Wednesday, September 22, 2010

Penyokong@blogger tegar Umno akui, pembangunan di Kelantan semakin rancak di bawah pemerintahan PAS




Oleh: Pria Malaya

Ikuti pengakuan blogger tegar Umno di bawah tentang hakikat pembangunan yang kian pesat dan rancak di kelantan di bawah pemerintahan kerajaan PAS Kelantan...

Maklumat lanjut tentang pembangunan yang telah, sedang dan akan wujud di Kelantan, boleh rujuk link2 di bawah...


1. Mundurkah Negeri Kelantan ???
2.
Kejayaan-Kejayaan PAS di Kelantan @ TKO
3. Inikah yang dikatakan mundur????
4. Uniquely Kelantan: What’s Hot and What’s Not..?



Dan jangan lupa baca pendedahan terbaru oleh s/u kerajaan negeri kelantan di sini, "Pusat beku 118 projek pembangunan di Kelantan"..begitu hasadnya kerajaan persekutuan (Umno) sehingga tidak membahagi2kan kekayaan/peruntukan negara secara adil mengikut perlembagaan seperti negeri2 lain..

Akhir kalam, sila ikuti pengakuan blogger Umno (bumiyang.blogspot.com) ini dibawah..jika penyokong Umno pun mengaku pembangunan kini rancak di kelantan, maka tiada maksud lain, sukarlah laluan Umno utk merampas kembali negeri Kelantan...fikir2kan, wallahua'lam...;)

p/s: Tentang isu kononnya 'projek mega' di Kelantan oleh I'Da World Group Sdn Bhd kita abaikan dahulu, jangan mudah terpedaya..

Selepas 20 Tahun Pemerintahan Pas - Tumpat, Kelantan Bakal Pesat Membangun???

Penulis berpeluang menghabiskan hampir lima hari di negeri Kelantan semasa cuti sempena perayaan Hari Raya Aidil Fitri yang lalu.

Pada pandangan penulis negeri Kelantan kita sedang menikmati pembangunan yang agak pesat. Pastinya tidak boleh dinafikan sebahagian besarnya telah disumbangkan oleh projek-projek kerajaan Persekutuan yang bernilai lebih RM 7 Billion dalam RMK ke 9.

Walau bagaimanapun, pada pandangan penulis, kerajaan negeri Kelantan juga telah semakin berjaya menunjukkan kematangan mereka di dalam usaha untuk membangunkan negeri Kelantan.

Banyak projek-projek pembangunan yang hampir siap umpamanya di Wakaf Chek Yeh, Pasir Pekan, Pengkalan Chepa, Gua Musang, kawasan berdekatan Tesco dan lain-lain lagi telah sedikit sebanyak "merubah" landskap bandar-bandar dan pekan-pekan di negeri Kelantan yang dahulunya serba daif, dan kekurangan tetapi kini dilihat sedang pesat menyaingi negeri-negeri lain di Malaysia.

Pembangunan projek-projek perumahan dan kawasan banglo oleh pemaju-pemaju kecil juga di lihat telah merancakkan lagi pembangunan oleh kerajaan negeri.

Penulis percaya jika projek yang bakal diusahakan oleh I'Da World Group Sdn Bhd dapat direlisasikan maka pembangunan negeri Kelantan akan lebih pesat dan rancak terutamanya di bandar Tumpat yang berdekatan dengan tapak cadangan Projek Super Mega Seri Tujuh (S7). Mungkin Ir Arif Fahmi sememangnya pandai buat kerja.... Ini hanya pandangan peribadi penulis dan ianya dibuat hanya sepintas lalu. Apapun pastinya ada pihak yang patut diberikan sedikit pujian.

Selama ini kita asyik membangunkan kawasan-kawasan yang didiami oleh majoriti orang-orang berketurunan Cina seperti di Pulau Pinang, Johor Baharu, Selangor dan lain-lain apa kata jika kerajaan Persekutuan kali ini lebih menumpukan kawasan majoriti Melayu dan Bumiputera kerana selain akan dapat menaikkan taraf hidup mereka dan rakyaat keseluruhannya, kita juga akan dapat mengoptimumkan penggunaan sumber asli dan kegunaan tanah yang masih belum dieksploitasikan sepenuhnya.

Jika rayuan Kerajaan Negeri Terengganu untuk memperolehi "Royalti Minyak" kelak dipenuhi oleh Kerajaan Pusat, Kerajaan Negeri Kelantan juga mungkin berpeluang untuk mendapatkannya, tetapi saranan penulis, gunakanlah pendekatan yang lebih bijak kerana tuntutan di mahkamah pastinya tidak akan ke mana...

Jika perlu apa kata Pas sengaja "kalah" di dalam PRU 13 dalam usaha untuk memperolehi "royalti minyak" sebagaimana yang bakal diterima oleh negeri Terengganu. Apa salahnya Pas berkorban untuk rakyaat Kelantan? Mungkin apabila semuanya berjalan lancar, Pas mungkin boleh memenanginya semua dalam PRU 14 ataupun PRU ke 15 nanti. Bukankah kepentingan rakyaat Kelantan adalah lebih utama??? - bumiyang.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI