek Kiri, kerana ia menyebabkan kesasakan lalulintas yang teruk, kata AhlI Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selat Klang Dr Halimah Ali.

Mengulas lanjut , (MPK) terpaksa membuat tindakan tersebut kerana ada nya tapak pasar malam disitu menyebabakan kesasakan lalunlintas sehingga meragut nyawa orang kampung apabila laluan ambulan tersekat oleh warung penjaja.

Pasar malam yang beroperasi selama dua dekad itu menjadikan simpang tiga jalan masuk ke kampung sukar dilalui kenderaan penduduk dan kenderaan kecemasan lain seperti trak bomba.

Akan tetapi segelintir peniaga pasar malam bertindak mengadakan demostrasi kononnya membantah pemindah itu. Mereka mendakwa tindakan itu menjejasan periuk nasi mereka.

Demostrasi itu disiarkan dalam TV3 dengan memetik peniaga yang mendakwa perpindahan ini menjejaskan pendapatan mereka.

Dr Halimah Ali berkata lagi, “segelintir peniaga yang tidak mahu berpindah kononnya kerana takut hilang pelanggan. Katanya tidak ada bangkangan daripada penduduk. Ini tidak benar kerana saya telah mendapat surat daripada ketua kampung sendiri bahkan orang surau juga”, katanya.

Tambahnya lagi, (MPK) memindahkan peiaga ke 150 m di jalan yang sama dan hanya ke dalam sedikit supaya tidak mengganggu lalulintas.

“Kita masih menempatkan mereka di jalan yang sama, sekiranya ada masalah sudah tentu semua peniaga ini pada awal permindahan akan risau mengenai penurunan jumlah pendapatan mereka, pelanggan lari dann sebagainya”, kata beliau.

Beliau yang merupakan Exco Pendidikan, Pendikan Tinggi Modal Insan berkata, “selaku ADUN dan Exco Selangor, saya menaruh seluruh kepercayaan kepada (MPK) sebagai pihak berkuasa tempatan (PBT) yang beribawa.

Sementara itu, isu berkenaan mendapat perhatian Ahli Parlimen Kapar S. Manikavasagam yang menimbul sedikit salah faham.

Mungkin ada yang cuba melaga-lagakan saya dengan Ahli Parlimen Kapar itu. Sebenarnya kita tidak ada sebarang masalah langsung tentang menjaga kebajikan penduduk dan peniaga itu sendiri.

‘Saya meminta (MPK), sekiranya ada apa-apa masalah yang dilalui ooleh peniaga-peniaga, mereka dapat bantu untuk selesaikannya dengan sebaik mungkin”, katanya.

Dr Halimah juga berkata, mereka yang terlibat didalam bantahan tersebut bukan mewakili suara semua peniaga pasar malam itu.

Selain berharap peniaga pasar malam akur dengan arahan MPK bagi menghormati perasaan an pandangan penduduk setempat.

Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI