Wednesday, May 22, 2013

Adam Adli Di Dakwa Akta Hasutan

KUALA LUMPUR, 23 MEI: Aktivis mahasiswa, Adam Adli Abdul Halim, 24, mengaku tidak bersalah selepas dituduh Mahkamah Seksyen Kuala Lumpur kerana menghasut di dalam sebuah ucapannya pada forum Pidato Rakyat 13 Mei lepas.


Beliau didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 4 (1) C Akta Hasutan 1948 ekoran ucapannya pada malam 13 Mei di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor baru-baru ini.
Jika disabitkan kesalahan, beliau boleh dihukum penjara maksima selama tiga tahun, atau didenda RM 5,000 atau kedua duanya sekali.
Hakim Norsharidah Awang, membenarkan Adam Adli dibebaskan dengan ikat jamin berjumlah RM 5,000 dengan seorang penjamin. Mahkamah menetapkan 2 Julai 2013 untuk sebutan kes.
Dalam penghujahan peguam belanya N Surendran, Adam sepatutnya dibebaskan tanpa ikat jamin memandangkan beliau adalah seorang pelajar manakala bapanya adalah bekas pesara kerajaan.
Menurut Surendran, sebagai anak muda yang lantang menyuarakan suara rakyat, dakwaan yang dikenakan terhadap beliau perlu dibatalkan kerana tidak mempunyai asas.
“Dakwaan telah dibuat dibawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan. Kita beritahu mahkamah ini merupakan dakwaan yang tidak mempunyai sebarang asas langsung.
“Bekas Hakim Mahkamah Rayuan (Datuk Mohd Noor Abdullah) yang mengeluarkan kenyataan memecahkan perkauman tidak ada tindakan yang diambil.
“Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) kata Akta Hasutan ini dimansuhkan  tetapi ianya masih digunakan Akta Hasutan yang zalim dan jahat.
“Jadi kita tolak salah guna kuasa seperti ini dan kita akan failkan permohonan membatalkan dakwaan ini di Mahkamah Tinggi,” katanya ketika ditemui di luar Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.
Selain N Surendran, Adam Adli turut diwakili empat peguam lain iaitu Datuk S Ambiga, Michelle Yesudass, Muhammad Afiq M Noor dan Shamsul Iskandar Mat Akin.
Sementara itu, Ambiga melontarkan persoalan kepada Menteri Dalam Negeri dan Peguam Negara mengapa menjadikan Adam Adli sebagai sasaran semata-mata.
“Kenapa sengaja mensasarkan Adam Adli sedangkan orang lain telah membuat kenyataan lebih parah tetapi dilepaskan dan tidak disiasat.

“Ini adalah dakwaan terpilih dan penyalahgunaan sistem mahkamah. Untuk menggunakan undang-undang, seharusnya dilaksanakan sama rata.
“Akta Hasutan seharusnya dimansuhkan dan tiada sesiapa pun patut didakwa dibawah akta ini,” jelasnya lagi.
Adam Adli meninggalkan perkarangan mahkamah sekitar jam 11.40 pagi selepas bayaran ikat jamin dibuat sambil diiringi hampir 50 orang penyokong beliau.
Sebelum ini, Adam ditahan reman selama lima hari sejak 18 Mei lalu selepas ditangkap berhubung kenyataan beliau yang dibuat semasa forum selepas pilihan raya itu yang dianjurkan Suara Anak Muda Malaysia (SAMM).

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI