Tuesday, December 6, 2011

Rakyat Terkilan DBKL bertindak rakus gagalkan program wakil rakyat

Lembah Pantai : Terkilan denga sikap kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang cuba menghalang wakil rakyat disitu untuk mengadakan program kesihatan percuma.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata, tidak seharusnya pihak DBKL menghalang saya untuk memberi khidmat kepada masyarakat.

Program kesihatan percuma ini telah berjaya dilaksanakan di sekitar Lembah Pantai setiap tahun dan mendapat sambutan yang sangat baik daripada rakyat disini.

“Respond” yang diberikan oleh rakyat begitu baik dalam borang analisa progam yang disediakan oleh kami. Mereka mahukan kami meneruskan agenda membantu rakyat. Oleh itu, mengapa DBKL menyekat kerja murni yang kami lakukan”.

Jelasnya lagi, rata-ratanya rakyat yang menerima pemeriksaan kesihatan percuma mereka berpendapatan rendah, OKU dan warga emas yang tidak mampu untuk membuat pemeriksaan kesihatan di Hospital dan Klinik yang menelan belanja yang banyak, kata Nurul Izzah.

Media difahamkan, program ini bukan sahaja diadakan pemeriksaan kesihatan percuma tetapi kauter pendaftaran pemilih juga dibuka bagi membantu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mendaftar rakyat sekitar Lembah Pantai yang belum mendaftarkan diri mereka sebagai pegundi dalam pilihanraya umum 13 nanti.

Nurul Izzah berkata, Alhamdulilah walaupun DBKL menghalang kami menggunakan Dewan C1-02 di Taman Sri Sentosa namun program ini berjalan lancar.

Di sebabkan tidak mendapat kerjasama DBKL, kami terpaksa mengunakan Khemah untuk memastikan semua Doktor dan Petugas sukarelawan dapat menjalankan tugas untuk memberi khidmat kepada masyarakat disini.

Sebelum ini, kami telah mendapat kelulusan daripada Jawatankuasa penduduk disini untuk menggunakan dewan tetapi telah dihalang oleh DBKL.

Saya yakin, sudah tentu pihak yang tidak bertangungjawab beniat menggagalkan program kami dengan menghalang semua Doktor dan petugas sukarelawan tetapi ternyata mereka gagal menghalang niat ikhlas kami membantu rakyat. Jelas kelihatan semua Doktor dan petugas sukarelawan terus menjalankan tugas mereka dengan baik.

“Jauh sama sekali, kami tidak pernah berputus asa untuk terus berkhidmat kepada masyarakat walaupun digertak, dihalang dengan berbagai cara”, ujarnya.

“Asas perjuangan kami ialah "Demi Malaysia Yang Lebih Baik" dan dengan itu kami akan terus berjuang untuk menentang kezaliman yang pihak berwajib lakukan”, kata Nurul Izzah yang merupakan Naib Presiden Keadilan kepada media .

Pendapat Rakyat

Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil berkata, terkilan dengan tindakan DBKL, seharusnya pihak berwajib DBKL memberi kerjasama dengan wakil rakyat disini tetapi sebaliknya.

Mereka bertugas untuk kebaikan rakyat tanpa meminta balasan atau ganjaran.

Saya yakin dengan tindakan rakus DBKL ini sekaligus rakyat yang hadir nampak dengan jelas pihak berkuasa telah menyalah menggunakan kuasa mereka.

Tindakan mereka amat mendukacitakan. Harapan saya agar DBKL dapat memperbaiki kualiti kerja mereka demi rakyat dan Malaysia yang lebih baik.

Abdullah Izhar Mohd Yusof pula berpendapat , tindakan DBKL mencerminkan tingkah laku pentadbiran kerajaan Pusat (UMNO-BN) yang cuba menghalang kerja – kerja murni yang dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) dalam membantu rakyat.

DBKL yang cuba menghalang wakil rakyat, Doktor dan petugas sukarelawan menjalankan tugas dalam program ini terus tidak memberi keselesaan kepada rakyat yang hadir untuk menerima rawatan kesihatan percuma kerana terpaksa berjemur dalam keadaan cuaca yang panas walaupun pihak penganjur sediakan khemah.

Tindakan DBKL bukan memberi keuntungan tetapi sebaliknya rakyat menilai kerja-kerja jahat mereka, katanya.

Editor : Khaulah Azwar


No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI