Friday, April 2, 2010

Bebanan – Isu Cukai Taksiran selesai

Gombak – Kebuntuan yang dihantui oleh penduduk Tmn Greenwood yang majoritinya telah mendirikan beberapa kilang hardware, ” car workshop” dan lain-lain merasakan tidak berpuas hati apabila menerima surat saman daripada pihak MPS.

Mr Kong yang merupakan Pengerusi Kelab Penyokong PAS telah diamanahkan oleh YB Dato’ Hassan untuk mengambil sifat keperihatinan terhadap isu-isu berbangkit kepada kaum cina agar dapat diusulkan kepada YB Dato’ dalam mesyuarat PKM Dun Gombak Setia agar setiap masalah yang dihadapi kaum tersebut dapat ditangani secara baik dan dilakukan dengan adil agar mereka tidak merasakan tersisih kerana kefahaman bahasa yang mungkin tidak semua rakyat cina memahaminya. Semoga inisatif tersebut dengan bantuan Mr. Kok dapat mewujudkan hubungan 2 hala.

Mr Kok telah difahamkan bahawa penduduk sekitar tersebut yang telah menubuhkan beberapa kedai hardware dan Tokong Hock Soon Kong telah menerima surat saman daripada pihak MPS kerana tidak membayar cukai taksiran yang didakwa akibat daripada kenaikan yang semakin hari semakin meningkat malah telah menimbulkan berbagai persoalan dan penduduk merasakan mereka ditindas kerana telah dibebani dengan masalah cukai tersebut.

Beliau berkata lagi, sebelum ini penduduk menerima cukai taksiran sebanyak RM330 setiap individual yang telah membuka kedai perniagaan dan pusat ibadah seperti Tokong cina disini, Tetapi pada tahun 2005, lama kelamaan cukai tersebut semakin melonjak RM3,300.

Penduduk merasakan seperti tidak masuk akal apabila wakil-wakil kami pernah berurusan dengan pihak MPS untuk mencari jawapan tetapi pihak MPS tidak memberi jawapan yang memuaskan hati.

Masalah ini telah berlaku sejak 5 thn yang lalu lagi dan pihak kami tidak jumpa formula untuk menyelesaikan masalah yang semakin hari menjadi rumit. Retetan daripada itu maka kami mencari jalan keluar untuk usulkan kepada pihak wakil Rakyat Adun Gombak Setia.

Menurut Mr Kok, setelah diberi penerangan lebih jelas lagi daripada wakil komuniti kawasan tersebut Mr Loh Chee Wan merasakan penduduk disini hanya mendiamkan diri sahaja. Walaupun tahun lalu, kami telah berurusan dengan pihak MPS namun tiada jalan kesudahannya malahan pihak kami sentiasa dihantui dengan kedatangan surat saman akibat tidak membayar cukai tersebut.

Mr Loh berkata, pihak kami bukan tidak mahu membayar cukai tersebut, itu tanggungjawab kami sebagai rakyat m’sia, tetapi kami tidak diberi penerangan yang tepat mengapa cukai tersebut dibayar dengan harga yang semakin hari semakin meningkat dan tiada pihak berkuasa yang tampil untuk memberi penjelasan untuk membuat pertemuan dengan pihak kami disini, ini adalah tidak adil sama sekali.

Kami juga telah dimaklumkan oleh beberapa pihak bahawa kerajaan akan mengambil kawasan tersebut untuk dibangunkan dengan menjadikan kawasan Sekolah.

Setelah melihat beberapa perkara berbangkit maka pihak kami telah bersetuju untuk bersemuka dengan pihak YB Dato’ Hassan Bin Mohamed Ali, Exco Kerajaan Negeri Selangor/Adun Gombak Setia untuk mencari inisatif yang lebih profesional agar segala kemulut penindasan ini dapat diatasi sebaiknya.

Kini, segala kekusutan kami terlerai juga akhirnya apabila usul yang telah dibawa dalam mesyuarat PKM yang lalu telah dihadiri oleh Ahli Majlis MPS / Pengerusi JKP Zon 11, Pn. Khatifah Zamani Sulong, MPS, JPS, Wakil D.O (Pej Tanah), Polis, Ketua-Ketua kg. telah mendapat perhatian oleh YB Dato’ Hassan.

Kami merasa gembira dan hasilnya telah memberi kesan positif kepada kami dimana YB Dato’ bersama kakitangan PKM meminta kerjasama MPS, Jabatan Tanah untuk turun padang bagi menyelesaikan masalah ini dan segala masalah tersebut dapat diatasi sebaiknya dengan begitu mudah sekali.

Sementara itu, YB Dato’ Hassan berkata dengan meminta kepada pihak Tokong dan pusat komuniti disini, dapat memberi kerjsama juga agar jika mereka dapat mencari kawasan tanah lapang dan bersesuai keadaan sekitar harap dapat dimaklumkan pada kami kerana memandangkan kawasan disini merupakan kawasan perumahan yang majoritinya orang-orang ISLAM maka kita harus menghormati agama dan bangsa lain. Kita sebagai rakyat m’sia yang terdiri masyarakat majmuk harus menanam sikap toleransi denga semua pihak secara baik. Namun insya-ALLAH jika dapat tanah lapang kita akan bantu samada kaum india/cina untuk mereka dirikan rumah ibadah mereka untuk keselesaan dan kebaikan semua pihak.

Sementara itu, beliau juga meminta agar pihak MPS untuk ambil tindakan dan perhatian mengkaji semula kenaikan cukai tersebut ujarnya selepas penemuan bersama semua penduduk komuniti yang telah hadir.

Mr Loh bersama semua ahli pusat komuniti tersebut berkata dalam penemuan baru-baru ini, “Mereka terlalu gembira, terima kasih kepada YB Dato’ Hasssan, Ahli Majlis MPS, MPS dan semua yang terlibat dalam memberi tumpuan kemulut ini dan jika tahu YB Dato’ dapat atasi masalah ini dengan cekap, adil dan amanah, sudah pasti kami akan bawa perkara ini secepat mungkin tidak perlu simpan masalah ini selama 5thn lalu yang merasakan bebanan tidak dapat dipikul, katanya.

Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI