Monday, September 12, 2011

Fakulti Kejureteraan UNISEL Juara ECO CHALLEGE



Kuala Selangor : Fakulti Kejuruteraan Universiti Selangor (UNISEL) telah berjaya menjuarai ECO CHALLENGE anjuran PERODUA untuk merekacipta kerangka kereta dan segala invosai bagi mencapai kelajuan terbaik dengan penjimatan petrol maksima.

Kejayaan yang diberikan Fakulti Kejureteraan UNISEL sekaligus mengahurumkan nama UNISEL, kata Exco Pendidikan , Pendidikan Tinggi, Kerajaan Negeri Selangor, Dr Halimah Ali dalam majlis penyerahan dua mock cek khususnya kepada Dekan Fakulti Kejuruteraan,Professor Jamaluddin dan Professor Anwar, penyelaras program SEKOLAH ANGKAT UNISEL yang juga merupakan Timbalan Naib Canselor UNISEL.

Dr Halimah berkata, semua pelajar yang telah melibatkan diri dalam pertandingan ini telah berusaha bersungguh-sungguh untuk mencipta kerangka kereta dengan begitu cekap dan professional menggunakan makmal UNISEL sendiri.

Kecekepan mereka dalam mencipta kereta ini seharusnya diberi anugerah atas segala usaha yang mereka lakukan sehingga menghasilkan sesuatu yang luar biasa apatahlagi dalam kegawatan ekonomi dan peningkatan harga metrol pada masa ini memberi kesan yang mendalam kepada semua warga Malaysia yang menggunakan kenderaan.

Justeru itu, kita harap dengan hasil yang diciptakan oleh semua pelajar seharusnya diambil perhatian oleh pihak berwajib dengan menerima semua idea yang diberikan untuk menghasilkan produk yang berkualiti bagi mengurangkan kos petrol dan sekaligus mengurangkan tekanan kepada rakyat Malaysia lebih-lebih lagi bagi rakyat yang berpendapatan rendah.

Selain daripada penciptaan inovasi kereta 'sport' Perodua, fakulti kejuruteraan UNISEL juga telah berjaya membuat pembaharuan dengan mempertingkatkan 'performance' motorsikal yang sudah sampai ke peringkat pusingan yang terakhir kata Dr Halimah dengan menyampaikan cek bernilai RM20,000 bagi tujuan UNISEL RACING TEAM.

Turut serta menyertai pertandingan ini CLUB PRIX CHALLENGE dengan membuat kaji selidik untuk mempertingkatkan keupayaan motorsikal dengan taktik kejuruteraan yang bijak.

Editor : khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI