Monday, September 12, 2011

Sultan Selangor harap rakyat manfaatkan PPAS sebaiknya

Shah Alam : DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mengharapkan agar wujudnya perpustakaan baru “rumah keduaku” bagi kegunaan awam dapat dimanfaatkan sebaiknya dengan menarik ramai pegunjung selain menarik minat membaca di kalangan orang ramai.

Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS), Mastura Mohamad berkata “Konsep Jom Lepak dengan slogan ‘selangkah ke perpustakaan, sejuta senyuman’ .

Satu klik sejuta maklumat, merupakan pendekatan yang digunakan untuk menarik minat pengunjung yang selama ini menganggap perpustakaan tempat membaca semata-mata.

Konsep baru yang kami perkenalkan adalah konsep “edutaiment” yang bersifat interaktif. Setiap filem yang ditayangkan bersifat “informative” dan kami akan tapis sebelum ia ditayangkan.

Manakala bagi konsep filem 6D dapat menarik ramai golongan yang kurang berminat ke perpustakaan apabila mereka datang ke sini akan merasa keseronokkannya, kata Mastura.

Beliau mengulas lagi, projek ini telah Berjaya di siapkan pada 20 Mei, 2011 yang lalu, dengan menelan kos perbelanjaan bernilai RM66 juta dengan keluasan tapak 51.19 ekar dan keluasan bangunan 18.921 meter persegi.

Penyerahan mock-up kunci bangunan perpustakaan telah di sempurnakan oleh Pengarah Jabatan Kerja Raya Negeri Selangor (JKR), Datuk Ir Abdullah Abd Rahman kepada Pengarah Perpustakaan Awam , Selangor, Mastura Mohamad.

Perpustakaan empat tingkat ini memiliki 300,000 naskah buku,selain di lengkapi dengan teknologi yang canggih, termasuk dua panggung wayang untuk tayangan filem 3 D dan 6D yang menelan belanja hampir RM1.2 juta.

Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI