Tuesday, August 31, 2010

Saya Tidak Akan Letak Jawatan

Shah Alam - 'Saya tidak akan meletakkan jawatan dan tiada apa - apa kepentingan untuk melakukannya,"Kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal ISLAM, Adat Meayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam / ADUN Gombak Setia, Y.B Dato' Dr Haasan Mohamed Ali berhubung gesaan pemuda UMNO/BN Selangor.

Menurutnya, isu penyertaan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching dalam majlis bantuan kewangan Kerajaan Negeri di Surau Al-Huda, Kajang dan ucapan ringkas beliau dengan menyampaikan sumbangan bantuan telah diberi penjelasan oleh Pentadbiran Surau Al-Huda.
Katanya lagi, berhubung dengan penjelasan itu, beliau mendapati Nie Ching dijemput sebagai tetamu untuk menyampaikan bantuan kewangan yang diperuntukkan oleh Kerajaan Negeri dibawah parlimen Serdang.

Beliau (Nie Ching) dijemput masuk ke dewan solat surau untuk menyampaikan bantuan dan seterusnya menyampaikan ucapan ringkas yang tertumpu kepada usaha Kerajaan Negeri Selangor dalam membantu pelajar ke peringkat pengajian tinggi.
Perkara ini telah diekspolotasi oleh pihak yang ingin "menanguk air yang keruh" dan menimbulkan reakrasi segera di pihak Majlis Agama ISLAM Selangor (MAIS) dan Jabatan Agama ISLAM Selangor (JAIS)", katanya dalam sidang akhbar baru-baru ini di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Menurutnya lagi, Pengerusi, Bendahari Surau dan Pembantu Khas Nie Ching telah dipanggil untuk memberi keterangan di hadapan Pengerusi MAIS, Pengarah JAIS dan Wakil Istana.

Katanya, Selepas pertemuan tersebut, keputusan telah dibuat iaitu membubarkan jawatankuasa surau dan MAIS mengambil alih pentadbiran surau tersebut.

"Sebuah akhbar melaporkan begitu berat sebelah mengenai kejadian ini apabila mendakwa Nie Ching menyampaikan "Tazkirah" dan beliau dilaporkan menyampaikan bantuan kewangan kepada ahli PAS".

"Sehubungan dengan itu, saya telah memanggil Jawatankuasa surau Al-Huda untuk menjelaskan kepada saya kejadian yang sebenarnya," katanya.

Menurutnya lagi, beliau menerima penjelasan dariapa Nie Ching dan menghormati hasrat beliau untuk menyembah ampun kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Katanya, beliau akan memanggil Pengarah JAIS Dato' Mohamammad Khusrin Munawi untuk mendapatkan penjelasan mengenai tindakan yang telah diambil oleh beliau berhubung perkara ini.

"Saya akan cuba menasihatkan semua pihak termasuk ahli politik demi menjaga sensitiviti setiap golongan rakyat agar mereka dapat memaklumkan rancangan kehadiran mereka kepada pihak berwajib supaya tatacara penggunaan surau dan masjid dapat dipatuhi.

Selain daripada itu, pihak pengurusan surau dan masjid harus memberi keterangan yang jelas adab-adab memasuki masjid dan surau kepada pengunjung Non Muslim. Jika perkara ini dilakukan saya yakin mereka akan mematuhi dengan baik.
'Dengan cara ini diharapkan kejadian yang telah berlaku di Serdangn tidak berulag lagi dan saya akan mencadangkan suapaya peraturan digubal lebih terperinci dengan langkah-langkah yang mesti dipelihara bagi mereka yang berhajat menggunakan kemudahan surau dan masjid", jelasnya.



Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI